שקדים טובים ללב ולדיאטה

(0)
לדרג

מחקר: למרות תכולת השומן וההרכב הקלורי הגבוהים, שקדים לא מפריעים להרזייה וניתן לשלב אותם בדיאטה. בנוסף, לשקדים תועלת בייצוב רמת הכולסטרול

מאת: ד"ר עמית עקירובשקדים טובים ללב ולדיאטה

שקדים, הרבה יותר מסתם נשנוש. לאלו מכם המקפידים על דיאטה, קשה להימנע לאורך זמן מחטיפים ומנשנושים בין הארוחות; חטיפים דוגמת אגוזים ושקדים, לרוב אסורים, בגלל תכולת השומן הרבה שלהם. לפי מחקר חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition, זוהי טעות; מעבר להיותם בריאים, שקדים לא חייבים לפגוע במאמצי הירידה במשקל.

לדברי החוקרים, אגוזים, ובמקרה זה שקדים, אינם נכללים ברשימת מוצרי המזון מהם יש להימנע, וניתן לשלב אותם ביעילות בתוכניות תזונה להפחתת משקל, אם כי יש להקפיד על צריכה מבוקרת.

במחקר האחרון השתתפו 123 איש, כולם בעלי עודף משקל מסוים שהקפידו על דיאטה עם הגבלה קלורית למשך 18 חודשים. נשים צרכו 1,200-1,500 קלוריות ביום, בעוד שגברים צרכו 1,500-1,800 קלוריות ביום. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות אקראיות: באחת מהן נמנעו המשתתפים מצריכת אגוזים ושקדים כלשהם, ובשנייה הורשו לאכול שתי חבילות שקדים במשקל 28 גרם (כ-24 שקדים בחבילה, ערך קלורי של כ-350 קלוריות).

השקדים לא הפריעו לירידה במשקל

לאחר כחצי שנה, חברי הקבוצה שלא אכלה שקדים רשמו ירידה מעט יותר גדולה במשקל הגוף, בהשוואה לאלו שאכלו שקדים 7.2 לעומת 5.4 קילוגרמים, בממוצע. עם זאת, לאחר שנה וחצי לא זוהה הבדל ברור בסך הירידה במשקל בין משתתפים שאכלו שקדים לאלו שלא.

בנוסף לכך, צריכת שקדים לוותה בתועלת לבריאות; מחקרים קודמים הציעו כי שקדים עשויים לשחק תפקיד בהפחתת גורמי סיכון למחלות לב ולכן במחקר הנוכחי ציפו החוקרים לראות שיפור מסוים ברמות כולסטרול וטריגליצרידים (שומנים בדם) עם צריכת שקדים. ואכן, לאחר שישה חודשים, רמות הכולסטרול בקרב מי שאכלו שקדים ירדו בהיקף גדול יותר, בהשוואה לשינוי שתועד בקבוצת הביקורת. בשתי הקבוצות רמות כולסטרול כולל עמדו על מתחת ל-200 מ"ג לד"ל. לאחר 18 חודשים, רמות כולסטרול עלו בשתי הקבוצות, אך עדיין היו נמוכות יותר, בממוצע, בקבוצה שצרכה שקדים אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

שקדים עשירים במיוחד במגנזיום, ויטמין E ואשלגן, וכן מהווים מקור טוב לסיבים וקלציום. לפי החוקרים, ניתן לכלול שקדים בתוכניות להפחתת משקל, לצפות לירידה במשקל הגוף וגם לערך מוסף בדמות ההשפעה על רמות כולסטרול והשומנים בדם. עם זאת, יש לזכור כי שקדים כשלעצמם אינם מביאים להפחתת משקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום