כאב כרוני: טיפול לא קונבנציונלי

(0)
לדרג

הרפואה המשלימה מציעה מגוון רחב של טיפולים שמקלים משמעותית על הכאבים, משפרים את איכות חיי המטופלים ומתמודדים גם עם הפן הנפשי של הכאב

מאת: ד"ר זיו בר

כאב הוא הסיבה הראשונית והשכיחה ביותר הגורמת לאנשים לפנות לרופא. זה יכול להיות כאב בטן, כאב ראש, כאב בעקבות פציעה או מחלה. אם הכאב מינורי אנו יכולים לעמוד בו, ואז אנו נוטים כמעט תמיד להתעלם ממנו או ממתינים שיחלוף. רק כשהוא מתגבר, מתמשך ומגיע לרמות שקשה לנו לעמוד בהן אנחנו פונים בדרך כלל לבירור רפואי. אלא שהכאב הוא לא רק משהו שנועד להציק לנו ויש סיבה לקיומו. כאבים הם הנורה שמהבהבת ומשמשת סימן אזהרה מקדים ומתריע מפני נזקים שעלולים לפגוע בגוף.

טיפול בכאב באמצעות רפואה משלימה
טיפול בכאב באמצעות רפואה משלימה

למה כואב לנו?

כאב, מסתבר, הוא עניין סוציו-דמוגרפי. בחלקים שונים ברחבי העולם יושבים יותר ופחות זזים, מעדיפים להתפנק בנסיעה ומוותרים על הליכה, עוסקים פחות בעבודת כפיים ויותר בעבודות שדורשות מינימום תזוזה. אין פלא שאוכלוסיות שלמות סובלות מאותם כאבים שמקורם בשרירים שמתקצרים, בכאבי גב ורגליים.

כאב שנמשך למעלה משלושה חודשים ברציפות באותו מקום מוגדר ככאב כרוני. שיעור האנשים הסובלים כיום מכאבים כרוניים הוא 20%-30%, מתוכם 10% סובלים מכאבי גב תחתון הכאב הנפוץ ביותר. בתרגום למספרים, מדובר במיליוני בני אדם בעולם, ובמאות אלפים בארץ, החיים עם כאבים שלא מרפים.

לכאב מנגנונים שונים, כמו חום, פציעה, שבר, התכווצויות, חוסר דם, כאבים בחזה ודלקות שונות. כל אלה מתורגמים לאותו סימן אוניברסאלי אותה תחושה משותפת שנקראת כאב. ההרגשה היא אותה הרגשה בין אם זו כוויה, או אבן שנופלת על הרגל. בכל המקרים, זהו אותו אזור במוח "מרכז הכאב" שמהבהב ומתריע על סכנה.

את הטיפול בכאב אפשר לחלק לשתי קבוצות:

א. מקרים בהם ניתן לאתר את מקור הכאב: בלט (פריצת דיסק), כאבי שיניים, שרירים תפוסים וכדומה. ברגע שנפתור את מקור הבעיה נפתור בדרך כלל גם את הכאב.

ב. מקרים בהם לא ניתן לאתר את מוקד הכאב: מאחר שאי אפשר לאתר במדויק את מקור הכאב, מדובר במקרים היותר קשים. לקטגוריה הזו נכנסים כאבי מחזור (10%מהנשים חשות כאבים 3-5 ימים בחודש), כאבים נוירולוגיים שנובעים מפגיעה בעצבים במחלות כמו סוכרת ופיברומיאלגיה או על רקע דלקות פרקים, כאבים אחרי טראומה כמו ניתוח או אחרי תאונות דרכים. אפילו עצבים שנתפרים בעת ניתוח עלולים לגרום כאב לכל החיים.

המקום הנפשי של הכאב:

כאב גורם לשרשרת של תגובות חרדה, אי שקט, עלייה בלחץ הדם, דופק מהיר ועלייה בהורמוני סטרס. שכיחות הדיכאון באנשים עם כאב ממושך היא פי שלושה מהממוצע באוכלוסיה. הקשר הוא דו-צדדי הדיכאון מעצים את הכאב והכאב את הדיכאון. כדי לא להעצים את הסבל וכדי לחזק את הגוף ולא לגרור עלייה בלחץ הדם, עומס על הלב וכדומה, יש לטפל בכאב גם מבחינה נפשית.

הגישה המערבית לטיפול בכאב:

הגישה המקובלת במערב מתבססת על משככי כאבים, ובמקרים קשים, על חסימה של תחושת הכאב באזור הפריפרי, כלומר: על הזרקות מקומיות במרכזי מערכת העצבים כדי להרדים את העצב התחושתי למספר חודשים. בנוסף, מטפלים כיום בכאבים בתרופות שונות ממשפחת ה"אופיאטים" מורפיום ואופיום, שמשפיעים על מרכז הכאב, בתרופות נגד אפילפסיה שמאטות את פעילות מערכת העצבים ובתרופות נגד דיכאון שמעמעמות את עוצמת הכאבים ו"על הדרך" גם משפרות את מצב הרוח ואת החוסן הנפשי.

הרפואה המשלימה:

דיקור סיני: כאב על פי הסינים נוצר במקום שבו קיימת הפרעה לזרימה התקינה של ה"צ'י", אנרגיית החיים. הטיפול בדיקור היה הטיפול המשלים הראשון שהוכנס כבר בשנות ה-70 למרפאות הכאב בבתי החולים בארץ בשל יעילותו הגבוהה והמוכחת. הטיפול מבוסס על דיקור במחטים עדינות בנקודות מפתח על פני המרידיאנים, ערוצי האנרגיה בגוף. מאחר שכל מרידיאן קשור לאיבר או מערכת, בעיות באותו איבר יורגשו במרידיאן שקשור אליו. באמצעות הדיקור, מורגשת השפעה מקלה על כאבים הקשורים לאיברים הפנימיים ומערכת העצבים. הדיקור יעיל במקרים של כאבים כרוניים, כאבי מפרקים, כאבי גפיים וכאבים נוירולוגים על רקע טראומה וכדומה. יתרונו נעוץ בכך שאין לו תופעות לוואי ואפשר להמשיך עימו לאורך זמן בלתי מוגבל, מה שאי אפשר לעשות עם תרופות. לדיקור גם אפקט אנטי-דלקתי והוא יכול לטפל גם בבעיה עצמה, כמו במקרי דלקות בעקבות פריצת דיסק, דלקות זיהומיות, וכדומה.

רפלקסולוגיה: טיפול באמצעות עיסוי נעים ולחיצות מרגיעות בכף הרגל, המשמשת מפה ליתר איברי הגוף. זוהי שיטה יעילה המשמשת תחליף למי שחוששים ממחטים. יתרונה באבחון מדויק וביכולת להתמקד במקום הכאב, כולל במקרי כאבים שאין לנו גישה ישירה אליהם כמו באיברים פנימיים - שחלות, מעיים, במקרי כאבים באגן, בעיות במערכת העיכול, וכדומה. הטיפול בעל אפקט מרגיע, ומסייע גם בהקלה נפשית.

ביו פידבק: במקרים בהם נלווה לכאב אפקט של חרדה או אי שקט, הביו פידבק היא שיטה מצוינת לשיפור התחושות. מדובר במשוב ביולוגי, שנעשה בעזרת מערכת שקוראת את תגובות הגוף ואת רמת המתח וביצוע תרגילים שמבוססים על נשימה ומדיטציה. המטופל לומד טכניקות של הרגעה עצמית וכך לומד לשלוט בלחץ ולהרגיע את עצמו. שיטה שמרבים להשתמש בה עם חולי סרטן, המוכחת כמשפרת את איכות חייהם.

נטורופתיה: שיטה הגורסת כי שיפור התזונה של המטופל תחזק את הגוף ותביא לשיפור באיכות חייו. את התזונה מתאימים למקרה, ובכל מקרה מקפידים על מניעת סוכרים, מזון מטוגן וחלק מהירקות הסולניים (ירקות חומציים כגון תפוח אדמה, פלפל, חציל, עגבנייה) העלולים להגביר כאבים. ניתן גם להיעזר בצמחי מרפא לאיזון הגוף. לדוגמה, במקרים של כאבי מחזור ניתן לסייע בשימוש בצמחים כמו "שיח אברהם", או כמוסות שמן נר הלילה, ועוד.

פלדנקרייז: שיטה המקנה שיפור בהרגלי התנועה, היציבה והישיבה מצוינת למקרים של כאבים כרוניים הנובעים ממקור של שלד, עצמות וכדומה. הרגלי התנועה החדשים משפרים את יציבת הגוף ומקנים הקלה בטווח הארוך.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי , רשת מרפאות "כללית רפואה משלימה"

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום