סרטן: לא תמיד צריך בית חולים

(0)
לדרג

לאחרונה, יותר ויותר חולי סרטן החליטו שלא לקבל את הטיפולים בבתי החולים אלא לעבור למרפאות בקהילה. היתרונות: יחס אישי וסבלני של הצוות וזמן המתנה מקוצר

מאת: מערכת zap doctors

מערכת הבריאות הציבורית בישראל עולה לכותרות לא מעט בשנים האחרונות, לרוב בשל העומס הבלתי נסבל במחלקות השונות. החולים שחשים את העומס באופן תדיר מאוד הם חולי הסרטן, הנאלצים להגיע מדי כמה שבועות למחלקות אשפוז יום אונקולוגי על מנת לקבל טיפול. הטיפולים בסרטן, כימותרפיים או ביולוגיים, מתפרשים לרוב על פני חודשים ארוכים ואף שנים, והופכים לשגרת חייהם של החולים.

טיפולים לחולי סרטן בקהילה (אילוסטרציה)
טיפולים לחולי סרטן בקהילה (אילוסטרציה)

המטופלים ומשפחותיהם נתקלים לא פעם בקשיים בקבלת הטיפול במחלקות אשפוז יום בבית החולים; התורים ארוכים והם נאלצים לבלות במחלקה יום שלם במטרה לקבל את התרופה, הצוות הרפואי עמוס בעבודה ולכן לא יכול לתת להם את מלוא תשומת הלב, בית החולים כולו מגביר את הסכנה לקבל זיהומים, והרפואה הציבורית אינה מסוגלת לספק לכולם תמיכה סוציאלית.

"מרגישה בבית במרפאה"

לאחרונה, יותר ויותר חולי סרטן החליטו שלא לקבל את הטיפולים בבתי החולים אלא עברו למרפאות בקהילה. הרפואה בקהילה התפתחה בארץ כבר לפני כמה עשורים, אולם הנהירה למרפאות האונקולוגיות צברה תאוצה רק בשנים האחרונות. בעבר, העדיפו חולי הסרטן לקבל את הטיפולים בבתי החולים, בעיקר בשל פחד מהמחלה והתחושה שבית החולים מספק ביטחון, אולם רבים מהם, שעברו למרפאות בקהילה, מספרים כי דווקא האווירה הביתית והיחס האישי הם שמסייעים להם להתמודד עם המחלה. רוב קופות החולים מעודדות את המגמה ומממנות את עלויות הטיפולים במסגרת הסכמים עם אותן מרפאות. בארץ קיימות שתי מרפאות פרטיות ברמת גן ובאשדוד, המפוקחות על ידי משרד הבריאות. הקופות מממנות את הטיפולים במרפאות הללו, כאשר קופות החולים מאוחדת ולאומית מממנות את הטיפולים במרפאה ברמת גן, ואת המרפאה באשדוד מממנות מאוחדת ומכבי.

"חולה אונקולוגי צריך שיגידו לו מילה טובה מדי פעם, שיתמכו בו, שיתנו לו יחס אישי", סיפרה אסתר, בת 63, שמתמודדת עם סרטן השד מזה שלוש שנים ומקבלת טיפולים במרפאה אונקולוגית שפועלת בקהילה. "בבית החולים הרגשתי שהלכתי לאיבוד. גם כשפניתי לאחיות בשאלות או בעיות, לא היה להן זמן בשבילי. תמיד היו המון אנשים במחלקה, וזה רק הגביר את התחושה הרעה. תחושה של חולי. חברה שלי סיפרה לי על מרפאה בקהילה שאפשר לקבל שם כימותרפיה, ועברתי לשם. שם אני מרגישה ממש בבית, הצוות כולו מכיר אותי, הרופא מכיר אותי אישית, וזה עושה הבדל גדול. הרופאים שמטפלים בנו הם מהרופאים האונקולוגים הבכירים בארץ".

ארה"ב: מרבית הטיפולים בקהילה

פרופ' עמוס פינס, המנהל הרפואי של "אפק בריאות", מרפאה אונקולוגית שפועלת בקהילה, מסביר את היתרונות של רפואה אונקולוגית בקהילה, ואת התפתחות מגמה זו: "הרמה הרפואית בארץ היא מצוינת, אבל אי אפשר להתעלם ממה שמסביב לרפואה עצמה. כולנו מכירים את הסיטואציה של ההגעה לבית החולים לצורך קבלת טיפול, קל וחומר אם מדובר במחלה קשה; המוני אנשים, תורים ארוכים, המרחב רועש, ואין אינטימיות. את הדברים האלו, שמסביב, אפשר לעשות בצורה אחרת, באווירה אחרת, על מנת שלחולה יהיה יותר נעים ויותר קל, בייחוד כשמדובר במחלה קשה. תפקיד בתי החולים לתת שירות בעיקר במקרים דחופים או קשים, כשאין אפשרות לקבל את אותו הטיפול בקהילה, ורוב העולם המערבי הבין את זה מזמן. בארה"ב 84% מהטיפולים האונקולוגיים ניתנים במרפאות שפועלות בקהילה. מי שמרוויחים מזה יותר מכולם הם המטופלים".

מלי, בת 41, שנמצאת כעת במעקב לאחר שהבריאה מסרטן השד, מוסיפה: "כשגיליתי שיש לי סרטן, הייתי בהלם. הרגשתי שהעולם מתמוטט. עשיתי חיבור ישיר בין סרטן למוות. מיד הופניתי לרופאה אונקולוגית שעובדת במרפאה והיא הרגיעה אותי, הקשיבה לי. הרגשתי שבאמת אכפת לה ממני. שם אני לא מרגישה שמתייחסים אלי כעוד חולה, אלא כמי שאני, מלי, וזה הכי חשוב, וזה עושה את כל ההבדל. מעבר לזה, אני יודעת שביום שאני מקבלת טיפול, אני לא מבזבזת יום שלם, אלא מגיעה אחר הצהריים, האחות כבר מכינה עבורי את התרופה, וככה אני יכולה לשמור על אורח חיים רגיל, להמשיך ללכת לעבודה ולדאוג לילדים"

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום