פסוריאזיס בקרקפת: המדריך המלא

(9)
לדרג

חפיפה, מריחה או אולי דווקא טיפול באמצעות קרינת עור? כל התכשירים, הטיפולים והשיטות למיגור המחלה המציקה בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר בשמת זמיר

פסוריאזיס היא מחלה כרונית דלקתית רב מערכתית הפוגעת בעיקר בעור ובמפרקים. בעור יש למחלה ביטויים מגוונים. הצורה האופיינית והנפוצה ביותר מכונה בשם פסוריאזיס רובדית; המדובר ברבדים אדומים, מתוחמים, מורמים ומכוסים בקשקש לבן-כספי הנושר בקלות. המחלה מופיעה הן על פני העור והן על פני הקרקפת.

פסוריאזיס של הקרקפת יכולה להופיע כרובד בודד או כרובדים רבים המכסים את מרבית הקרקפת ואף להתפשט לעבר המצח, העורף ומאחורי אפרכסות האוזניים. הקשקשת המרובה נושרת על הכתפיים והגב וגורמת למבוכה לא מעטה. ככלל, פסוריאזיס של הקרקפת פוגעת באיכות החיים וההתמודדות איתה יומיומית וממושכת.

הגורם לפסוריאזיס של הקרקפת, כמו לצורות האחרות של הפסוריאזיס, איננו ידוע. בשנים האחרונות מאמינים שהגורם למחלה הוא פגם במערכת החיסון הגורם לשגשוג מהיר של תאי האפידרמיס. למחלה רקע גנטי.

לרוב האנשים עם פסוריאזיס של הקרקפת יש גם פסוריאזיס בחלקי גוף אחרים, אך ייתכן שהביטוי היחיד של המחלה יהיה בקרקפת.

הפגיעה בקרקפת יכולה להיות קלה וכמעט בלתי נראית, אך בהחלט יכולה להיות קשה וכרונית ומלווה בגרד. בעקבות הגרד והסרה אגרסיבית של השיער תיתכן נשירת שיער, אשר ברוב המקרים ישוב ויצמח לאחר הריפוי. בעקבות הגרד ייתכנו אף זיהומים בעור הקרקפת.

אבחון המחלה נעשה על פי הממצאים הקליניים, כאשר במקרים בהם קיים ספק, ניתן להיעזר בביופסיה של עור הקרקפת.

קו הטיפול הראשון בפסוריאזיס של הקרפת הוא הטיפול המקומי-חיצוני, הכולל שמפו, תמיסות, משחות, מוס וג'ל.
צורת הטיפול המקומי בקרקפת שונה מן הטיפול בגוף מעצם היותה של הקרקפת שעירה. כדי להגיע ליעילות מיטבית של הטיפול, צריך לשאוף שהמגע של התרופה עם שטח עור הקרקפת יהיה מרבי ושהתרופה לא תשאר מרוחה על השיער במקום על עור הקרקפת, לכן למרקם התרופה חשיבות רבה. בעקרון נעדיף טיפולים במרקם של ג'ל, נוזל או מוס (איננו נמצא בארץ) שקל למרוח אותם בין השיערות ולא מרקם משחתי הקשה למריחה.

התרופה צריכה להימרח כך שלא תגרום למראה שמנוני או לא נעים של השיער ולהיות בעלת ריח שאיננו גורם לדחייה. יש להקפיד על טיפול עקבי במשך מספר שבועות בהתאם לסוג התרופה עד להשגת הפוגה ואז להמשיך בטיפול מונע.

פסוריאזיס בקרקפת
פסוריאזיס בקרקפת

הטיפול המקומי-חיצוני

חפיפה

השמפו המומלץ הוא שמפו המכיל תזקיקי זפת COAL TAR.
בשלב הפעיל של המחלה, מומלץ לחפוף את השיער מידי יום ביומו. החפיפה צריכה להיות כפולה, בזו אחר זו, כאשר בחפיפה השנייה מומלץ להשאיר את השמפו במגע עם הקרקפת למשך 5-10 דקות.

שמפו הזפת מקל על הגרד ומפחית קשקשת בהיותו קרטוליטי (מפרק קרטין). אין להשתמש בשמפו מסוג זה אם קיימת אלרגיה לאחד ממרכיביו ואם ישנה מחלת רקע הכרוכה ברגישות לשמש (זאבת).

לפני התחלת השימוש יש ליידע את הרופא על הריון או תכנון הריון. יש ליידע על נטילת תרופות, נטילת תוספי מזון ותכשירים צמחיים, ליידע אם ישנן אלרגיות ידועות ואם מקבלים טיפול נוסף לפסוריאזיס ובמיוחד פוטותרפיה.
תזקיקי הזפת עלולים לגרום לדלקת עור ממגע, לפוליקוליטיס (דלקת של זקיקי שיער) ולרגישות לשמש.

סוגי שמפו נפוצים נוספים הם כאלה המכילים חומצה סליצילית או אוריאה.

מריחה

הכוונה לשימוש במשחות המכילות חומצה סליצילית בריכוז של 3% (SALIKAREN), או לתכשירים להכנה ספציפית בריכוזים משתנים.

תרופה זו מפרקת ומקלפת את הקשקשת. יש למרוח את המשחה פעם ביום, מיד לאחר החפיפה על שיער לח. המשחה קשה למריחה וברובה נוטה להדבק לשיער ולא לקרקפת, לכן יש צורך במיומנות ובהקפדה בעת המריחה. ניתן לשלבה עם מריחה של תכשירים קורטיקוסטירואידלים וישנם אף תכשירים משולבים מראש (DIPROSALIC, TOPISALEN).

ספיגה סיסטמית של חומצה סליצילת קיימת רק כשתמרח על יותר מ-20% שטח גוף. אין להשתמש בה עם סליצילטים אחרים.

אין למרוח לפני טיפול בפוטותרפיה ולא מומלץ להשתמש בחומצה בילדים בגלל סיכון מוגבר לספיגה סיסטמית.

התרופה שייכת לקטגוריה C (בניסויים בבעלי חיים נמצאו מומים בעוברים, בעוד שבבני אדם אין מחקרים מבוססים היטב על פגיעה בעובר), מבחינת השפעתה בהריון, ואיננה מומלצת לשימוש בזמן ההנקה.

אין למרוח על נגעים פתוחים, אין למרוח בקרבת העיניים וברגע שמופיע אודם או צריבה יש להפסיק את השימוש בה.
מומלץ לשמור את התרופה בטמפרטורה של 20-25 מעלות ולא להקפיאה.

תכשירים המכילים קורטיקוסטירואידים

הקורטיקוסטירואידים הם אבני בסיס לטיפול בפסוריאזיס בכלל, ובפסוראיזיס של הקרקפת בפרט. בעקרון, בקרקפת עדיף להשתמש בתמיסות ולא במשחות מכיון שקל יותר למרוח תמיסה בין השיערות ולא משחה.

הקורטיקוסטירואידים הם בעלי פעילות אנטי דלקתית, בעלי פעילות מדכאת התרבות של תאים, ויש להם פעילות מדכאת חיסון. קיימים סוגים שונים של תכשירים קורטיקוסטירואידלים המחולקים על פי חוזקם ויעילותם.

ניתן להשתמש בהם גם בשילוב של תרופות חיצוניות נוספות וגם בשילוב של טיפולים פוטותרפים. תופעות הלוואי בשימוש חיצוני על הקרקפת פחותות מאשר בעור, אך בשימוש בלתי מבוקר עלולים להיגרם ניוון של העור (אטרופיה), הרחבה של כלי דם (טלאינקטזות), שטפי דם (פורפורה) ודלקת עור ממגע.

יש לנער היטב את הבקבוק ורק לאחר מכן לטפטף את תמיסות הקורטיקוסטירואידים מקרוב וישר מעל לנגעים ולעסות בעדינות לתוך הקרקפת. מומלץ לשטוף את הידיים לאחר המריחה.

קיימים דיווחים ששימוש סביב העיניים גרם לעלייה בלחץ התוך עיני, לגלאוקומה, ולירודים-קטרקט.

התרופות שייכות לקבוצה C מבחינת הסיכון בהריון ולא ידועה השפעת על הנקה.

תכשירים המכילים קלציפוטריאול

לטיפול בקרקפת נעדיף את התמיסה ולא את הקרם של קלציפוטריאל, בשל נוחות השימוש. שיעור ההטבה שנצפה בעבודות מחקר היה כ-60%. יעילותו זהה לשימוש בקורטיקוסטירואידים פוטנטים ופוטנטים מאד. שילוב עם תכשירים קורטיקוסטירואידלים משפר את התוצאות, כפי שנצפה בעבודות שונות.

תופעות הלוואי שתוארו הן גירוי קל וחולף בנגעים ובסביבתם, רגישות לשמש ועלייה בריכוז רמות הקלציום בדם (תוארה עם המשחות המכילות קורטיקוסטירואידים כאשר השתמשו ביותר מ-100 גרם לשבוע). יש להימנע משמש ומפוטותרפיה במקביל לטיפול בקלציפוטריאול.

אם מופיע גירוי או אודם מקומי, יש להפסיק השימוש בתרופה.
מבחינת השימוש בהריון התכשיר מסווג כקטגוריה C.

הבטיחות בהנקה לא ידועה והשימוש בילדים נראה בטוח.

יש לשמור התכשיר בטמפרטורה של 15-25 מעלות, לא להקפיא ולא לחשוף לשמש.

בשנה האחרונה נוסף לסל הבריאות תכשיר ייעודי לשימוש בקרקפת שהינו שילוב של קלציפוטריאל (DAIVONEX) וקורטיקוסטירואיד (BETAMETHASONE). ייחודו של תכשיר זה נעוץ בהיותו ג'ל שקוף, הנמרח בקלות על פני הקרקפת בין השיערות, בלי שיישאר פגם אסתטי על השיער. הג'ל חסר צבע ולכן אינו נראה על הקרקפת. בצורת שימוש נוחה זו של ג'ל, משיגים מגע הדוק של התרופה עם עור הקרקפת ולכן משיגים יעילות מירבית. נוחיות השימוש בג'ל מביאה לשיתוף פעולה הדוק יותר של המטופל ולכן מביאה לתוצאות מיטביות. שילובן של שתי התרופות בתכשיר אחד משפר את התוצאות של כל תרופה בנפרד ומפחית תופעות לוואי, כך שהתכשיר נמצא בטוח גם במריחה ממושכת של 52 שבועות.

לפני המריחה יש לנער את הבקבוק. לאחר מכן יש למרוח כמות קטנה ולעסות בעדינות וביסודיות לתוך הקרקפת, פעם ביום עד להטבה. בתום המריחה יש לשטוף את הידיים.
את הבקבוקים יש לשמור בטמפ' של 15-30 מעלות, לא לשמור במקרר אלא להחזיק באריזת הקרטון עד לשלושה חודשים מיום הפתיחה.

מבחינת השימוש בהריון התכשיר מסווג כקטגוריה C. הבטיחות בהנקה לא ידועה.

טיפול בקרינת אור

המדובר בפוטותרפיה (הקרנת אור אולטרא סגולי באורכי גל שבין 311-313 ננו מטר) מוקדית הפועלת על המוקדים הפעילים בלבד, ובטיפול ביתי באמצעות מסרק הפולט קרינה אולטרה סגולית כנ"ל.

במקרים הקשים ביותר של פסוריאזיס בקרקפת יינתן טיפול סיסטמי כפי שניתן בפסוריאזיס הרובדית של הגוף.

ד"ר זמיר בשמת היא מנהלת שרות העור, מחוז חיפה וגליל מערבי, שרותי בריאות כללית

בואו לדבר על זה בפורום פסוריאזיס: תמיכה ומידע אודות המחלה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום