רגל סוכרתית: טיפול רב תחומי

(0)
לדרג

רגל סוכרתית הנה אחד הסיבוכים הקשים של מחלת הסוכרת ומאופיין בזיהום, כיב, או הרס רקמות עמוקות ברגל. רוב הסיבוכים ניתנים למניעה אם מקפידים על מספר כללי ברזל

מאת: ד"ר אביבית כהן וגב' חווה גאל-דור

בהתאם לדיווחי ארגון הבריאות העולמי, אנו עדים לעלייה גלובלית מדאיגה בשכיחות מחלת הסוכרת, אשר הגיעה בעשורים האחרונים למימדי מגיפה. במקביל לעליה במספר החולים גיל המאובחנים הולך ויורד וסיבוכי המחלה מתפתחים בגיל צעיר מבעבר.

בישראל כ-8% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מסוכרת ושכיחות המחלה בארץ, בדומה לעולם, נמצאת במגמת עלייה.

"רגל סוכרתית" הנה אחד הסיבוכים הקשים של חולה הסוכרת.

למעלה ממיליון קטיעות נעשות מדי שנה בקרב חולי סוכרת ברחבי העולם. בלמעלה מ 80% מהמקרים קדם לקטיעה כיב בכף הרגל מצב המכונה "רגל סוכרתית".

"רגל סוכרתית" הינה זיהום, כיב, או הרס רקמות עמוקות בגפה תחתונה של חולה סוכרת. לחולה סוכרת סיכוי של 15-25% לסבול מ"רגל סוכרתית" במהלך חייו. סיבוך זה נובע משילוב של מספר גורמים. ראשית, בקרב חולי סוכרת ישנה נוירופתיה פגיעה בעצבוב בכף הרגל. פגיעה זו גורמת לירידה תחושתית בכף הרגל וכתוצאה מכך, אין מודעות לפגיעות קלות בכף הרגל כגון מנעל לוחצת, טמפרטורה גבוהה או טראומה. פגיעה קלה אינה מטופלת, הגורם הפוגע לא מנוטרל במועד, והמטופל חושף עצמו ע"י כך לנזק משמעותי בכף הרגל. בנוסף, משנית לפגיעה העצבית עלולה להתפתח פגיעה במבנה כף הרגל. נוצרים עיוותים בכף הרגל הגורמים לחוסר פיזור אחיד של לחץ על פני כפות הרגליים. נוצרים אזורים של לחץ מוגבר בכפות הרגליים אשר חשופים להתפתחות כיבים. תיתכן גם פגיעה במנגנון ההזעה של כף הרגל ומשנית לכך מתפתח יובש וסדקים בכף הרגל אשר יכולים גם הם להזדהם ולהוביל להתפתחות כיב ברגל.

כסיבוך אפשרי של סוכרת, ישנה לעתים התפתחות של טרשת עורקים בעורקי הירך, השוק וכף הרגל דבר אשר יכול לגרום לירידה באספקת הדם לרגל, היווצרות כיבים, ובהיווצרם לעכב את ריפויים.

חלק גדול מהכיבים בכף הרגל ניתנים למניעה וזאת ע"י ערנות המטופל וסביבתו לשמירה על כפות הרגליים.

כף רגל סוכרתית
כף רגל סוכרתית

קיימים מספר כללי ברזל, אשר יעזרו למטופל למנוע נזקים בכף הרגל

איזון רמת הסוכר בדם - שמירה על רמת סוכר מאוזנת בדם יכולה לעזור למנוע או לעכב סיבוכים של רגל סוכרתית וכן, סיבוכים אחרים של הסוכרת.

בדיקה יומית של הרגליים - בדוק את כפות רגליך מדי יום בעזרת מראה כדי לזהות בהקדם סדקים, חתכים ופצעים בעור. שים לב לעור יבש או קשקשים, סדקים בין האצבעות ובעקבים, יבלות או עור קשה, שינוי בצבע, בחום הגפה, נפיחות ובצקות. התייעץ ברופא במרפאת כף רגל בכל שינוי שאתה מזהה בכף הרגל.

שמירה על היגיינה של הרגליים - רחץ רגליים מדי יום במים פושרים וזורמים. המנע מהשהיית כפות הרגליים במים חמים, בדוק את חום המים בעזרת המרפק, או כף היד.

טיפול מונע - אם העור יבש או סדוק יש למרוח משחה לשימון העור והגנתו מפני יובש (אך לא בין האצבעות).

גזירת ציפורניים - גזור ציפורניים בקו ישר והשאר ציפורן באורך של לפחות 1 מ"מ מקצה האצבע. הימנע משימוש בקוצץ ציפורניים. הסתייע במומחה לטיפול בכף רגל - פדיקוריסט בעל הכשרה לטיפול בכף רגל סוכרתית.

גרוב גרביים יבשות ונקיות העשויות מכותנה. רצוי גרביים לבנות. גרביים ללא תפרים ולא גרביים לוחצות והדוקות

בדוק את הנעליים מדי יום בעזרת הידיים. בדוק את פנים הנעליים בכדי לגלות: אזורי חספוס (קפלים, תפרים), גופים זרים (כמו אבנים ומסמרים בולטים). על הנעל להיות שלמה ללא פתח לעקבים או לאצבעות הרגליים. יש להימנע מנעילת סנדלים וכפכפים פתוחים.

הימנע מהליכה יחפה בבית או מחוץ לבית. אל תלך יחף על החול בשפת הים.

הטיפול בכף רגל סוכרתית מהווה אתגר גדול למטפלים-רופאים, אחיות, וצוותים פרה-רפואיים.בעשור האחרון הוקמו במרכזים רפואיים רבים בעולם צוותים רב תחומים המשפרים את הטיפול בחולים אילו. טיפול בחולים עם רגל סוכרתית על ידי צוות מומחים רב תחומי הוריד את מספר הקטיעות בכ-50-80%.

בטיפול מעורבים רופאי סוכרת ואנדוקרינולוגים, אורטופדים, כירורגים כלי דם, רדיולוגים פולשניים, רופאים מומחים במחלות זיהומיות, פלסטיקאים, רופאי עור, רופאי שיקום וכן אחיות מומחות לטיפול בפצעי סוכרת וצוותים תומכי רפואה. טיפול מהיר ונכון בחולה הסובל מכיב סוכרתי יכול למנוע את קטיעת הגפה. על הטיפול להקיף את מכלול בעיותיו של החולה. יש לשאוף לאיזון מטבולי, לוודא אספקת דם טובה לגפה, טיפול מקומי נכון בפצע ולטפל בזיהום באם ישנו.

טיפול רב תחומי

בהדסה עין כרם הוקם צוות רב תחומי לטיפול בחולים הסובלים מכף רגל סוכרתית לפני קרוב לשנתיים. במסגרת הצוות, מרוכזים מרבית החולים הסובלים מכף רגל סוכרתית במחלקה ייעודית ושם הם נבדקים ע"י כל רופאי הצוות. מתקבלות החלטות טיפוליות משותפות, וניתן טיפול מיטבי בזמן הקצר ביותר האפשרי.

בנוסף, נפתח בסוף 2011 שירות אמבולטורי עבור חולים אלו אשפוז יום כף רגל סוכרתית. שירות זה נועד עבור חולים מורכבים אשר לא יכולים לקבל מענה מספק בקהילה. חולים הסובלים מכף רגל סוכרתית, מטבע מחלתם, אינם ניידים ומתקשים לנדוד מבדיקה לבדיקה ומרופא לרופא. מטרתנו באשפוז יום הינה להביא לחולה הסובל מכף רגל סוכרתית את כל השירותים הדרושים לו למקום אחד ביום אחד. במהלך בקורו באשפוז יום נראה החולה ע"י רופאים מההתמחויות השונות לפי הצורך וכן עובר בדיקות דם, תרביות פצע, ובדיקות הדמיה כנדרש. החולים מקבלים טיפול תוך ורידי לפי הצורך. בשחרורם נקבעת תוכנית טיפולית והחולה מלווה ע"י הצוות עד להחלמתו.

שירות אמבולטורי זה מקצר לעיתים קרובות את זמן האשפוז בבית החולים, ומאפשר למטופל ובני משפחתו להמשיך בחיי שיגרה.

ד"ר אביבית כהן, רופאה בשירות לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם, הדסה עין כרם.

גב' חווה גאל-דור, אחות מתאמת כף רגל סוכרתית, הדסה עין כרם.

הכתבה נערכה בסיועו של ד"ר עופר אלישוב, אחראי על שרות כף הרגל והקרסול במרכז הרפואי הדסה

בואו לדבר על זה בפורום כף רגל סוכרתית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום