קטרקט: עוברים לראיית פרימיום

(0)
לדרג

עדשות הפרימיום מאפשרות לחולי הקטרקט לראות היטב לכל המרחקים, בדומה לעדשות משקפיים מולטיפוקליים. החיסרון: הן אינן כלולות בסל הבריאות

מאת: מערכת zap doctors

קטרקט היא מחלת עיניים שפוגעת בלא מעט אנשים ושכיחותה עולה עם הגיל. המחלה המכונה בעברית "ירוד" מתאפיינת בהפרעות ראייה וירידה בראייה, ובהיעדר טיפול היא עלולה אף להוביל לעיוורון.

לדברי ד"ר יחזקאל לוי, מומחה למחלות עיניים ולניתוחי קטרקט מבית החולים בילינסון, "מחלת הקטרקט מתבטאת בעכירות של העדשה בעין אשר מפריעה לראייה. בדרך כלל סובלים מקטרקט אנשים מעל גיל 55; וככל שעולה הגיל כך עולה שכיחות הקטרקט באוכלוסייה. עם זאת, במקרים נדירים ניתן לאבחן קטרקט כבר בגיל צעיר יותר ואפילו אצל תינוקות בני יומם. בנוסף לגיל, המהווה כשלעצמו גורם מרכזי להתפתחות המחלה, ידוע גם כי אצל מבוגרים תיתכן התפתחות קטרקט עקב מחלות כלליות כגון סוכרת, או עקב נטילת תרופות לתקופה ממושכת, כמו סטרואידים. בקרב תינוקות נובע קטרקט, לרוב, ממחלות גנטיות או ממחלות מהן סבלה האם בזמן ההיריון".

עם הופעתם של תסמיני המחלה, הכוללים ירידה הדרגתית בחדות הראייה לרחוק, ראייה מעורפלת וקושי בקריאה, חשוב לפנות לרופא עיניים. מחלת הקטרקט מאובחנת בבדיקת עיניים שגרתית ופשוטה על ידי רופא עיניים.

טיפול בקטרקט

"הטיפול בקטרקט הוא באמצעות ניתוח בלבד. אין טיפול אחר מלבדו, אומר דר לוי. מחלת הקטרקט היא מחלה שתסמיניה מחמירים בחלוף הזמן ועל כן מרבית המטופלים ייאלצו לעבור את הניתוח. הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית על ידי טיפות וג'ל וללא כל צורך בזריקת הרדמה. הניתוח מבוצע דרך חתך זעיר שאורכו 2.2-2.4 מילימטר. חתך זעיר זה ניתן לסגירה ללא כל צורך בתפרים. משך הניתוח הוא כ-15 דקות. הפציינט משתחרר עם משקפי שמש וללא כל צורך בחבישת העין. מהלך הניתוח כולל הוצאת העדשה העכורה בעין והשתלה של עדשה אחרת במקומה, מלאכותית. ככל שהניתוח מתבצע בשלב מוקדם יותר של התפתחות הקטרקט הוא קל יותר, שכיחות הסיבוכים נמוכה יותר וההחלמה מהירה יותר.

עדשות פרימיום

המטפל והרופא המנתח יוכלו לבחור אילו עדשות יושתלו בעין, מבין כמה סוגים. ד"ר לוי ממליץ על שימוש בעדשות פרימיום: "עד לפני כמה שנים היה ניתן להשתיל עדשות תוך עיניות אשר כוונו רק לאחד משלושת המרחקים: ראייה מרחוק או ראייה מקרוב או ממרחקי ביניים כגון מחשב. עדשות פרימיום הן עדשות מתקדמות המאפשרות להגיע לראייה באיכות גבוהה יותר. השתלת עדשות פרימיום אינה מסבכת את ניתוח הקטרקט, אינה מאריכה את משך הניתוח, והיא מומלצת ביותר לאנשים שבבדיקה הביומטרית נקבע שהם מתאימים לכך. שיעור החולים שמתאימים להשתלת עדשות הפרימיום עומד על 50%. עדשות פרימיום כוללות עדשות מולטיפוקליות ועדשות טוריות. עדשות מולטיפוקליות מאפשרות ראייה לרחוק, לקרוב ולמרחקי ביניים, והן מבטלות כמעט לחלוטין את התלות במשקפיים. עדשות כאלה המושתלות בזמן ניתוח קטרקט אינן דורשות הסתגלות כפי שדורשות עדשות מולטיפוקליות במשקפיים. עם זאת, לא כל עין מתאימה להשתלת עדשה מולטיפוקלית. ההחלטה על סוג העדשה מתבצעת בזמן בדיקה ביומטרית לפני ניתוח הקטרקט. עדשות טוריות הן עדשות הבאות לתקן צילינדר גבוה שממנו סובל המטופל. קיימות גם עדשות מולטיפוקליות וטוריות גם יחד אותן ניתן להזמין בהזמנה מיוחדת למטופל הספציפי. חסרונן היחידי של עדשות הפרימיום גלום בעובדה שהן אינן נמצאות עדיין בסל הבריאות ולכן עלותן גבוהה יותר. עלותן של עדשות פרימיום עומד על כ-6,500 שקלים, כאשר חברות הביטוח משתתפות בעלות של עדשה רגילה שמחירה הינו כ-1000 שקלים. בנוגע לעדשות טוריות הבאות לתקן צילינדר - יש חברות ביטוח הממנות את עלות העדשה במלואה.

החלמה מניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט נחשב לניתוח יחסית פשוט שההחלמה ממנו מהירה והמטופל משוחרר לביתו בתום התאוששות קצרה. הניתוח משפר את ראייתו של המטופל באופן מיידי וההחלמה נמשכת כחודש. ייתכן כי הראייה בשתי העיניים לא תהיה זהה לחלוטין. כעבור מספר שנים, יתכן כי הראייה תפגע שוב באחוזים בודדים מהמטופלים, זאת בעקבות קטרקט משני שחוזר במעטפת העדשה הטבעית שנותרת לאחר הניתוח. מקרה כזה מחייב התערבות פשוטה באמצעות טיפול בלייזר. כל האמור לעיל נכון בתנאי שהמטופל סובל מקטרקט בלבד. במידה ויש למטופל מחלות עיניים נלוות נוספות ייתכן כי השיפור בראייה לא יהיה מלא. אחוז ההצלחה בניתוחי קטרקט מגיע ל-98-99%. סיבוכי הניתוח הינם נדירים וכוללים זיהום, דימום, בצקת בקרנית או ברשתית והיפרדות רשתית.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום