קעקועים: זה עלול להיות מסוכן

(0)
לדרג

הדיו המשמש לקעקוע כמעט שאינו זוכה לביקורת ופיקוח. רבים מצבעי הדיו הזה נמצאים בשימוש תעשייתי והם בדרגת חוזק שמשמשת למדפסות או לצביעת מכוניות

מאת: ד"ר דריו ורטניק ואינג' ואדים לוזנסקי

חשבתם לעשות קעקוע? תחשבו שוב. מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) פירסם לאחרונה אזהרות חמורות הנוגעות לכך שצבע הדיו המשמש לצורך קעקועים עלול להיות מסוכן ולהוות סיכון בריאותי. אם עד היום אחד החששות העיקריים מקעקועים היה התפשטות של זיהום ומחלות עקב שימוש במחטים לא סטריליות, עכשיו חוששים כי גם צבעי הקעקוע עלולים לפגוע בבריאות.

בעוד שברוב המדינות יש פיקוח על חומרי הצבע המשמשים עבור קוסמטיקה ומזון, הדיו המשמש לקעקוע והצבעים שהוא מכיל כמעט שאינם זוכים לביקורת ופיקוח בגלל מחסור ברגולציה וסדר עדיפויות לקוי. חשוב לדעת שמינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לא אישר אף סוג של דיו להזרקה לעור. רבים מצבעי הדיו הללו נמצאים בשימוש תעשייתי והם בדרגת חוזק שמשמשת למדפסות או לצביעת מכוניות. החומר היחיד שאושר לכך הוא דיו הקעקועים השחור.

כדאי להסביר כמה מושגים בסיסיים. קעקוע הוא שרטוט שנעשה על העור בעזרת חומרי צבע שמוכנסים באופן קבוע מתחת לעור. השם המקצועי לפעולת הקיעקוע הינו "השתלה תת-עורית של מיקרו-פיגמנט". המכשיר המבצע את השתלת הפיגמנטים בתוך העור מזריק את הדיו מאות עד אלפי פעמים לתוך השכבה הפנימית של העור (דרמיס). מכיוון שדיו בא (או עלול לבוא) במגע עם זרימת הדם, הדיו חייב להיות סטרילי על מנת שלא לגרום לזיהום.

קעקועים
קעקועים

דיו ומים סטריליים

בעקבות מקרים רבים של זיהומים אחרי ביצוע של קעקועים הוציא ה-FDA אזהרה בכל הנוגע לשימוש בדיו במכוני הקעקועים. דיו תקין חייב לעבור תהליך עיקור כדי להיפטר ממיקרואורגניזמים מזיקים ולעבור בדיקה מיקרוביולוגית כמו כל חומר אחר להזרקה. בנוסף, בקבוק הדיו צריך להיות מסומן עם הסימן "סטרילי" בליווי התעודה המתאימה לכך. חשוב לבדוק שהמקעקע לא משתמש בבקבוק פתוח שכן מרגע זה הוא חשוף לזיהומים רבים ואינו נחשב לסטרילי יותר. מומלץ לבקש מהמקעקע לפתוח את החבילה מול עיניכם, או להציע לרכוש את הדיו מראש ולהביאו איתכם. המקעקע עצמו חייב גם הוא להיות סטרילי - ללבוש כפפות לייטקס נקיות מאריזה חדשה לפני כל טיפול ולהחליפן אם באמצע הטיפול נגע במשהו שלא עבר סטריליזציה (כל חפץ אחר בחדר).

ה-FDA מתייחס לכך שכתוצאה מדיו מזוהם אנשים רבים חוטפים זיהום של חיידק שנקרא "מיקרו בקטריה לא שחפתי" שעלול לגרום למחלות ריאה, דלקות פרקים, בעיות עיניים וזיהומי איברים אחרים. הטיפול במקרה הזה הוא טיפול אנטיביוטי חריף עם תוצאות ריפוי לא ודאיות. בנוסף, צבעים לא איכותיים עלולים לגרום לתגובה חריפה של דחיית הקעקוע על ידי הגוף שעלול להתבטא בצלקות, הפרשות מוגלה, גירוד בלתי נסבל ואף להגיע למצב של חום. מעבר לכך קיימת סכנה לתגובה אלרגית לצבעים המרכיבים את הקעקוע. תגובת הנגד לדיו יכולה להופיע בצורת צלקות או בליטות קטנות על העור.

היבט נוסף שאליו מתייחסים ב- FDA הוא המים שבהם משתמשים המקעקעים על מנת לדלל את הצבע. במספר מכונים שנבדקו התגלה כי המים היו מזוהמים (ובוודאי שלא סטריליים), דבר אשר הוביל לזיהומים קשים. ה- FDA ממליץ גם לוודא כי כל סביבת העבודה של המקעקע הינה סטרילית ולשאול שאלות שמדאיגות אתכם בנושא. אם מזהים סימנים של זיהום בקעקוע (התסמינים זהים לאלו של תגובה אלרגית בגוף: סימנים על העור, חום, כאבים חזקים, הקאות, עוויתות) מומלץ לפנות מיידית לרופא ולא להסתמך על המשחות שניתנות במכוני הקעקועים שכן אין להן יכולת להתמודד עם הזיהומים.

ד"ר דריו ורטניק ואינג' ודים לוזנסקי הם בעלי חברה לייעוץ טוקסיקולוגי

בווא לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום