סוכרת: מי יטופל בניתוח בריאטרי?

(0)
לדרג

לפי חוזר של משרד הבריאות, חולי סוכרת לא מאוזנים בעלי BMI של 30-35 יטופלו בניתוח. זאת בהמשך לממצאים, לפיהם הניתוח עשוי לשפר את מצב החולה ואף לרפאו

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות מרחיב את הקריטריונים לביצוע ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר וסוכרת: לפי הודעה שפרסם לאחרונה, ניתוח בריאטרי יוצע מעתה כחלופה לחולי סוכרת בעלי BMI (מדד מסת גוף) שבין 30 ל-35, שאינם הגיעו לכדי איזון על ידי טיפול תרופתי. כך לפי חוזר מנהל הרפואה שנשלח למנהלי בתי החולים וקופות החולים.

עד כה, טופלו בישראל בניתוח בריאטרי חולים בהשמנת יתר חולנית (BMI 40) וחולים בעלי BMI 35, שסובלים ממחלות נוספות שמקורן בהשמנה כמו: סוכרת, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם ודום נשימה בשינה. עם פרסום הקווים המנחים, מצטרף משרד הבריאות הישראלי למגמה הרווחת בעולם, לפיה הפכו ניתוחים בריאטריים לטיפול מקובל במחלת הסוכרת לצד טיפול תרופתי ודיאטה.

הסוכרת נחשבת לגורם התמותה הנפוץ בישראל אחרי סרטן ומחלות לב. במשך שנים נחשבה למחלה כרונית חשוכת מרפא, אך בעת האחרונה התפרסמו מחקרים שהוכיחו כי ניתוחים לטיפול בהשמנה יתר חולנית מביאים לריפוי מסוכרת או להטבה משמעותית מאוד ברמות הסוכר ובהמוגלובין המסוכרר (HbA1c).

סוגי הניתוחים בישראל

בישראל מוצעים כיום ארבעה ניתוחים לטיפול בהשמנת יתר חולנית: טבעת מתכווננת, מעקף קיבה, שרוול קיבה ומעקף תריסריון. בסקירה שכללה 136 מחקרים בהשתתפותם של 22,094 סוכרתיים, נמצא כי שיעורי הריפוי של מחלת הסוכרת בניתוחי טבעת הם 48%, במעקף קיבה - 87% ובמעקף תריסריון - 98%. מחקרים עדכניים מצביעים על כך ששיעורי הריפוי או ההטבה במחלת הסוכרת בניתוח שרוול קיבה, דומים לאלו שנראו במעקף קיבה.

ההשפעה החשובה של הניתוחים נעוצה ביכולתם לרפא את החולים מהמחלה בשיעורי הצלחה ניכרים. אצל רוב המנותחים ערכי הסוכר ירדו מיד, ללא תלות וקשר לירידה במשקל. מיד לאחר הניתוח החולים הפסיקו להשתמש באינסולין או ליטול תרופות לאיזון המחלה. משערים, שהשינויים בהורמונים המופרשים במעי לאחר הניתוח, אחראים להחלמה המיידית. ניתוחים בריאטריים מסייעים לשיפור התנגודת ובהתאמה להעלאת הרגישות לאינסולין. הניתוחים מפחיתים גם את שכיחות התסמונת המטבולית, המתבטאת בהיקף המותניים, יתר לחץ דם, סוכר גבוה בצום, שומנים בדם וערכים נמוכים של ה"כולסטרול הטוב" (HDL).

ד"ר נחום בגלייבטר, מנהל היחידה לכירורגיה זעיר פולשנית בבית החולים "הדסה הר הצופים": "ניתוחים בריאטריים מפחיתים את שיעורי התחלואה והתמותה ממחלות לב טרשתיות, יתר לחץ דם ושומנים בדם. ישראל היא מהמדינות הראשונות בעולם שממליצות על ניתוח לחולי הסוכרת, שקשה לאזנם בטיפול התרופתי הקיים.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום