ישיבה ממושכת: סיכון כפול לסוכרת

(0)
לדרג

מסקירה מקיפה עולה כי אורח חיים יושבני מכפיל את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם. ביצוע פעולות שגרתיות בעמידה עשוי להביא לשינוי משמעותי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קדימה, על הרגליים! ישיבה ממושכת עלולה להוביל לסוכרת, למחלות לב וכלי הדם ואף לתמותה מוקדמת. כך על פי סקירה חדשה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Diabetologia.

במסגרת הסקירה נבחנו תוצאות של 18 מחקרים, שכללו קרוב ל-800,000 משתתפים. נמצא כי משך ישיבה ארוך ביותר מתקשר לסיכון כפול למחלת הסוכרת, עם עלייה של כמעט פי 2.5 בסיכון לאירועי לב וכלי הדם ועלייה של 90% בתמותה עקב מחלות אלה. כמו כן, נרשמה עלייה של 49% בסיכון לתמותה מכל סיבה.

מדובר בסקירה הראשונה שסיכמה את היקף הקשר בין פעילות בישיבה, מעבר לצפייה בטלוויזיה, לסיבוכים רפואיים והדגימה קשר עקבי עם סוכרת. החוקרים כותבים כי המחקר מעלה מסר חשוב, שכן לרוב אנו לא רואים בישיבה ממושכת דבר מסוכן, ובזמן שמרבית הרופאים מתמקדים בפעילות גופנית יש לחשוב גם על דרכים לצמצם פעילות בישיבה.

החוקרים מציינים כי גם פעילות גופנית בהיקף קטן, כזו שאינה דורשת הליכה משמעותית, חשובה מאוד. למשל, כאשר משוחחים עם חבר מעבר לשולחן או בטלפון, מומלץ לעמוד ולשוחח. שינויים קטנים מסוג זה עשויים להביא לשינוי גדול.

בנוסף, קוראים החוקרים לערוך מחקרים נוספים בנושא, ולכלול בתוכניות למניעת סוכרת התייחסות להפחתת התנהגויות יושבניות, כולל התאמת הסביבה כך שתעודד פחות ישיבה, בשילוב עם גורמים אחרים המשפיעים לטובה, דוגמת הגברת פעילות גופנית ושינויים תזונתיים.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת והשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום