השמנת יתר: דיאטות לא עוזרות

(0)
לדרג

מחקר שבדי שנערך בקרב 4,000 מטופלים גילה כי לדיאטות יש השפעה אפסית על המשקל לאורך זמן בעוד שמטופלים שעברו ניתוחים לקיצור קיבה השילו 28% ממשקלם

מאת: מערכת zap doctors

ההשפעות וההשלכות של השמנת היתר על האדם ועל החברה הן עצומות, וכוללות גם עלייה בתחלואה ותמותה. השמנת יתר מהווה מגיפה בעולם המערבי ובאחרונה מתפשטת ונהפכת למגיפה כלל עולמית הכוללת גם את הודו וסין.

השמנת יתר פוגעת בילדים ומבוגרים כאחד. בארצות הברית כ-30% מהאוכלוסייה סובלים ממחלה זו. השמנת יתר קשורה במצבים ובמחלות קשות נלוות כדוגמת מחלת לב כלילית, אי ספיקת לב, סוכרת, יתר לחץ דם, כבד שומני, רמות כולסטרול גבוהות, סוגי סרטן מסוימים, דום נשימתי בשינה ועוד. המחלות הללו נוטות להתבטא בו זמנית וכך ליצור מצב אשר נקרא התסמונת המטבולית. על פי ד"ר אילן קיציס, קרדיולוג, מומחה לגורמי סיכון ומנהל תוכנית להפחתת גורמי סיכון/הרזיה בשם "גדולות", במצב של התסמונת המטבולית, השלם גדול מסך חלקיו. כלומר, ביטוי של כל אחת מהמחלות הללו כחלק מהתסמונת, מביא לפגיעה משמעותית יותר מאשר לו היו מתבטאות כל אחת מהן בפני עצמה. "לא מדובר בבעיה אסתטית בלבד. בסופו של דבר, כ-85% מהאנשים הלוקים בהשמנה ילקו בתסמונת המטבולית. רק 15% מהאנשים הלוקים בהשמנה הם בריאים מבחינה מטבולית. מלבד הסינדרום המטבולי, אנשים הסובלים מהשמנת יתר סובלים מעוד כמה וכמה הפרעות: בעיות בכלי הדם הוורידיים ברגליים - בצקות והפרעות קשות ושינויים במבנה העור. הנשים הלוקות בהשמנה סובלות כמעט כולן באופן טיפוסי מבריחת שתן שמגיבה היטב רק לירידה במשקל. על כך יש להוסיף פצעים בעור, אקנה, פטרת ברגליים. ומעבר לכך קיימים יחסי גומלין הדוקים בין השמנה לבין מצבים נפשיים ורגשיים המועצמים על ידי מקובלות חברתית.

היום ברור כי הפחתה במשקל היא צעד חיובי ונכון. לדברי ד"ר קיציס, "אמנם הקרדיולוגים הצליחו ליצור מעין עיסקת חבילה שבה הם נותנים תרופות שמטרתן איזון של לחץ הדם וערכי הכולסטרול, איזון הסוכר בדם או פתיחה של חסימה בעורק כלילי אך התרופות והטיפולים אינם מרפאים את מחלת הסוכרת ואיזון לחץ הדם אינו עומד בערכי המטרה במרבית המקרים והצנתורים למיניהם הם רק "כיבוי שריפות". החוכמה היא לבטל את גורמי הסיכון הללו מלכתחילה".

הפחתה במשקל מפחיתה את הסיכון ללקות בכל אחת מהתחלואות הקשורות להשמנה, משפרת את התפקוד היומיומי ואת מצב הרוח. ירידה במשקל מביאה לפחות פניות לרופא המטפל, נטילה של פחות תרופות וברמה הממלכתית מפחיתה מאוד את ההוצאות על בריאות.

אולטרסאונד אוטומטי (אילוסטרציה)
אולטרסאונד אוטומטי (אילוסטרציה)

מחקר: דיאטה לא יעילה

הכלים למאבק בהשמנה כוללים שינויים בתזונה, פעילות ספורטיבית, טיפול תרופתי ואופציה ניתוחית. קשה מאוד לרדת במשקל ואחוז הנכשלים במשימה מתקרב ל-100%. יתרה מכך, מחקרים רבים אשר נעשו בתחום לא הצליחו להוכיח כי ירידה במשקל באמצעות דיאטה או תרופות מפחיתה את הסיכון להתפתחות של אוטם שריר הלב או שבץ מוחי. מחקר השוודי, אשר נקרא SWEDISH OBESE SUBJECTS (SOS) שפורסם בעיתון היוקרתיthe New England Jouranl of Medicine בחודש אוגוסט השנה מתייחס לסוגיית ההשמנה והטיפול בה.

המחקר, שחלקים ממנו פורסמו בשנים קודמות, מביא הפעם את תוצאות המעקב אחר המטופלים במשך 15 שנה. המחקר עקב אחר 4,047 אנשים בוגרים (בגילאי 37-60) הסובלים מהשמנת יתר (מדד מסת הגוף, BMI, של מעל ל-34 בגברים ומעל ל-38 בנשים). המחקר נערך בחמש מאות מרכזים רפואיים בשוודיה. המטופלים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת עברה ניתוח בריאטרי ואילו הקבוצה האחרת טופלה באופן המיטבי במרכזים רפואיים בשוודיה, שלא באמצעות ניתוח.

ניתוח הנתונים מרתק: 15 שנים לאחר תחילת המעקב, השילו המטופלים בדיאטות שונות תחת בקרת דיאטניות רק כ-1% ממשקלם (!). לעומת זאת, מטופלי הניתוח הבריאטרי לקיצור הקיבה, השילו 18% ממשקל גופם (ממוצע של 32 קילוגרמים), וערך זה נשאר קבוע גם לאחר 15 שנות מעקב. החוקרים מצאו שבקבוצת המנותחים פחת באופן מובהק הסיכוי להתפתחות אוטם שריר הלב או שבץ מוחי. ואולי אף חשוב מכך, הניתוחים הבריאטרים הביאו לירידה במקרי התמותה על רקע של מחלות לב וכלי דם. בעבודה זו התמותה הניתוחית עמדה על 0.2% (1 מתוך 500).

עבודה זו ועבודות רבות אחרות מורות על כיוון חד וברור: ניתוח בריאטרי איננו עוד ניתוח אסתטי בלבד. הוא נועד לטיפול בהשמנת יתר ולהסרת גורמי הסיכון הרבים להתפתחות מחלת לב וכלי דם ולשיפור איכות ואורך החיים. הניתוחים הללו נעשים בטכניקות ניתוחיות שונות. לא זה המקום לפרט את היתרונות והחסרונות של כל ניתוח וניתוח. באופן כללי השיפור בטכניקות הניתוחיות והניסיון שנרכש במהלך השנים הביא להפחתה ניכרת בתחלואה ובתמותה מניתוחים אלו העומדת כיום על שברירי אחוזים. "על כן בעומדנו מול חולה מורכב שמן עם התסמונת המטאבולית, לרוב בידיעה ברורה שבאמצעות תרופות ורצון טוב לא נצליח להסיר מהחולים המשנים את מכלול גורמי הסיכון לתחלואה, יש לקחת בחשבון את הניתוחים הבריאטרים כאמצעי היעיל ביותר להסרת גורמי הסיכון וריפוי מחלות שבעבר נחשבו כרוניות", מסכם ד"ר קיציס.

בואו לדבר על זה עם ד"ר אילן קיציס בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום