לחץ דם גבוה? תאכל שוקולד

(0)
לדרג

סקירה: בקרב נבדקים שצרכו כמאה גרם שוקולד או קקאו מדי יום נרשמה ירידה בלחץ דם. זאת כנראה בזכות פלבנולים, מרכיבים הקיימים בשוקולד מריר ובקקאו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה יומית של שוקולד או קקאו עשויה להביא לירידה קלה בלחץ הדם, כך עולה מסקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Cochrane Database of Systemic Reviews.

בסקירה הנוכחית, שכללה 20 מחקרים והקיפה קרוב ל-900 נבדקים בריאים, נמצא כי בקרב מי שצרכו כ-100 גרם שוקולד או קקאו מדי יום נרשמה ירידה ממוצעת של 2.77 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה ממוצעת של 2.20 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי.

בחלק מקבוצות המחקר צרכו המשתתפים כ-3.6-10.5 גרם שוקולד כהה, המכיל 50-90% קקאו, חטיף המבוסס על שוקולד חלב (105 גרם של פחות מ-10% קקאו), או אבקת קקאו עתירת פלבנולים (הפלבנואיד המצוי בקקאו, ביין אדום ובמיץ ענבים), במינון של 30-1080 מיליגרם ביממה. המשתתפים בקבוצת הביקורת אכלו כל יום שוקולד לבן נטול פלבנולים, או אבקת קקאו עם תכולת פלבנולים נמוכה.

במחקרים שהשוו בין צריכת קקאו או/ו שוקולד לממתקי פלסבו ללא-פלבנולים, נמצא כי בקרב מטופלים שצרכו פלבנולים נרשמה ירידה ממוצעת של 3.70 מ"מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה ממוצעת של 2.71 מ"מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי. מנגד, לא זוהתה ירידה משמעותית בלחץ הדם במחקרים שהתבססו על מוצרים בעלי תכולת פלבנולים נמוכה.

עוד נמצא כי הירידה בלחץ הדם הייתה מעט גדולה יותר בנבדקים מתחת לגיל 50, או בקרב מי שצרכו שוקולד בעל תכולת סוכר נמוכה (שהיה בעיקר שוקולד כהה). בנוסף, ההשפעה של צריכת מוצרי קקאו עתירי פלבונלים הייתה דומה לזו של שינויים אחרים באורחות החיים, דוגמת דיאטה ופעילות גופנית (ירידה של 3-5 מ"מ כספית).

החוקרים מסכמים כי לממצאים אלו חשיבות רבה, אך דרושים מחקרים ארוכים יותר במטרה להבין טוב יותר את התועלת של שוקולד, לקבוע את המינונים האופטימליים ולבחון תוצאות שונות, דוגמת אירועים מוחיים ומחלות לב וכלי דם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום