עגבניות יצילו מאירוע מוחי

(0)
לדרג

דיאטה עתירת ליקופן, חומר נוגד חמצון המצוי בשפע בעגבניה, מסוגלת להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים; מומלץ לאכול מדי יום 5 מנות של פירות וירקות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חוקרים מפינלנד מדווחים במאמר חדש על סגולות העגבניה, שחומרים הנמצאים בה עשויים להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בגברים.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Neurology, נמצא כי לגברים שיש להם ריכוז גבוה יותר של ליקופן בדם, מרכיב פעיל המצוי בעגבניה, סיכון נמוך יותר לאירועים מוחיים במהלך למעלה מעשור.

החוקרים מסבירים כי ליקופן הוא נוגד חמצן המפחית את השינויים החמצוניים של חלקיקי LDL ("הכולסטרול הרע"), הצעד הראשון במחלות לב וכלי דם. ליקופן מפחית את התהליך הדלקתי, מעכב את סינתזת כולסטרול, משפר את התפקוד החיסוני, מונע הצטברות טסיות ותרומבוזיס (פקקת), ובאופן זה מפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים בחנו את הקשר בין נוכחות החומר לאירועים מוחיים ב-1,031 בני 46-65. במהלך מעקב של 12 שנה, 67 גברים אובחנו עם אירוע מוחי. לאחר התחשבות בגיל, שנת בדיקה, מדד מסת גוף, לחץ דם סיסטולי, עישון, רמות LDL בדם, סוכרת והיסטוריה של אירועים מוחיים, נמצא כי אצל גברים שהיו ברבעון העליון של רמות ליקופן (מעל 0.22 מיקרומול לליטר), השכיחות של אירועים מוחיים הייתה נמוכה יותר. זאת בהשוואה לגברים שצרכו את הכמות הקטנה ביותר (0.03 מיקרומול לליטר או פחות).

לדברי החוקרים, הממצאים תומכים בעדויות קודמות שהצביעו על קשר בין צריכת עגבניות ומוצרי מזון על בסיס עגבניות לסיכון מופחת לאירועים מוחיים. התוצאות תומכות בהמלצה להקפיד על צריכת יותר מחמש מנות של פירות וירקות ביום על מנת להוריד את מספר האירועים המוחיים.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום