זה הסתיו, עם האלרגן

(1)
לדרג

עונת החגים היא גם העונה של האלרגיות, שתוקפות את דרכי הנשימה והעיניים ומקשות מאוד על התפקוד - בעיקר אצל ילדים. איך תזהו שמדובר באלרגיה ומהו הטיפול הנכון?

מאת: אבי מושנזון

תקופת החגים מאופיינת לא רק בארוחות עשירות, מפגשים משפחתיים נעימים ופחות נעימים וטיולים בארץ. זהו גם הזמן שבו האלרגיות עושות קאמבק, לאחר שלקחו הפסקה ארוכה במשך הקיץ.

חילופי העונות, או כפי שאנו מכנים אותם "עונות המעבר", מביאים עימם אלרגנים רבים הנישאים באוויר וגורמים לתסמינים שונים בדרכי הנשימה ובעיניים. תופעות כמו יובש, גירוי, אודם, דמעת ואפילו אסתמה וסינוסיטיס מקשים מאוד על התפקוד היומיומי של הסובלים מהן.

אלרגיה היא תופעה ידועה ונפוצה במערכת הבריאות העולמית, כאשר צורת הביטוי העיקרית שלה היא נזלת אלרגית המופיעה אצל כ-20% מהאוכלוסייה ובקרב יותר מ-600 מיליון אנשים ברחבי העולם.

הנזלת האלרגית מופיעה בכל גיל, אולם הטווח הממוצע להתפרצותה הוא גיל 8-11, ו-80% מהסובלים ממנה מפתחים את התופעות עד גיל 20. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לזהות אם הילד סובל מאלרגיה:


כתוצאה מאלרגנים רבים באוויר, הילד יכול לסבול מהתעוררות של אסטמה. צילום: שאטרסטוק

תסמינים במערכת הנשימה: כתוצאה מאלרגנים רבים באוויר, דוגמת אבק, אבקני פרחים וזיהום אוויר, הילד עלול לסבול משיעול, נזלת כרונית, עיניים דומעות, דלקות במערכת הנשימה, התעוררות של אסטמה ולעיתים גם הפרעות שמיעה וכאב אוזניים.



גנטיקה: אצל ילדים ובני נוער רבים ניתן לראות רגישויות ואלרגיות זהות לאלה שמהן סובלים ההורים, ולכן כדאי לשים לב לסימפטומים זהים כבר מגיל צעיר: רגישות למוצרי מזון מסוימים, לסבון מסוים, לצמח ספציפי וכדומה.


שינויים פיזיים אצל הילד: אלרגיות מעוררות תגובות פיזיות רבות, ולכן כדאי להיות ערניים למצבים בהם עורו של הילד משתנה, יש פריחה לא מוכרת, יובש, נפיחות, גירוד רב באיברים שונים, ולעיתים גם בחילות, הקאות ושלשולים.


שינויים נפשיים אצל הילד: אלרגיות יכולות לבוא לידי ביטוי לא רק מבחינה פיזית. חשוב לשים לב האם הילד החל לסבול בצורה חריגה וחדשה מהפרעות שינה, האם הילד סובל מעצבנות או תנועתיות יתר וניתן לזהות אצלו התקפי בכי מוקצן ולא מוסבר.

הנזלת האלרגית מופיעה בכל גיל. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להקל על האלרגיות של הילדים ולהתמודד איתן?

  • הקפידו על ניקיון והיגיינה מאחר וסימפטומי האלרגיה כוללים נזלת, גירוי בעיניים והפרשת דמעות מרובה, על מנת למנוע התפתחות מחלה זיהומית חשוב ביותר להקפיד על ניקיון של עור הפנים ולהשתמש במגבונים לחים המיועדים לאף ולעיניים.

  • ציידו את הילד במגבונים לחים בתיק, או בג'ל לחיטוי וניקוי הידיים בבקבוק קטן.

  • השתמשו בקרח להקלה על התקפים - בהתקף אלרגיה הכולל גירוי חזק בעיניים ותחושת צריבה ובערה ניתן לטפל באמצעות קרח, המקל את אותן תחושות ומסייע בקיצור משך הסימפטומים, ומתאים לשימוש גם בילדים צעירים.

  • מרחו שמן שקדים נגד היובש - אלרגיות גורמות ליובש בעור באופן כללי, ובעור הפנים בפרט. במקרים כאלה, ניתן למרוח שמן שקדים 2-3 פעמים ביום תוך עיסוי העור. השמן מתאים לילדים ומבוגרים כאחד.

  • השתמשו בתוספי תזונה תוספי תזונה דוגמת קוורצטין או ויטמין c תומכים בהפחתה ואף במניעה של תופעות אלרגיה בעונות המעבר. בהתאם לכך, מומלץ להתחיל ליטול תוספים אלו על בסיס יומי כחודש לפני תחילת עונת המעבר. מרבית תוספי התזונה מתאימים לשימוש בקרב ילדים ובני נוער.

  • היעזרו בתרופות הומיאופתיות טבעיות - סימפטומים של אלרגיה הולכים ומתעצמים ככל שהשעות חולפות ולכן מומלץ ליטול תרופות הומיאופתיות טבעיות המתאימות גם לתינוקות, ילדים ובני נוער, כבר עם פרוץ הסימפטומים ותחושת האלרגיה. כך, למשל, נטילת ריניטל Rhinital כ-6 שבועות לפני תקופת האלרגיה יכולה לסייע במניעת התקף ולהקל את הסימפטומים במקרה של התקף. גם התכשיר Allium Cepa, העשוי מבצל הגינה, מסייע לטיפול הן במצבים ראשוניים והן במצבים שבהם התגובה האלרגית החמירה והתבססה.


הכותב הינו רוקח (B.Sc.Pharm) ויועץ מקצועי של יבואנית DHU בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום