סרטן שד: אולטרסאונד אוטומטי

(0)
לדרג

הבדיקה מאפשרת לגלות גידולים סרטניים בשד הקטנים מ-1 ס"מ. והיא חשובה במיוחד לנשים עם רקמת שד צפופה אשר בדיקת הממוגרפיה אינה יעילה עבורן

מאת: מערכת zap doctors

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל. לפי הסטטיסטיקה, 1 מ-8 נשים תחלה בסרטן שד. כרבע מהנשים שחולות בסרטן שד הן נשים צעירות מתחת לגיל 50, אשר להן אין כלל כל מענה לבדיקות תקופתיות סדירות. בישראל מתגלים מדי שנה כ-4,000 מקרים חדשים של סרטן שד, וכ-900 נשים מתות מהמחלה בכל שנה. סרטן השד הינו סיבת מוות מס' אחד בין גילאים 35-55.

"ההמלצות הקיימות לאבחון מוקדם של סרטן שד בישראל אינן מספקות מענה למאות אלפי נשים צעירות ובעלות מרקם שד צפוף, שהבדיקות הקיימות מוגבלות או אינן יעילות עבורן", כך אומרת ד"ר אן גורביץ', מומחית לכירורגיה כללית, ומנכ"לית ומנהלת רפואית של "אולטרא מדיקל המרכז לבריאות השד".

לפי הנתונים הסטטיסטיים הרשמיים "כ-2/3 מהנשים הצעירות (מתחת לגיל 40) וכ-1/3 מהנשים הבוגרות (מעל גיל 50) הן בעלות רקמת שד צפופה, והן נמצאות בסיכון של פי 5 לחלות בסרטן שד. בדיקת הממוגרפיה מוגבלת ואינה יעילה מספיק עבור נשים עם רקמת שד צפופה והיא לא מצליחה לאתר את נוכחות הגידולים. זאת משום שהרקמה הצפופה בשד מופיעה בבדיקת הממוגרפיה בצבע לבן - בדיוק כמו הצבע של הגידול הסרטני, כפי שהוא מופיע בממוגרפיה. לכן, כמעט ובלתי אפשרי לראות את הגידול בממוגרפיה אצל נשים עם רקמת שד צפופה מאד. למעשה נשים אלו נמצאות במלכודת כפולה מאחר שבדיקת ממוגרפיה אינה יעילה במקרה שלהן. בנוסף לכך, הן נמצאות בסיכון מוגבר ללקות בסרטן שד בשל רקמת השד הצפופה".

רקמת שד צפופה היא דבר טבעי וקיימת אצל מרבית הנשים הצעירות. הרקמה הצפופה מתאפיינת בריבוי רקמות חיבור, בלוטות וצינוריות חלב ופחות רקמות שומן. ככל האישה מתבגרת הרקמה הצפופה נהפכת לרקמת שומן.

המצב בפועל הוא שנשים בישראל נשלחות לביצוע בדיקת ממוגרפיה כבדיקת סקר תקופתית, אחת לשנתיים, החל מגיל 50 בלבד. בגילאים אלה יש רק לכשליש מהנשים רקמת שד צפופה, מה שמעלה את הסיכוי לגלות גידול סרטני באמצעות ממוגרפיה בקרב שאר הנשים שאינן בעלות מרקם שד צפוף.

לפי המלצת משרד הבריאות, עד גיל 50 צריכה אישה לבצע בדיקת מישוש, אך בדיקת המישוש אינה יעילה מספיק כאמצעי מניעתי, שכן בהרבה מקרים, גידולים מתגלים במישוש רק כשהם גדולים והמחלה כבר נמצאת בשלב מתקדם.

בדיקת אולטרסאונד אוטומטי (צילום: יח"צ)
בדיקת אולטרסאונד אוטומטי (צילום: יח"צ)

חשיבות הגילוי המוקדם

המפתח ליעילות הטיפול בסרטן השד הוא גילוי מוקדם, שהוכח כמציל חיים. על פי מחקרים, גילוי מוקדם של גידול הקטן מ-2 ס"מ מעלה את שיעורי ההחלמה מסרטן שד ל-90% ויותר.

"וכך", ממשיכה ד"ר גורביץ', 'נוצר "אי צדק", כי אם לאישה בת 55 רקמת שד שומנית (לא צפופה) הרי שבדיקת ממוגרפיה תצליח לאבחן אצלה סרטן שד בניצניו, בזמן שאישה צעירה יותר תצטרך "להמתין" עד גיל הממוגרפיה או לחלופין עד שהגוש יגדל והכירורג יוכל לאבחן אותו במישוש".

בדיקת אולטרה סאונד אוטומטית (Automated Breast Ultrasound) יכולה לתת מענה לבעיה. המערכת החדשנית מבצעת סריקה אוטומטית של כל רקמת השד ומספקת תמונה תלת ממדית (D3) מדויקת של השד, המאפשרת אבחון מוקדם של גידולים סרטניים גם כשהם קטנים מ1 ס"מ והכי חשוב: גם בקרב נשים בעלות מבנה שד בעל צפיפות גבוהה.

זוהי המערכת האולטרה סאונד הראשונה המאפשרת תיעוד אובייקטיבי של רקמת השד, שאינו תלוי במיומנות או במקצועיות של המטפל המבצע את הבדיקה.

ד"ר גורביץ' אומרת כי הבדיקה מומלצת לכל הנשים, אולם היא חיונית בעיקר ל-5 אוכלוסיות יעד:

1. נשים בעלות רקמת שד צפופה, במיוחד בנות גילאי 40-50 גיל בו חלה עלייה חדה בתחלואה בסרטן השד.

2. נשים מעל גיל 50 עם רקמת שד צפופה אשר בדיקת הממוגרפיה אינה מספיק יעילה עבורן, ולכן חשוב לבצע בדיקת אולטרסאונד אוטומטי כבדיקה משלימה לממוגרפיה.

3. נשים צעירות עם היסטוריה משפחתית של סרטן שד ונטייה גנטית או גורמי סיכון אחרים ,שמצויות בסיכון של 10-20% ללקות בסרטן שד (לעומת נשים באותו גיל ללא גורמי סיכון). כיום אין להן מענה מאחר שאין הן זכאיות ל-MRI אלא רק לבדיקת מישוש. רק מגיל 40 הן זכאיות לבדיקת ממוגרפיה.

4. נשים נשאיות של הגן BRCA שמשמעו סיכון גבוה מאוד ללקות בסרטן השד, להן מומלצת בדיקת אולטרסאונד אוטומטי בשילוב עם MRI.

5. נשים עם שתלים בשדיים ללא סיכון ממוגרפיה מהווה סיכון קטן לקרע בשתל וגם: שתלים מקשים על זיהוי של רקמת שד בממוגרפיה.

עוד בנושא:

סרטן שד: ניתוח שימור נוסף

סרטן שד: בדיקה חדשה

על סרטן שד גרורתי


הטכנולוגיה אושרה לפני שלושה חודשים על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, כבדיקת סקר, בשילוב עם ממוגרפיה עבור נשים עם רקמת שד צפופה. מדובר בבדיקת הסקר היחידה, למעט ממוגרפיה, שאושרה עד כה לאיתור מוקדם של סרטן השד. והמשמעות היא שהביטוחים בארה"ב יצטרכו להכניס אותה לסל לטובת המטופלות שלהן.

ה-FDA הדגיש במיוחד את המחקר שפורסם ב-New England Journal of Medicine, שבו נמצא כי 35% ממקרי סרטן השד עם רקמת שד צפופה אינם מתגלים בבדיקת הממוגרפיה.

בישראל עלות בדיקה פרטית היא 1,250 שקל. בשלב זה הבדיקה ממומנת רק על ידי חלק מהביטוחים הפרטיים, שכוללים סעיף של בדיקות אבחנתיות. ניתן לבצע כיום את הבדיקה באופן פרטי במרכז לבריאות השד אולטרא מדיקל וכן בבית החולים שיבא בעלות מופחתת, אולם ההמתנה לתור אורכת מספר חודשים.

בימים אלו נדונה בארה"ב חקיקה פדראלית שמטרתה לחייב את הרופאים בארה"ב ליידע את הנשים המבצעות ממוגרפיה ולהן רקמת שד צפופה כי קיימת אפשרות שהגידול לא יתגלה בבדיקה. בנוסף לכך, על הרופאים יהיה ליידע מטופלות אלו שהן נמצאות בסיכון גבוה יותר לסרטן שד ומומלץ להן לבצע בדיקת MRI או אולטרסאונד אוטומטי. יש לקוות שהנושא יצבור תאוצה בקרוב גם בישראל.

בואו לדבר על זה בפורום גילוי מוקדם של סרטן השד - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום