דיכאון אחרי לידה: למנוע אסון

(0)
לדרג

דכדוך אחרי לידה הוא תופעה נפוצה, אבל לעתים מתפתח דיכאון חריף שיכול להוביל למעשים קיצוניים כרצח והתאבדות. מומחה: "את רוב הטרגדיות ניתן למנוע"

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
077-2312981 (מספר מקשר)

לפני שבועות אחדים הזדעזעה המדינה כולה בעקבות הסיפור על האם מרהט שרצחה שלושה מילדיה בדקירות סכין. "עד כמה שהדבר מחריד", אומר הפסיכיאטר הבכיר פרופ' משה קוטלר, "לא מדובר במקרה נדיר. מדובר ברצח שהתרחש בשל דיכאון אחרי לידה של האם, ולצערנו יש לא מעט מקרים כאלה ברחבי העולם. דיכאון אחרי לידה הוא מצב רפואי שכיח ויש להגביר את המודעות לקיומו כדי למנוע מקרים כה מזעזעים בעתיד. כמעט כל אחד ממקרי הרצח של ילדים על ידי אמהותיהם יכול היה להימנע בזכות עירנות של בני המשפחה".

לדיכאון אחרי לידה יש כמה דרגות חומרה. יש דיכאון קל, המכונה "בייבי בלוז" ומופיע ביום הרביעי-חמישי לאחר הלידה ונמשך כשבוע עד עשרה ימים. דיכאון זה נפוץ מאוד. אצל חלק מהיולדות דיכאון זה יימשך והן יסבלו מדיכאון ברמת חומרה בינונית למשך מספר חודשים. דיכאון זה מצריך טיפול. דיכאון חמור, מופיע בקרב אחוזים ספורים בלבד מהנשים לאחר לידה ודורש התערבות רפואית מיידית.

דיכאון אחרי לידה
דיכאון אחרי לידה

בעצב תלדי בנים

"בדיכאון חמור לאחר לידה, כמו זה שהיה מנת חלקה של האם מרהט, יש ניתוק של הקשר של האם עם המציאות", מסביר פרופ' קוטלר. "האם המדוכאת חשה תחושות קשות, מצב רוח ירוד, תחושת ערך עצמי נמוכה ביותר, קושי תפקודי, מחשבות אובדניות וכן הזיות ומחשבות שווא. דיכאון מסוג זה, כשהוא לא מטופל, יכול להוביל למקרים כה קשים.

"מה שהאם מרהט עשתה מנוגד לתפיסתנו וחותר תחת האינסטינקט הכי בסיסי שהוא הגנה על הצאצאים, אבל אם שפוגעת בילדיה בשל אי שפיות לא עושה זאת מתוך רשעות. הדיכאון פוגע בכושר השיפוט שלה ובבוחן המציאות. נשים בדיכאון חמור אחרי לידה חוות הזיות שווא ותחושת הערך העצמי שלהן כה נמוכה שרבות מהן, לפי תפיסתן המעוותת, פוגעות בילדיהן כדי להגן עליהם. הן חשות חסרות ערך וכי הן אמהות נוראיות ובגללן צפוי לילדיהן גורל כה אכזר שעדיף להם למות מאשר לחיות עם אם כמוהן. הן בטוחות שלא יצליחו לתפקד בתור אם וכי מות ילדיהם מוטב מחייהם לאור גורלם הנורא שהובילם להיוולד דווקא לאם כה גרועה.

"כמובן שאין כל קשר בין התחושה למציאות ואם האם היתה מתעוררת למציאות בעזרת טיפול מתאים תחושותיה הקשות היו נעלמות. הטרגיות הגדולה בכל העניין היא העובדה שהרצח יכול היה להימנע לו האם היתה מקבלת את אותו טיפול ומבינה שלא טוב מותם של ילדיה מחייהם".

דיכאון אחר לידה בצורתו החמורה יכול להופיע אצל כל יולדת, אולם ישנם גורמים מסוימים המגבירים את הסיכון ללקות בו. הגורמים הללו כוללים, בין היתר, נטייה לדיכאון וכן גורמי דחק סביבתיים שמעודדים את התפרצות המחלה. פרופ' קוטלר: "כל הריון ולידה מהווים חוויה לא קלה ליולדת. תקופת ההריון מלווה בכובד נפשי ופיזי; האם כואבת ועולמה ומצבה משתנים בן רגע; יש ציפייה של החברה מהאם להיות שמחה ואסירת תודה, לתפקד נהדר ולהיות חיונית וערנית. אולם העייפות הגדולה, השינויים ההורמונליים והתובענות הרבה הכרוכה בטיפול בילד שתלוי בך לגמרי מהווים כולם נסיבות פסיכוגניות היוצרות דחק גדול אצל האם הטרייה שעלולה לקרוס תחת הנטל. הריון קשה, לידה קשה, חוסר תמיכה מצד המשפחה והבעל, קשיים כלכליים, נטיות אישיותיות מגוונות ועוד מגבירים את הסיכון ללקות בדיכאון אחרי לידה".

גשר על פני מים סוערים

פרופ' קוטלר חוזר ומדגיש את חשיבות התמיכה ביולדת בתקופה שלאחר הלידה. "על בני המשפחה להיות ערניים ולעקוב אחר מצבה של היולדת", הוא אומר. "יש לספק ליולדת רשת של ביטחון ותמיכה ולנסות להבחין בכל התנהגות יוצאת דופן שלה. לא רק היולדת נדרשת לתפקד היטב ולהסתגל לשינויים בחייה, אלא גם הבעל ובני המשפחה האחרים. עליהם להיות קשובים ורגישים, אמפתיים ומכילים - ובעיקר ערניים לסימני דיכאון אפשריים שאליהם יש להגיב בהקדם. לדיכאון אחרי לידה יש טיפול. אין צורך להתבייש ולהתעלם. פעמים רבות האמהות מתביישות להודות בתחושותיהן הקשות ומסתירות אותן, לכן יש לשים לב אם מסתגרת יותר מהרגיל, בוכה הרבה, משדרת חוסר אנרגיה וחיוניות, מביעה תחושות של חוסר ערך עצמי, נמנעת מאכילה וכדומה.

"יש לזכור כי נשים רבות לאחר לידה חוות שינויים במצב הרוח. השינויים ההורמונליים, החשש מהקושי בגידול הילד, העומס הגדול הנלווה להנקה, לטיפול סביב השעון ולחוסר השינה עלולים לגרור עצבות, בכי, עייפות וחוסר מרץ ואנרגיה של האם. אולם, יש לבחון אם האם מביעה אופטימיות בקשר לעתיד, אם היא מעריכה את עצמה ואת תפקודה כאם והאם היא חווה גם רגעי התעלות ואושר ומביעה אהבה כלפי הילד. במידה שיש ספק כדאי לפנות לבירור ולבחון אם מדובר במצב רוח חולף, שהינו טבעי לאור הנסיבות הכרוכות בלידה ובידול ילד, או שמא מדובר במצב המצריך התערבות וטיפול מקצועיים".

במידה שבני המשפחה מזהים תופעות מדאיגות עליהם לפנות בהקדם לטיפול. ניתן לעזור לאם הסובלת מדיכאון לאחר לידה הן באמצעות טיפול שיחתי והן באמצעות טיפול תרופתי תרופות נגד דיכאון וחרדה, ובמידת הצורך גם תרופות אנטי פסיכוטיות. "הצעד החשוב ביותר הוא הגברת המודעות לתופעה וחיפוש אחר סימני האזהרה, גם במקרים בהם האישה מתביישת לשתף במצבה מתוך חשש מסטיגמה", מסכם פרופ' קוטלר. "חשוב לדעת כי דיכאון לאחר לידה ניתן לטיפול, ושטיפול שניתן בזמן מספק ליולדת גשר על פני מים סוערים. בזכות טיפול ותמיכה תוכל האם לחצות בבטחה תקופה סוערת בחייה, ולא תגיע למצבים קיצוניים של פגיעה בעצמה או באחרים".

בואו לדבר על זה עם פרופ' משה קוטלר בפורום חוות דעת פסיכיאטרי.
פרופ' משה קוטלר בגוגל פלוס

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום