הזנחה, הורים חורגים ואובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש על הקשר בין התעללות למחשבות אובדניות בקרב בני נוער חושף נתונים מטרידים: הזנחה, התעללות מינית ומשפחה חורגת מעלים את הסיכון להתאבדות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחשבות אובדניות נפוצות בצעירים שחוו התעללות או הזנחה. כך למשל לבני נוער שדיווחו על התעללות מכל סוג שהוא סיכון גבוה פי 2.4 לפחות למחשבות אובדניות. סיכון גבוה במיוחד נרשם במשפחות שבהן הילד מתגורר עם הורה חורג ואם עבר מספר סוגי התעללות במקביל.

לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, הסיכון למחשבות אובדניות גבוה פי 3.4 בצעירים שעברו התעללות מינית ופי 4.4 בסיכון בצעירים שסבלו מהזנחה מצד ההורים או מטפלים. בקרב צעירים שנחשפו לשבע צורות התעללות או יותר במהלך השנה האחרונה, נרשמה עלייה של כמעט פי 6 בסיכויים למחשבות אובדניות, בהשוואה לצעירים שלא נחשפו להתעללות.

הסקר נערך בתחילת שנת 2008, ולאחר כשנתיים מאוחר יותר. מהתוצאות עולה כי 4.3% מ-1,186 ילדים ומתבגרים בגילאי 10-17 דיווחו על מחשבות אובדניות בחודש שקדם לראיון, כאשר בנות דיווחו בשכיחות גבוהה כפליים על מחשבות אלו, בהשוואה לבנים. צורות ההתעללות שנקשרו עם השיעור הגבוה ביותר של צעירים שדיווחו על מחשבות אובדניות כללו הזנחה, כאשר יותר מ-16% מהצעירים דיווחו על מחשבות אובדניות, בהשוואה ל-2.7% מהמתבגרים שלא סבלו מהזנחה. כ-23% מהצעירים שסבלו מהתעללות מינית דיווחו על מחשבות אובדניות, זאת בהשוואה ל-3.7% מהמתבגרים שלא סבלו מהתעללות מינית. קרוב ל-16% מהמתבגרים שנחשפו לשבעה סוגי התעללות, או יותר, דיווחו על מחשבות אובדניות במהלך החודש האחרון.

כמו כן, זוהה קשר משמעותי בין מחשבות אובדניות למגורים בבית עם הורה חורג או זוג לא נשוי. החוקרים מציינים כי החשיפה להתעללות לא סיפקה הסבר מלא לנתונים אלה, וקשר זה מטריד ודורש תשומת לב מיוחדת. לדבריהם, המסר העיקרי הוא שגישה כוללת המתמקדת בצעירים ומעודדת בריאות ואיכות החיים עשויה להפחית את הסיכון לאובדנות.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום