צום יום הכיפורים: טיפים והמלצות

(0)
לדרג

מה לאכול ביממה שלפני תחילת הצום? מה צריכה לכלול הסעודה המפסקת? איך לשבור את הצום? כל התשובות

מאת: שרון ארצי

צום הוא לא רק מצווה, אלא גם דרך לשמור על בריאות הגוף והנפש. זהו תהליך מבריא המאפשר למערכות הגוף מנוחה, ניקוי מרעלים והתחדשות נפשית המחזקת את המערכת החיסונית. הרעלים המצטברים בגופנו במהלך חיינו עלולים לגרום לכאבי ראש, צמא, עייפות, מצב רוח ירוד, תשישות ובחילות, וצום הוא הזדמנות חשובה לניקוי אותם הרעלים.

אם נכין את גופנו בדרך נכונה ובריאה, בצורה איטית ובטוחה, נוכל להירגע ולעבור את הצום ביתר קלות. צוות המומחים של מכון אברהמסון ריכז את כל ההמלצות והטיפים על מנת שנוכל לעבור את הצום ברוגע ובהרגשה טובה.

לפני הצום

הימנעו משתיית משקאות מוגזים ומיצים ממותקים - יש לשתות מים ומיצים סחוטים טריים של פירות וירקות על מנת להוציא את הרעלים מהגוף ולהקל כמה שיותר במהלך הצום. שילובים מומלצים הם תפוח עץ ירוק, גזר, סלרי וענבים סגולים; בטטה, פטרוזיליה ואגס; גזר, תפוז וגמבה ירוקה; גזר, סלק וגמבה ירוקה; תפוח, סלק וגזר; גזר, תפוח עץ ונבטי אלפלפה; אבטיח; גזר, תפוח ושורש ג'ינג'ר.

המעיטו בצריכת פרוטאין מן החי - מומלץ להתמקד בחלבון ופחמימות מן הצומח, כגון שעועית ועדשים, קינואה דוחן, טופו ומוצרי סויה.

הימנעו מאכילת מזון מטוגן ומומלח - ירקות מאודים בשילוב עם ירקות טריים עדיפים בשבוע זה על מנת להשיג את האנזימים, הוויטמינים והמינרלים הנמצאים בירק ואובדים בתהליך הבישול.

הפחיתו בתבלינים חזקים וחריפים - התבלינים משפיעים על קצב חילוף החומרים, איזון הסוכר בדם ולחץ הדם. הם יוצרים תחושת צמא ובכך מקשים על הצום.

שתו 8-10 כוסות מים ביום - לשתיית מים יש חשיבות רבה בהוצאת הרעלים מהגוף.

אכלו ארוחות קטנות - המשלבות ירקות ופירות ביחס של 70% ירקות לעומת 30% מרכיבים אחרים (פרוטאין או פחמימות מורכבות, דגנים וקטניות). זאת כדי למנוע ירידות סוכר חדות ולהקל על תהליך העיכול.

ארוחה מפסקת

העדיפו חלבון מן הצומח - בארוחה המפסקת נעדיף חלבון מן הצומח על פני חלבון מן החי, המקל על תהליך העיכול. לדוגמא, עדשים/ ממרח חומוס ביתי/ ממרח שעועית. דוחן הוא דגן בעל אחוז גבוה של חלבון, ולכן מומלץ מאוד לשלבו בארוחה לפני תחילת הצום.

הכניסו סיבים תזונתיים - חשוב לשלב סיבים תזונתיים בתפריט. ירקות ופירות מאודים הם מקור מצוין לכך.

שתו לרוויה - את הארוחה המפסקת יש לקנח בשתיית מים רותחים עם נענע או שומר.

בתום הצום

מומלץ לשבור את הצום בתה ירוק, מים עם נענע או תה שומר ועוגת דבש קלילה. יש לחכות כחצי שעה עד שעה ולעבור לארוחה המכילה קטניות, ירקות ומרקים עם אטריות ללא גלוטן. ארוחה זו עשירה בסיבים תזונתיים וחלבונים על מנת להקל על מערכת העיכול ששבתה במשך יום וחצי.

הכותב הוא שף ומנהל ראשי של מחלקת התזונה במכון אברהמסון

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום