מבט בוחן: על השתלת הכבד של דגן

(0)
לדרג

ראש המוסד לשעבר הוא הבכיר הישראלי שנותח בסתר בבלארוס. הכל על התהליך המורכב ועל הסיכונים. החדשות הטובות: סיכויי ההצלחה גבוהים

מאת: מערכת zap doctors

ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, עבר לפני כשבוע ניתוח השתלת כבד בבלארוס. הניתוח נשמר בסוד, אך נחשף אתמול (ג') על ידי נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, שרמז במסיבת עיתונאים כי מדובר בבכיר ישראלי מעולם הביטחון. לדבריו, הניתוח עבר בשלום, וכעת מאושפז דגן בבידוד, מחשש לזיהום, כשהתקווה היא שגופו לא ידחה את ההשתלה.

ד"ר מריוס בראון, מנהל היחידה למחלות כבד בבית חולים "בילינסון" בפתח תקווה, מסביר כי הצורך בהשתלת כבד מתעורר כשהכבד חדל לתפקד, דבר שקורה אצל חולים במספר מחלות; החל ממחלות מתפרצות - כמו אי ספיקת כבד חדה ופתאומית, דרך מחלת הסרטן וכלה במחלות כרוניות שונות. ברוב המקרים עוברות עשרות שנים עד פגיעה אנושה בכבד - כמו במקרה של שחמת הכבד, מחלה קשה הגורמת ללחולה סבל רב, אגירת נוזלים, פגיעה במצב ההכרה ודימומים במערכת העיכול.

השתלת כבד היא גם הדרך לטפל במקרה של ממאירויות בכבד, שלא ניתן לטפל בהן באמצעות הקרנות מיוחדות, טיפול בגלי רדיו או כריתה חלקית. השיקולים במקרה זה הם גודל הגידולים, הפיזור שלהם וכדומה; ככלל הניתוח יתבצע כשלדעת הצוות הרפואי סיכויי ההישרדות לאחר הניתוח גבוהים. לדברי ד"ר בראון, 50% עד 70% מחולי הסרטן חיים 5 שנים או 10 שנים לאחר השתלת כבד, אך יש מחלות שבהן השרידות גבוהה עוד יותר. ההשתלה יכולה להיות גם הפתרון עבור חולים בסרטן ניירו-אנדוקריני, המתפתח לאט יחסית, כשמקור הגידול במקום אחר בגוף, אך הגרורות מגיעות לכבד.

"ניתוח מורכב ומסוכן"

ד"ר בראון מסביר כי מדובר בניתוח מורכב, הכולל כריתה של כבד והחלפתו בכבד חדש, תוך כדי חיבור מחדש של כלי דם וצינורות מרה. במהלך הניתוח, עוד לפני שלב הכנסת הכבד החלופי, יכולות להיווצר הפרעות בזרימת הדם ובקרישת הדם, וזה שלב מסוכן מאוד. לאחר מכן מחדירים לגוף את הכבד החדש, מחדשים את החיבורים של כלי הדם ובודקים שהכבד החדש מפריש מרה ומתפקד.

בזמן שמוציאים את הכבד הישן מתרחש אובדן של הרבה דם ונוצרות הפרעות של קרישה. יש צורך להחזיר את הדם לגופו של המטופל. בנוסף, אם נוצרות הפרעות בזרימת דם, הכליות עלולות להיפגע. סכנה נוספת האורבת לחולה על שולחן הניתוחים היא פיזור של רעלים בזמן חיבור הצינורות, דבר שעלול לגרום להפרעות קצב, עד כדי דום לב.

מעבר לסכנות המיידיות במהלך הניתוח, שבראשן כשל של הכבד, קיים סיכון של זיהום לאחר הניתוח ולאחר מכן של דחיית ההשתלה. תופעה זו מתרחשת מספר ימים לאחר הניתוח, כשמינון התרופות שמדכאות חיסון יורד. במקרה זה ממשיכים לטפל באמצעות סטרואידים או באמצעות תרופות ביולוגיות המכילות נוגדנים, כדי לאפשר לגוף להתרגל לאיבר החדש. עם זאת גם לאחר שנים יכולה להתרחש דחייה כרונית.

האם ניתן להשתיל אונת כבד אחת?

בשל תכונות הכבד, התשובה היא כן. "למרות הניתוח המורכב, הכבד הוא איבר שקל להשתיל מבחינה חיסונית, והוא דורש רק התאמה מבחינת סוג דם", מסביר ד"ר בראון. "במקרה של תורם מהחי, למשל בן משפחה, ניתן ליטול אונת כבד ולהשתיל אצל החולה, והכבד צפוי לחדש את עצמו אצל שניהם. במקרה של תרומת איברים מאדם מת, ניתן להציל בצורה כזו לשני חולים".

בואו לדבר על זה בפורום מחלות כבד אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום