ילדים: הקשר בין משקל לאסתמה

(0)
לדרג

מחקר שבדק נתונים של אלפי תלמידי תיכון בטייוואן מגלה כי יש קשר בין אסתמה למשקל לידה נמוך והשמנה בגיל ההתבגרות. העלייה במשקל גרמה לעלייה בסיכון למחלה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אסטמה נפוצה יותר במתבגרים בעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוהה ובמי שהיו בעלי משקל לידה נמוך משלושה קילוגרמים. כך לפי מאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Epidemiology, המנסה לקשור בין משקל הגוף למחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו קשר בין אסטמה בילדות למשקל לידה נמוך מחד ולעלייה במדדי מסת הגוף בהמשך החיים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את ההשערה כי במתבגרים עם עודף-משקל והשמנת-יתר שיש להם היסטוריה של משקל לידה נמוך, קיים סיכון גבוה עוד יותר להתפתחות אסטמה.

מדגם המחקר כלל כ-75,000 תלמידי תיכון שעברו בדיקות לגילוי אסטמה בין השנים 1995-1996 בטייוואן. מהנתונים עולה כי אסטמה הייתה נפוצה יותר באלו עם משקל לידה מתחת ל-3 קילוגרמים ועם מדדי מסת גוף גבוהים יותר בגיל ההתבגרות. יתרה מזאת, בנבדקים עם משקל לידה נמוך ומדד מסת גוף גבוהה בגיל ההתבגרות נרשמה עלייה עקבית בסיכון לאסטמה; כך למשל מצאו החוקרים כי הסיכון היה גבוה יותר בבנים בעלי עודף משקל (עלייה של 24-41%) ובבנות בעלות השמנת-יתר (עלייה של 32-44%).

החוקרים מסכמים כי משקל לידה נמוך מעלה את הסיכון להתפתחות אסטמה ומסת גוף גבוהה מביאה לעלייה גדולה עוד יותר בסיכון זה. בנוסף, ממצאי המחקר מעידים על הבדלים בין המינים.

בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסטמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום