קרם הגנה: עדיף פיסיקאלי

(2)
לדרג

למה עדיף קרם הגנה פיסיקאלי על פני קרם הגנה כימי? כמה זמן הגנה יספק לנו קרם שמקדם ה-SPF שלו הוא 20? אל תוותרו על קרם הגנה לאורך כל עונות השנה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן עור בישראל הוא בחזקת מגפה שקורבנותיה הם בהירי העור החשופים לשמש, אלה הנצרבים בקלות לאחר חשיפה לשמש ואינם משתזפים, בעלי שומות מרובות ו/או סיפור משפחתי של מלנומה. הקטנת מידת החשיפה לשמש היא אמצעי בדוק להקטנת התחלואה.

"בנוסף לגידולים סרטניים עלולה קרינת השמש לגרום גם לגידולים שפירים, לכוויות שמש ולהזדקנות מוקדמת של העור", אומרת פרופ' אסתר עזיזי, מומחית לרפואת עור ומין מהחוג לדרמטולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר של אוניברסיטת תל-אביב. "חשוב להקפיד ולהגן על העור מפני קרני השמש המזיקות בכל דרך אפשרית: הימנעות מחשיפה לשמש בשעות הצהריים, חבישת כובע ומשקפי שמש וכמובן מריחת קרם מסנן קרינה עם מקדם הגנה".

המדפים עמוסים בקרמים מסנני קרינה עם מקדמי הגנה שונים. כיצד נדע באיזה קרם להשתמש ומה מתאים לנו? עזיזי: "ראשית, חשוב לדעת כי כל קרני השמש מזיקות: UVB, UVA , Infra red. על המדפים קיימים מסנני קרינה רבים ומגוונים עם מקדמי הגנה. קרמים אלה מכילים מסנני קרינה כימיים הבולעים את קרינת השמש שפוגעת בעור, או מסנני קרינה פיסיקאליים הבולמים לפחות חלקית את אותה קרינה. כדאי למרוח כמות נדיבה של מסנן קרינה עם מקדם הגנה מפני השמש כדי להקטין את הסיכון המיידי לכוויית שמש. לשם השלמת ההגנה, רצוי לחדש את המריחה לעיתים קרובות, כל שעה-שעתיים, גם כשיושבים בצל וגם לאחר רחיצה בים או בבריכה. בכל מקרה השימוש במסנני קרינה יעיל בתנאי שמתכננים לקצר את השהות בשמש ולהגבילה לשעות הבוקר המוקדמות (עד 10:00) או שעות אחר הצהריים המאוחרות (אחרי 17:00).

בחירת קרם הגנה מתאים היא השלב הבא. אנשים רבים מקפידים למרוח קרם הגנה המותאם להם: קרם הגנה לפנים, קרם הגנה לילדים וכדומה. פרופ' עזיזי מדגישה כי ההבחנה הזו היא מלאכותית ואיננה חשובה מאחר שכל הקרמים הללו מכילים את אותם המרכיבים. הבחנה חשובה יותר, לדעתה, היא ההבחנה בין קרם הגנה פיסיקאלי לקרם הגנה כימי: "אני ממליצה לבחור בתכשירי הגנה פיסיקאלים שאינם גורמים לגירויים בעור ומסננים טווח רחב יותר של הקרינה יותר, דוגמת Cetaphil, מאשר קרמי הגנה כימיים".

קרם הגנה
קרם הגנה

האותיות הקטנות

כדי לבחור את קרם ההגנה האופטימלי, חשוב לקרוא את האותיות הקטנות. פרופ' עזיזי: "רשימת המרכיבים הפעילים של קרמים עם מסנני הגנה פיסיקאליים תכלול חומרים המעידים על היות מסנן קרינה פעיל פיסיקאלי ולא כימי. חשוב לחפש את התכשיר שמכיל TiO2 (טיטניום דו-חמצני) ו/או ZnO (אבץ חמצני). מרכיבים פעילים המצויים בתכשירים מסנני קרינה כימיים כוללים בין השאר בנזופנון, וצינאמאטים, והם פחות מומלצים".

למקדמי הגנה פיסיקאליים יתרון נוסף: הם מגנים גם מפני קרני UVA. חשוב לדעת כי גם קרני ה-UVA וגם קרני ה-UVB מזיקות לעור וגורמות לקמטים, כתמים, כוויות וגידולי עור, אולם קרינת UVB נחשבת למזיקה יותר בשל העובדה שהיא גורמת לסרטן עור לסוגיו השונים. בשל כך, בעבר התמקדו בהגנה מקרני UVB, אולם עם הזמן הבינו כי גם הגנה מפני קרינת UVA חשובה. קרני ה-UVA חודרות עמוק יותר לשכבת העור ויוצרות נזקים בלתי הפיכים, ובנוסף לכך גם מעודדות את ההשפעה של קרני הUVB -, כך שהן מעודדות התפתחות של סרטן העור ולכן חשוב להתגונן גם מפניהן. לדברי פרופ' עזיזי, חשוב לוודא שהקרם הנבחר אכן מעניק הגנה מקיפה מפני שני סוגי הקרניים.

מדד ה-SPF

ומה לגבי ה-SPF? מדד זה הוא ראשי תיבות של Sun Protection Factor. מדד זה מלמד אותנו פי כמה מקטין מסנן הקרינה את עצמת הקרינה הצורבת של השמש שמגיעה לעור המוגן בהשוואה לעור לא מוגן. ככל שה-SPF נמוך יותר, כושר הסינון נמוך יותר והעור ייצרב מהר יותר, כתוצאה מחדירה לעור של עוצמות קרינה עודפות שלא נחסמו ע"י התכשיר. מדובר בפקטור שהוא תוצר של חישוב המשקף כמה קרינה מסוגל התכשיר לספוג כדי למנוע הופעת אדמומיות בעור החשוף. למשל, עורו של אדם ללא קרם הגנה נצרב בשמש ומתכסה אדמומיות תוך חשיפה למנת קרינה המכה בעור כרבע שעה בשעת צהרים. אם אותו אדם ימרח קרם עם מקדם הגנה SPF 20, יחול עיכוב בצריבה והאדמומיות תופיע כעבור חשיפה מעל ל- 20 כפולות של אותה מנת קרינה המכה בעור באותה שעת צהרים. מכיוון שעוצמת קרינת השמש משתנה לאורך היממה משך ההגנה שמספק התכשיר משתנה בהתאם לשעה ביום בה נחשפים לשמש. עם זאת חשוב בכל מקרה לקצר את השהות בשמש כי מסתבר שהשימוש במסנני קרינה יעיל במצבים של חשיפה לא מכוונת לשמש, כגון הליכה ברחוב, ופחות יעיל בחשיפות מכוונות ממושכות לשמש.

עם זאת, חשוב לדעת כי עצם העובדה שהעור לא מאדים אינה מונעת בהכרח נזק מהעור. לכן מומלץ, במיוחד לבעלי עור בהיר, למרוח קרם הגנה עם מקדמי הגנה SPF ו- UVA גבוהים ולשהות כמה שפחות זמן בשמש. רצוי גם להתחשב בכך שקרינת השמש ורחצה במים פוגעות בכושר ספיגת הקרינה ע"י הקרם ועלולות לפרק חלק ממרכיביו. לכן חשוב למרוח את הקרם היטב, רצוי שכבה כפולה, לוודא כי הוא נספג, למרוח כמות נדיבה ולחדש את המריחה לעיתים תכופות.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום