חגים מארוחה לארוחה

(0)
לדרג

איך מתמודדים עם שפע המאכלים על שולחנות החג בלי לשלם מחיר בריאותי או להרגיז את המשקל? טיפים שיעזרו לכם לעבור את החגים בקלילות

מאת: מערכת zap doctors

חודש תשרי עמוס בחגים משמחים, ויש המון סיבות לחגיגות ומסיבות. אך לצד הכיף ותחושת "הביחד", מה שתופס מקום משמעותי ביותר בחגים אלה הן ארוחות החג. ארוחות המאופיינות במגוון ובשפע שגורמות לרבים מאיתנו לאכול הרבה מעבר למה שהגוף רגיל - ובוודאי יותר ממה שנחוץ לו.

"לאכילה מרובה במהלך החג יש מספר השלכות", אומרת ליאת אבגי, רוקחת ברשת "ניו-פארם". "באנשים בריאים ייתכנו תופעות כגון נפיחות ואי נעימות במערכת העיכול, צרבות ותופעה של החזר ושטי (ריפלוקס), קשיי שינה, וקושי בשמירה על משקל גוף תקין דבר שלכשעצמו יכול להשפיע מאוד על מצב הרוח אצל אנשים בדיאטה. באנשים בעלי מחלות כרוניות, כגון סוכרת, עודף כולסטרול בדם, עודף טריגליצרידים (שומנים) בדם ויתר לחץ דם, תיתכן יציאה מאיזון של מהמחלה".

אוכלים בריא גם בחג

אז מה עושים? לאבגי יש שישה טיפים שיאפשרו לנו ליהנות מארוחות החג בלי לשלם מחיר בריאותי יקר:

1. לאכול גם בבית: חשוב מאוד לא להגיע רעבים לארוחת החג. רצוי לאכול משהו קל לפני שיוצאים מהבית כדי להימנע מאכילה מהירה ומרובה עקב רעב.

2. ללעוס וליהנות: חשוב לאכול לאט, עם הפסקות בין המנות. מנגנון השובע מתחיל לאותת לנו רק אחרי כ-20 דקות מתחילת האכילה, גם אם אכלנו הרבה, ולכן אכילה איטית והמתנה לתחושת שובע תקטין את מספר הקלוריות שנצרוך.

3. לא לאכול מכל הבא ליד: מומלץ לאכול מצלחת קטנה שתתמלא מהר ממגוון המזונות המוגשים. בעת בחירת המנות כדאי לברור את הטעימות ביותר. אם נוותר על מאכלים שאנו פחות אוהבים או כאלה שאנו אוכלים אותם בתדירות גבוהה, ונתמקד במזונות האהובים והייחודיים לחג, נצמצם צריכת קלוריות 'מיותרות'. עם זאת, מומלץ לא לוותר על מרק ירקות או סלט ירקות - מזונות בעלי ערך קלורי וגליקמי נמוך, שיעזרו לשמור על המשקל.

4. לא לשכוח פעילות גופנית: לסובלים מעודף משקל מומלץ לאמץ באופן כללי אורח חיים ספורטיבי ולא לשכוח לבצע פעילות גופנית גם בזמן החגים. מכיוון שלא מומלץ להתאמץ מיד לאחר ארוחה כבדה, ניתן לבצע פעילות ספורטיבית קלה, דוגמת הליכה, למחרת ארוחת החג.

5. לנהוג בהתאם לרגישויות הרפואיות: לאנשים שנוטים לצרבות והחזר ושטי מומלץ להפחית באלכוהול וקפאין, להימנע מכמויות אוכל גדולות ולא לשכב לישון מיד בתום הארוחה. לסובלים מיתר לחץ דם כדאי להימנע מכמויות גבוהות של מלח. לסובלים מעודף שומנים בדם חשוב להימנע מארוחות גדולות ועשירות ומשתייה מרובה של אלכוהול וכן ממזונות המכילים הרבה סוכר. לסובלים מעודף כולסטרול חשוב להימנע מארוחות שמנות, בעיקר עם שומן מן החי ושומני טרנס (מרגרינה), ולהעדיף שמן זית וקנולה. לסובלים מסוכרת חשוב כאורח חיים לאכול מנות קטנות עשירות בירקות, לאכול קינוחים ללא סוכר ולהפחית אלכוהול וסוכרים (כולל דבש).

6. להקפיד על מים, סיבים ותוספים: מומלץ לצרוך פרוביוטיקה ואנזימי עיכול וכן תוספי תזונה המכילים סיבים לאורך כל תקופת החגים, ובוודאי לאחר הארוחות. נטילתם של אלה מסייעת לשיפור תהליך העיכול ולמניעת תחושת כובד ונפיחות לאחר הארוחה. יתרון נוסף של החיידקים הפרוביוטיים הוא תרומתם לפעילות מעיים תקינה, בסובלים מעצירות. גם הסיבים התזונתיים - המצויים בתוספי תזונה והמצויים בירקות ובפירות - מסייעים לתחושת השובע ומונעים עצירות, וכן מסייעים בהפחתת כולסטרול וסוכר ומסייעים לעיכול. אם מתפתחת עצירות מומלץ לנסות להתמודד עימה בדרכים טבעיות, כגון שתיית חליטת שזיפים ו/או נטילת טבליות טבעיות המקלות על העצירות. בנוסף, ישנם סיבים תזונתיים המתנפחים בקיבה וכך מקטינים את נפחה ומסייעים לשומרים על המשקל לאכול פחות.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום