שינה גרועה - סיכון ליתר לחץ דם

(0)
לדרג

איכות שינה ירודה מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם עמיד לטיפול פי חמישה, בעיקר אצל נשים. ייתכן כי יש קשר לדיכאון וחרדה הגורמים לנדודי שינה מלכתחילה

מאת: מערכת zap doctors

איכות שינה ירודה קשורה לסיכון גדול ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי בנשים, כאשר בבסיס המנגנון עומד ככל הנראה דיכאון. כך לפי מחקר חדש שהוצג לאחרונה בכנס מטעם ה-American Heart Association High Blood Pressure Research.

לפי החוקרים, איכות שינה ירודה אצל נשים לוותה בעלייה של פי חמישה בסיכון ליתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. בנוסף, נמצא קשר בולט בין איכות שינה ירודה להפרעת דיכאון וחרדה.

במסגרת המחקר אספו החוקרים נתונים אודות איכות השינה, חרדה/דיכאון וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ב-270 משתתפים עם יתר לחץ דם. איכות השינה ומדדי דיכאון נקבעו על פי שאלונים מקובלים בתחום. יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי הוגדר ככישלון איזון יתר לחץ דם באמצעות שלוש תרופות או יותר.

נתונים מלאים היו זמינים אודות 234 חולים, מחציתן נשים. משך השינה הממוצע היה 6.4 שעות, ו-49% מהמשתתפים ישנו פחות משש שעות בלילה, ממצא שהיה דומה בשני המינים. עם זאת, בנשים תועדה שכיחות גבוהה יותר של איכות שינה ירודה. בנשים נרשמו גם מדדי דיכאון גבוהים יותר ושכיחות תסמיני דיכאון הייתה גבוהה יותר, בהשוואה לגברים.

שכיחות יתר לחץ דם עמיד לטיפול עמדה על 15% מהחולים, ובחולים אלו נרשמו מדדי איכות שינה נמוכים יותר בהשוואה לחולים ללא יתר לחץ דם עמיד לטיפול, הבדל שתועד בנשים, אך לא בגברים. תועדה מגמה דומה בקשר בין מדדי דיכאון ובין יתר לחץ דם עמיד לטיפול תרופתי. מניתוח סטטיסטי עלה כי איכות שינה ירודה קשורה בקשר בלתי תלוי עם יתר לחץ דם עמיד לטיפול. עם זאת, קשר זה איבד משמעות כאשר החוקרים כללו במודל תסמיני דיכאון.

החוקרים מסבירים כי הקשר אינו סיבתי ולכן ייתכן גם כי יתר לחץ דם גורם לנדודי שינה, אך החוקרים מאמינים כי בפועל נדודי שינה מחמירים את יתר לחץ הדם. קיימות עדויות תומכות בהשערה זו, שכן ידוע כי הפרעה בשינה מעוררת את מערכת העצבים המרכזית ומביאה לעלייה ברמות ההורמון קורטיזול, המביא לעלייה בלחץ הדם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום