השתלות שיניים: המהפכה הפורטוגלית

(1)
לדרג

פורטוגל ידועה כיום בעיקר בזכות הכדורגלן רונאלדו ומאמנו בריאל מדריד ז'וז'ה מוריניו. אבל נראה שהפורטוגלי שתרם רבות לאנושות הוא דווקא רופא שיניים בשם ד"ר פאולו מאלו

מאת: מערכת zap doctors

"רופאי שיניים נדרשים לספק פתרונות לשיניים חסרות", אומרים ד"ר רונן בורדובסקי וד"ר ערן פרמון, רופאי שיניים, שעוסקים בתחום השתלות שיניים ושיקום הפה "בראשית הדרך היו מרכיבים למטופל תותבת נשלפת במקום השיניים החסרות, בהמשך הרכיבו כתרי חרסינה וכיום מרכיבים שתלים דנטליים".

גם כיום עומדות בפני מטופל הזקוק לשיניים חלופיות כל האופציות הללו, וחשוב לדעת מהם ההבדלים ביניהן ובמה עדיף לבחור. ד"ר בורדובסקי מסביר:

"תותבת נשלפת היא התקן המשלים שיניים חסרות בכל הלסת או בחלק ממנה. ההתקן נבנה במהירות על ידי רופא השיניים, אולם יש לו חסרון בולט: אין מה שיחזיק אותו מקובע ללסת, ולכן בזמן אכילה או דיבור הוא עלול לזוז או להפריע. חסרון נוסף של ההתקן נובע מהיותו גוף זר בפה, שמבנהו מגושם ונוכחותו מציקה לעיתים למטופל ואף עלולה לפגום בחוש הטעם.

"כתרי חרסינה הם שיניים מלאכותיות העשויות מחרסינה ומותקנות בפה תוך הישענות על שיניים קיימות. התהליך כולל את השחזת השיניים הסמוכות לאזור החסר והלבשת שן, או שיני החרסינה הצמודות זו לזו אם מדובר ביותר משן אחת חסרה, והשענתן על השיניים השכנות שהושחזו. לשיטה זו שני חסרונות בולטים: האחד הוא הצורך להשחיז שיניים בריאות ולבצע טיפולי שורש בשיניים המאחזות; החיסרון השני הוא הצורך בשן אחורית שתאחז את הגשר כי חובה שיהיה לו על מה להישען.

"שתלים דנטליים הם השיטה החדשנית ביותר. בשיטה זו מחדירים לעצם הלסת בורג העשוי מטיטניום ומעליו מניחים כתר חרסינה. השתלת שיניים איננה כרוכה בהרס של שיניים בריאות. השיניים מקובעות בפה והן יציבות ועמידות, אינן זזות ואינן נשלפות מהפה ונוכחותן לא פוגעת בטעם או בתחושה".

השתלות שיניים
השתלות שיניים

חסרונות השתלים הדנטליים

ד"ר פרמון: "גם לשתלים דנטליים יש חסרונות. תהליך ההשתלה כרוך לרוב בניתוח. נהוג להמתין 3-6 חודשים מרגע החדרת השתל ועד להנחת כתר חרסינה עליו, כך שהמטופל נאלץ להסתובב ללא שיניים. למרבה הצער, לא כל מטופל יכול לעבור הליך של השתלת שיניים וחשוב שיתקיימו כמה תנאים טרם ביצוע ההשתלה. ראשית, חשוב שעצם הלסת תהיה במידות מתאימות: אורך מינימלי של 10 מ"מ ועובי של 3.5 מ"מ. זאת מאחר שהשתל שהינו בורג צילינדרי זקוק למינימום של עצם שתאחז אותו כך שיוכל להחזיק מעמד לאורך שנים. אצל חלק מהמטופלים, ובמיוחד בקרב מבוגרים מעל גיל 50, אין עצם מספיק גדולה בשל תהליכי ספיגתה המתרחשים עם הגיל. כמו כן, בקרב חלק מהמטופלים ישנן מגבלות אנטומיות שמונעות השתלה. גם במקרים של מטופלים הסובלים מדלקת חניכיים כרונית קשה להשתיל שתלים דנטליים. בקרב מושתלי שיניים מעל גיל 45 המאבדים מסת עצם בקצב מהיר צפוי מצב בו העצם תתקשה להחזיק את הבורג לאורך זמן והשתל עלול ליפול. למטופלים להם חסרים שיניים רבות צפוי ניתוח השתלת שיניים רב שלבי וממושך, שאנשים מבוגרים, חולים במחלות רקע וכן כאלה הנוטלים תרופות כרוניות מתקשים לעמוד בו".

עם הזמן פיתחו רופאי השיניים שיטות שונות לעיבוי ולהגדלת העצם באופן שיסייע להתמודדות עם הקשיים הניצבים בפני מועמדים להשתלת שתלים דנטליים. כל השיטות הקיימות כוללות נטילת עצם ממקום אחר בגוף או עצם מלאכותית או עצם מתורמים שנפטרו והנחתה באזורים החסרים בלסת. לאחר ההנחה יש להמתין זמן ממושך עד לקליטת העצם ואליה מוחדרים השתלים. לאחר המתנה ממושכת, ובתנאי שאותה עצם תיקלט באזור המקבל, ניתן להחדיר שתל אידיאלי.

שיטת All on Four

גם לשיטות אלה יש חסרונות, בהם זמן ממושך, ניתוח מורכב, עלות גבוהה, חששות מהניתוח, דחיית העצם המושתלת, זיהום ואפשרות שהפעולה תיכשל. לכן ממליצים ד"ר בורדובסקי וד"ר פרמון להשתמש בשיטת השתלת השיניים החדשנית All on Four שפותחה שמיושמת בהצלחה ברחבי העולם וכעת גם בישראל.

"ד"ר פאולו מאלו הפורטוגלי פיתח את שיטת ההשתלה החדשנית הזו, מסביר דר בורדו בסקי, "הוא בחן אלפי מקרים של מתרפאים שעברו השתלות בלסתות שלמות וראה שרובם עברו סבל רב דווקא לא מעצם הפעולה של החדרת השתלים, אלא בשל כל פעולות שחזור העצם שקדמו להחדרת השתלים.

"ד"ר מאלו בחן היטב את המקרים המרובים של לסתות שעברו 8-10 שתלים בלסת עם שיקום מלא ומצא כי רוב הלחץ הביו-מכני של כוחות הלעיסה מתרכז בשני השתלים הקדמיים ביותר ובשני השתלים האחוריים ביותר, כאשר יתר השתלים מחזיקים ביחד פחות מ-15% מהעומס הכולל. עובדה זו הניעה את ד"ר מאלו לפתח שיטת השתלה ייחודית, במסגרתה מוחדרים ארבעה שתלים ייחודיים בזוויות החדרה של עד 45 מעלות. על ארבעת השתלים הללו מונחת ביום ההשתלה מערכת שיניים המוברגת על גבי השתלים ולא ניתנת לשליפה".

סיכויי ההצלחה של השיטה עומדים על 97%, וזהו אחוז הצלחה גבוה הרבה יותר מאחוזי ההצלחה של יתר שיטות ההשתלה שעומדים על 92%. יתרונה הגדול של השיטה הוא ההימנעות מכל פעולה של השתלות עצם מאחר שניתן להחדיר את ארבעת השתלים מבלי להגיע לאזורים מחוסרי העצם או הסינוסים. כמו כן ההשתלה מושלמת ביום אחד ובסופה יוצא המטופל עם השיניים. השיטה מיושמת כיום ברחבי העולם על ידי רופאי שיניים רבים, ובהם גם רופאים בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום השתלות שיניים ביום אחד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום