סוכרת: הקשר בין קטרקט לסטטינים

(0)
לדרג

בסקירה חדשה נמצא קשר בין סטטינים - תרופה נפוצה לאיזון רמות הכולסטרול בדם, לעלייה גבוהה בסיכון למחלת העיניים, בייחוד בקרב חולי סוכרת

מאת: מערכת zap doctors

טיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים, שמטרתו העיקרית היא איזון רמות הכולסטרול בדם, הוא טיפול נפוץ ומקובל. עם זאת, לפי מחקר חדש, תרופות מקבוצה זו עלולות לזרז התפתחות קטרקט.

בכתב העת Optometry and Vision Science מדווחים החוקרים על תוצאות מחקר חדש, שמהן עולה כי טיפול בסטטינים מלווה בעלייה של יותר מ-50% בסיכון להתפתחות קטרקט תלוי גיל. נמצא כי בחולי סוכרת מסוג 2 הטיפול בסטטינים לווה בסיכון גבוה אף יותר להתפתחות קטרקט.

הסקירה כללה קרוב ל-6,500 משתתפים, חלקם חולי סוכרת. החוקרים מסבירים כי סוכרת כשלעצמה היא סיכון להתפתחות קטרקט ולכן הם בחנו את שכיחות המחלה בחולים עם סוכרת שנטלו סטטינים (452 חולים) ואת השכיחות באלו שנטלו סטטינים ולא סבלו מסוכרת (5,884 חולים). הגיל הממוצע של החולים בסוכרת היה גבוה ב-14 שנים משל נבדקים בריאים.

החוקרים מדווחים כי סוכרת לוותה בעלייה של 86% בסיכון להתפתחות קטרקט במהלך החיים. כאמור, מלכתחילה אבחון של סוכרת לווה גם הוא בסיכון מוגבר לסוגי קטרקט שונים. טיפול בסטטינים לווה בעלייה משמעותית של קרוב ל-60% בסיכון להתפתחות קטרקט תלוי גיל ובסוגי קטרקט מסוימים.

מהערכת השכיחות של קטרקט בנבדקים המטופלים בסטטינים, עולה כי השכיחות של קטרקט עלתה בקצב מהיר יותר בחולי סוכרת שנטלו את התרופה. שכיחות דומה תוארה בחולי סוכרת שלא נטלו סטטינים ובחולים ללא סוכרת שנטלו טיפול בסטטינים. השכיחות של קטרקט עלתה בקצב האיטי ביותר בחולים ללא סוכרת שלא נטלו סטטינים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין
פורום סוכרת

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום