הקופות בטופ, בתיה"ח מאחור

(0)
לדרג

לפי דו"ח OECD, ביצועי קופות החולים בישראל טובים משל בתי החולים. אי שיוויון עדיין קיים, אך בסך הכל מדובר במערכת בריאות מהמוצלחות במדינות הארגון

מאת: מערכת zap doctors

"לישראל אחת ממערכת הבריאות המוצלחות במדינות OECD, במהלך 15 השנים מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי", כך לפי דו"ח מקיף של ארגון שעיקריו מתפרסמים היום (א') על יד משרד הבריאות.

לפי ההודעה, משלחת של הארגון סיירה בישראל ונפגשה עם ראשי מערכת הבריאות במרפאות ובבתי החולים ברחבי הארץ; הדו"ח המלא והסופי שלה צפוי להתפרסם בנובמבר השנה.

לפי עיקרי מסקנות נציגי הארגון, מערכת הבריאות בישראל נחשבת טובה במיוחד בזיהוי מוקדם של מחלות כרוניות וכן כטובה במיוחד בתמיכה באנשים חולים, דבר שמונע ביקורים מיותרים בבתי חולים. לדוגמה, ישראל נזכרת בביצועיה הטובים בטיפול בסוכרת, כאשר מאמצי הממשלה למנוע ולשלוט בסוכרת, תרמו למספר נמוך יחסית של מקרי קבלה לבתי חולים עקב מקרי סוכרת לא מבוקרים, בהשוואה לשאר מדינות ה-OECD. הירידה בסיבוכים ממחישה את המאמצים המתמשכים לשפר את איכות הטיפול הניתן לחולי סוכרת.

עם זאת נקבע כי בתי החולים בישראל חייבים להגביר מאמצים כדי לשפר את איכות הטיפול, ולהרחיב את המעקב אחר רמת השירות הניתן. כדי להשיג מטרה זו יש להפוך מידע לזמין יותר ובעלת ניוד גדול יותר בין סביבות הטיפול השונות. הפיכת מידע לזמין באופן ציבורי מאפשרת מרחב נוסף לתחרות על בסיס איכות בין קופות וספקים. כמו כן, חילופי המידע והתיאום בין הרפואה הראשונית ובתי חולים הם חלשים באופן מפתיע וצריכים להשתפר.

נושא נוסף העולה בממצאי המומחים של OECD הוא אי השיוויון בתחום הבריאות. "האוכלוסייה בישראל מאופיינת בתמהיל מורכב של פערים בתחום הבריאות, ולכן נדרש לאתר פערים בתחום הבריאות באמצעות פעולה במספר רב של חזיתות. בעוד שהמאמצים שנעשו עד היום ראויים לשבח, פעילות נוספת צריכה להתמקד בהפיכת השירותים למותאמים יותר מבחינה תרבותית, בחיזוק המאמצים לגבי מניעה ובשיפור הנתונים באשר לפערים. כמו כן, שירותי הבריאות צריכים להיות נגישים יותר לאלה אשר זקוקים להם. בנוסף, הנטל ההולך וגובר של ההוצאה הפרטית לשירותי בריאות הופך את הנגישות לקשה יותר עבור העניים ביותר", נכתב.


מנכ"ל משרד הבריאות: "אור לגויים"

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, ציין בעקבות המסקנות שעלו בדו"ח כי אין בכוונתו להתעלם מנקודות הדורשות שיפור, וכי לאחר פרסום הדוח המלא של הארגון, הונחה את מנכ"ל המשרד, פרופ' רוני גמזו, להגיש לי תוכנית ליישום ההמלצות שעלו בדו"ח".

פרופ' גמזו ציין בעקבות מסקנות הדוח: "צוות הבדיקה של ארגון ה-OECD הינו צוות מקצועי הכולל מומחים מהמדרגה הראשונה באיכות מערכות בריאות. שמחתי לראות כי גם ה-OECD רואים בחלקים רבים של מערכת הבריאות בישראל 'אור לגויים' וממליצים למדינות השונות לאמץ דרכי פעולה של מערכת הבריאות בישראל. ההערה של ה-OECD על מדידה, דיווח ופרסום מדדי האיכות בבתי החולים מחייבת אותי, את הנהלת המשרד וכל מערכת הבריאות לשנס מותניים ולהפעיל ולקדם את התוכנית שהכנו למדידה שכזאת בכל בתי החולים הכללים בישראל בנחישות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום