אמצעי מניעה: הגלולה הראשונה שלי

(0)
לדרג

בתך הגיעה לגיל שאפשר להתחיל? למרות המבוכה, כדאי ליזום שיחה גלויה על נטילת גלולות למניעת הריון וגם ללוות את הנערה בביקור הראשון אצל רופא הנשים. מדריך

מאת: ד"ר בני שכטר

הורים מלווים את ילדיהם מהצעד הראשון ועד לבגרות ולהקמת משפחה משלהם. השלב שבו חווה נערה את חוויותיה המיניות הראשונות הוא שלב משמעותי ביחסים בין אם לבתה, שלב שבו הקשר, הפתיחות והתקשורת הבריאה חיוניים אף יותר מתמיד. שיחה על אמצעי מניעה וביקור ראשון אצל רופא הנשים עם הנערה עלול להביך הן את האם והן אותה, אבל על האם להתגבר על הקושי ולהציע לבת את ההדרכה והסיוע להם היא זקוקה.

יש מגוון דרכים להתחיל שיחה בנושא יחסי מין והתחלה של נטילת גלולות על מנת להבין באיזה שלב הנערה נמצאת. ברגע שמבינים שיש קשר רציני וקבוע שעשוי להוביל לקיום יחסי מין, רצוי לבצע שיחה בנושא. מעבר לכך, כיום קיים שיח פרסומי סביב וירוס הפפילומה שעובר ביחסי מין ואחת הפרסומות יכולה להוות בסיס לקיום השיחה בנושא.

לא רק למניעת הריון

מקרים נוספים שבהם כדאי לשקול שימוש בגלולות, ללא קשר לפעילות מינית, הם מקרים שבהם יש כאבי מחזור קשים, מחזור בלתי סדיר, דימומים כבדים, שיעור יתר או אקנה. הגלולות במקרה זה משמשות תרופה הורמונלית מעבר להיותן אמצעי מניעה, ומאפשרות לטפל בבעיות ההורמונליות הגורמות לתופעות אלה. עם זאת, במרבית המקרים עדיף להימנע משימוש בגלולות לפני גיל 16 עבור מטרות אלה.

ליווי הנערה לבדיקה הרפואית המבוצעת לפני קבלת מרשם לגלולות הוא חיוני. הבדיקה כוללת בראש ובראשונה תשאול כדי לוודא את מטרת נטילת הגלולות ולבחון היסטוריה רפואית ומשפחתית של הנערה על מנת לשלול רקע לקרישיות יתר (נטייה משפחתית לקרישיות יתר מתבטאת באירועים כגון שבץ מוחי בגיל צעיר, מחלות לב בגיל צעיר, קרישי דם ברגליים וכו'). במקרים שבהם נמצאה נטייה לקרישיות יתר תבוצע בדיקת דם אצל מומחה להמטולוגיה לשלילת קרישיות אצל הנערה. מעבר לכך ייבחנו פרמטרים של עישון ופעילות מינית. במידה שהנערה אינה פעילה מינית אין צורך בבדיקה גינקולוגית.

בשלב הבא של הבדיקה יותאם אמצעי המניעה המתאים. אמצעי המניעה יותאם למטרת השימוש, כאשר גלולות שונות יותאמו למטרות שונות דוגמת מזעור דימומים, שיעור יתר, אקנה וכו'. חשוב לאפשר לנערה פרטיות במידה שאינה מעוניינת שההורה יהיה נוכח בבדיקה או בתשאול.

מינימום תופעות לוואי

כדי למזער את הסיכון להופעת תופעות לוואי המופיעות לעיתים בתחילת השימוש וכוללות בחילה, גודש בשדיים, עלייה במשקל בעקבות אגירת נוזלים וכדומה, נהוג במרבית המקרים להתחיל את השימוש עם גלולה במינון הורמונלי נמוך דוגמת מינס (15 מק"ג אסטרוגן) או יאז (20 מק"ג אסטרוגן). גלולות אלה מתאימות לשימוש בגיל צעיר וכשאין תופעות רקע של שיעור יתר או אקנה. אם למרות השימוש בגלולה יופיעו דימומים מעבר לתקופת מעבר סבירה, ישקול הרופא לעבור לגלולות במינון הורמונלי גבוה יותר.

בעשורים האחרונים חלו התפתחויות רבות בעולם אמצעי המניעה, והגלולות שנשים מבוגרות רבות נטלו בעבר או נוטלות כיום שונות לאין שיעור מהגלולות שפותחו בשנים האחרונות. עיקר החידוש הוא במינון נמוך של ההורמון אסטרוגן, שתורם למזעור תופעות הלוואי. חידושים נוספים הם בסוגי פרוגסטרון (ההורמון הנוסף הנמצא בגלולה) שונים, בייצור של גלולות לנטילה רציפה ובאמצעי מניעה אחרים מבוססי הורמונים או מדבקה למניעת הריון.

לפני שמתחילים חשוב לזכור מספר דברים:

עדיף להתחיל בבחירת אמצעי המניעה המתאים ורק אז להתחיל לקיים יחסי מין ולא להיפך.

גלולות הן תרופה לכל דבר.

כמו בכל תרופה חשוב ליטול את הגלולות בהתאם להנחיות על מנת להבטיח את אפקטיביות השימוש.

כמו לכל תרופה, גם לגלולות ישנן תופעות לוואי. במרבית המקרים מדובר בתופעות קלות אשר חולפות לאחר פרק זמן קצר.

חשוב למסור לרופא את כל הפרטים הרלוונטיים באופן מלא על מנת לאפשר לו להתאים את אמצעי המניעה האופטימלי.

כדאי לסייע לנערה ולקרוא יחד עימה את העלון לצרכן, להיות ערניים לתחושותיה ולהרגשתה לאחר תחילת הנטילה. מעבר לכך, חשוב לפנות לרופא במקרים בהם יש תחושה של כאבים בחזה, סחרחורות רצופות, כאבי ראש חזקים או כל תופעה בלתי סבירה אחרת, יש לציין כי מדובר במקרים נדירים.

הכותב הוא מומחה ברפואת נשים ומיילדות בבי"ח מאיר, מומחה בבריאות מינית וסקסולוגיה

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום