טראומת השואה חזקה מסרטן

(0)
לדרג

מחקר שנערך בבי"ח רמב"ם מגלה כי ניצולי שואה החולים בסרטן הדם נטו לייחס את המחלה לטראומה הקשה שעברו. בנוסף, המחקר הוביל לחשיפה של עדויות חדשות

מאת: מערכת zap doctors

מחקר בסרטן הדם שבוצע בבית חולים רמב"ם הוביל לחשיפה של עדויות חדשות ומרגשות של ניצולי שואה, שסיפרו את אשר על לבם לאחר שנים רבות.

המחקר, שהחל לפני כשנה במכון ההמטולוגי, ביקש לבדוק אם ניצולי שואה המטופלים במכון סובלים מתסמונת פוסט טראומטית (PTSD) בשל עברם, והאם הם מתמודדים באופן שונה עם מחלת דם ממארת.

במחקר השתתפו 22 ממטופלי המכון, כולם ניצולי שואה, בגילאי 70-92. נמצא כי בהתאם למה שידוע בספרות הרפואית, שליש מהנחקרים אכן סובלים מתסמונת פוסט טראומטית. יחד עם זאת לא ניתן היה לקבוע במחקר האם מקור התסמונת נעוץ בטראומת השואה או במחלה. חולים אלו סובלים מסימפטומים מוגברים של המחלה כתוצאה מהתסמונת (כאבי גב ושלד, עייפות, חולשה ושקיעה בהרהורים ועוד). ממצא מעניין נוסף שעולה מהמחקר הוא כי ככלל, הנבדקים נטו לייחס את המחלה שלהם לשואה והאמינו שיש קשר בין הדברים. ממצא זה בלט בעדויות רבות שניתנו על ידי הניצולים.

את המחקר הובילו אחיות המכון, ריקי כהן ועליזה מנדלסון ומנהל המכון, הפרופ' בנימין ברנר. לדברי החוקרים, חלק גדול מהמחקר התבסס על מתן עדויות הניצולים; שבעה מהם הוסתרו על ידי משפחות חסידי אומות עולם, חלקם שהו בגיטאות ובמחנות, אחדים שרדו מחנות השמדה וחלקם היו בבריחה מתמדת ברחבי אירופה הנאצית לאורך המלחמה. לדברי החוקרים, השאיפה היא שמחקר זה יוביל בעתיד לאיתור כלים ומשאבים ייחודיים של ניצולי שואה בהתמודדות עם מחלת דם ממארת, ולפיתוח תוכנית התערבות ייחודית לניצולי שואה הסובלים ממחלת דם ממארת עם תסמונת פוסט טראומטית ובלעדיה.

בואו לדבר על זה בפורום טראומה והלם קרב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום