כבד שומני: זה לא מצב, זו מחלה

(0)
לדרג

הצטברות שומן בתאי הכבד היא חלק מהסינדרום המטבולי, הקשור בהשמנת יתר וכולל בין השאר עלייה בלחץ הדם וסוכרת. ד"ר אורן שבולת: "מדובר במחלה של ממש"

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לרפואה פנימית
077-2310258 (מספר מקשר)

אורח החיים המודרני, המתאפיין בתפקוד בסביבה רוויית מתחים, בהעדר פעילות גופנית ובמגיפת השמנה בעולם המערבי השבע, גובה מחיר כבד מהגוף. איבר חיוני ומרכזי שנפגע מההרגלים הקלוקלים הללו הוא הכבד: בשנים האחרונות נרשמה עלייה בהיקף מקרי סרטן הכבד ושחמת הכבד וכן עלייה תלולה ביותר בתופעת הכבד השומני, מצב שבו תאי הכבד מתמלאים בשומן מעבר לנורמה.

"בעבר נטו להתייחס לכבד שומני כאל מצב שעלול לגרום לתחלואה אך הוא איננו מחלה בפני עצמה", אומר ד"ר אורן שבולת, מנהל יחידת הכבד במכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי ת"א ע"ש סוראסקי. "כיום מצב רפואי זה נחשב למחלה של ממש, המאיימת על גופו, על בריאותו ועל חייו של הסובל ממנה. עם הזמן הובן כי מדובר במחלה שמצריכה מעקב וטיפול שבהעדרם ייגרם נזק בלתי הפיך לכבד. הכבד השומני הוא גורם מוביל לדלקת כבד, ולמחלות קשות כמו שחמת הכבד וסרטן הכבד.

כבד שומני
כבד שומני

תוצר של מגיפת ההשמנה

"כבד שומני הוא אחת ממחלות הכבד השכיחות ביותר בעשורים האחרונים, ולצערנו זה מצב שממשיך להתפשט ואנחנו רואים אותו לא רק אצל מבוגרים אלא גם בקרב בני נוער. העלייה המתמדת והתלולה בהיקף התחלואה קשורה קשר הדוק למגיפת ההשמנה במדינות המערב. עודף משקל מהווה סכנה ממשית לבריאות האדם ועלול לגבות מחיר כבד מהסובלים ממנו. הסובלים מעודף משקל הינם בעלי סיכון יתר לפתח עם השנים אחת או יותר מהמחלות הבאות- סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, שבץ מוחי, טרשת עורקים, מחלות כבד, מחלות כליות, הפרעות אורתופדיות, סרטן, הפרעות בפריון ועוד. ככל שההשמנה רבה יותר ומתחילה בגיל מוקדם יותר, כך הנזק המצטבר לגוף והפגיעה בו רבים יותר".

ההשלכות של השמנת היתר על הגוף והנזקים שהיא גורמת מכונים "הסינדרום המטבולי". הסינדרום מתבטא בתחלואה כרונית הכוללת סוכרת, יתר לחץ דם ועלייה ברמת שומני הדם שמזיקים לכבד, ללבלב ולכלי הדם ויכולים לגרום לתחלואה קרדיווסקולרית. גם מחלת הכבד השומני נחשבת לחלק מהתסמונת.

האם ניתן למנוע את המחלה או לטפל בה?

"מאחר שגורמי מחלת הכבד השומני נעוצים בהתנהגותם של המטופלים, הרי שגם הטיפול כרוך בשינויים של אלה. ילדים, בני נוער ובוודאי מבוגרים, במיוחד אלה מביניהם הסובלים מכבד שומני, צריכים לאמץ אורח חיים בריא שימנע את שורת המחלות הכרוכות בסינדרום המטבולי. חשוב מאוד לצרוך מזון בריא ועשיר מבחינה תזונתית, להימנע מצריכת יתר של קלוריות, מצריכת מזון מהיר ומשתיית משקאות מסוכרים ומוגזים, להקפיד על שילוב של פעילות גופנית מתונה בחיי היום יום ולשמור על משקל גוף תקין".

הפתרון: ניתוח לקיצור קיבה

על אף שהמלצות אלה ידועות לכולנו, רבים מאיתנו מתקשים למלא אחר ההוראות הברורות ולהיפטר מהרגלי החיים המזיקים. במקרים שבהם מתפתח הסינדרום המטבולי עם השמנת יתר ניכרת ונראה שהמטופל לא מצליח לאמץ את השינויים הנחוצים בחייו, אחד הפתרונות המומלצים הוא ניתוח בריאטרי, הידוע בכינוי "ניתוח לקיצור קיבה",

"ניתוחים בריאטריים הם, למעשה, השיטה היעילה ביותר הקיימת כיום כדי להילחם בסינדרום המטבולי ובהשלכותיו וכדי למנוע סכרת מחלות קרדיווסקולריות ותמותה בקרב הסובלים מעודף משקל'', אומר ד"ר שבולת. "מדובר בטיפול יעיל שצובר תאוצה ומיושם בהרחבה במדינות המערב. בקרב מנותחים רבים הטיפול הוכתר כהצלחה: הם נהנו מירידה במשקל, הסוכרת ולחץ הדם נסוגו ואיברי גופם, לרבות הכבד, השתקמו".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי כבד
פורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום