העונה הקרה: להגן על עור התינוק

(0)
לדרג

החורף בפתח ועמו טמפרטורות נמוכות ויובש, שפוגעים בעורם הרגיש של תינוקות וגורמים לגירויים. שמני אמבטיה, טמפרטורה מאוזנת וביגוד נושם יעזרו לשמור על הבייבי בריא

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא ילדים
054-7899546

עור התינוק זקוק להגנה מיוחדת ולטיפול בכל ימות השנה, ולדברי ד"ר הדס אבני, מומחית לרפואת ילדים ולרפואת ספורט, צורך זה מתחזק בתקופת החורף. "עור התינוק, כמו גם עורו של המבוגר, מאבד מהלחות שלו במזג אוויר יבש וקר, ולכן דורש טיפול קפדני יותר. החורף מתאפיין בטמפרטורות נמוכות וביובש רב לעומת הקיץ, ועלול להביא איתו פרט לגשם גם גירויים בעור התינוק. ילדים הסובלים ממחלות עור שונות (אטופיק דרמטיטיס, איכטיוזיס וכדומה) עלולים לסבול יותר מאשר אחרים מנזקי החורף".

החורף עלול להביא איתו גם גירויים בעור התינוק. צילום: שאטרסטוק

אילו בעיות עור שכיחות בקרב תינוקות?

לדברי ד"ר אבני, תינוקות ופעוטות נוטים לסבול ממחלות ובעיות עור שונות, שחלקן חולפות עם השנים. מחלות העור השכיחות בילדים הן:

אריתמה טוקסיקום

נפוצה אצל יילודים ונראית כעקיצות יתושים בעיקר בפלג הגוף העליון, מופיעה מסיבה לא ידועה וחולפת לבד. הכי שכיחה בשבועות 4-6 לחיים.

סבוריאה

בגיל חודש יכולה להופיע שכבה שומנית על הקרקפת, המלווה בפריחה אדומה על הפנים. בדרך כלל הסבוריאה נעלמת לבד, אולם אפשר להשתמש בתכשירים המכילים חומצה סליצילית: מורחים למשך מספר שעות על הקרקפת, ולאחר מכן חופפים ומסרקים במסרק עדין.

Heat Rashes

פריחה המופיעה בדרך כלל על הכתפיים ובצוואר בצורת כתמים אדומים קטנים ונובעת בדרך כלל מלבישת ביגוד חם מדי. החלפה לביגוד מאוורר תשפר כמעט תמיד את המצב.

אקנה של תינוקות

שכיחה יותר בבנים, נגרמת כתוצאה משינויים הורמונליים אצל היולדת. אקנה של תינוקות נעלמת מעצמה לקראת גיל 4-6 חודשים, ובדרך כלל אין צורך בטיפול מלבד שמירה על ניקיון העור.

אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור)

מחלה הנגרמת משילוב של גנטיקה והשפעה סביבתית. היא נוטה להופיע בגילאים הצעירים בעיקר באזור הפנים, מאחורי האוזניים ועל הקרקפת, ומגיל מספר חודשים ואילך תהיה שכיחה יותר בקפלי העור. הפריחה נוטה להיעלם עם השנים, וצפויה להופיע ולהיעלם לסירוגין בהתאם לגורמים מעוררים שונים. הטיפול בה יהיה בהתאם לחומרת המחלה ויכלול חומרים משמנים לעור, שמירה על יכולת הנשימה של העור, טיפול במשחות אנטיביוטיות במידה שיש סימני זיהום משני, ושימוש בסטרואידים לפי הצורך, בשאיפה לשימוש מצומצם. כיום קיימים גם תכשירים אימונומודולטוריים, המפחיתים את תגובת מערכת החיסון בעור ועל ידי כך משפרים את תהליך ההחלמה.

זיהומים פטרייתיים בעור

מתבטאים באופנים שונים על עור התינוק. יכולים להופיע הרבה פעמים לאחר שימוש בתכשירים אנטיביוטיים, עלולים להופיע במקביל באזור הפה ובאזור החיתול. זיהומים אלה דורשים בדרך כלל טיפול מקומי.

מומלץ להשתמש במשחות עם מרכיב שומני וויטמינים שיעזרו בשמירה על העור. צילום: שאטרסטוק

על מה מומלץ להקפיד כדי לשמור על עור התינוק?

בין אם תינוקכם סובל מאחת התופעות או המחלות שלעיל ובין אם מדובר בתינוק בריא ללא בעיות עור, שמירה על עורו בעונת החורף היא חיונית. מובן שעם ילדים רגישים יש לנהוג משנה זהירות ולהקפיד אף יותר, אבל כל התינוקות יסבלו פחות מהתופעות של היובש החורפי אם תקפידו לאמץ שגרת טיפוח מתאימה.

ד"ר אבני מסבירה איך לעשות זאת:

  • שימוש בשמנים לאמבט: אפשר להוסיף אותם למים או להספיג בעור לאחר המקלחת, בזמן שהילד עדיין לח.

  • שימוש במשחות עם מרכיב שומני וויטמינים שיעזרו בשמירה על העור.

  • שמירה על טמפרטורת סביבה של 22 מעלות.

  • אם מחממים עם מזגן, רצוי להוסיף מכשיר אדים שיעלה את הלחות בחדר.

  • הלבשה בביגוד אוורירי שיאפשר לגוף לווסת את חומו מבלי להזיע בתוך שכבות של בגדים. הזעה מרובה בחורף תגרום לעלייה בשכיחות גירויי העור.

  • הימנעות מבגדים עשויים צמר או מבגדים סינתטיים שבאים במגע ישיר עם העור.

  • שימוש בחומרי כביסה מותאמים לתינוק.

  • רחצה של תינוקות בחודשים הראשונים לחיים מומלצת רק כל יומיים, ויש להקפיד על אמבטיה קצרה.

בחורף מומלץ להקפיד על אמבטיות קצרות. צילום: שאטרסטוק

  • על מנת למנוע תפרחת חיתולים מומלץ להשתמש בתכשיר מגן התומך בשכבת ההגנה הטבעית של העור ויוצר שכבת מגן עמידה לאורך זמן והמאפשר לעור התינוק לנשום כראוי. מריחת תכשיר שכזה מומלץ למניעה כמו גם לטיפול לאחר הופעת התפרחת. מומלץ להשתמש במשחה מרגיעה,לדוגמה משחת בפנטן למניעת תפרחת חיתולים, המכילה פרו ויטמין B5 המזרז את תהליכי הריפוי וההתחדשות של העור ושומרת על גמישותו.חשוב שהתכשיר לא יכיל רכיבים מחטאים, חומרים משמרים או חומרי בישום.

  • החלפת טיטול במהלך היום, מדי 3 שעות לערך.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום