ניתוח: תפקידו של הרופא המרדים

(2)
לדרג

לרופא המרדים יש תפקיד חיוני במהלך הניתוח. כל מה שצריך לדעת על תהליך ההרדמה (וכל מה שכדאי לספר לו על עצמכם)

מאת: מערכת zap doctors

בישראל מבוצעים בכל יום אלפי ניתוחים בהרדמה מלאה או חלקית,. תפקידו של הרופא המרדים הינו קריטי בעיקר בזמן ההכנה לניתוח ובזמן הניתוח עצמו, והוא בעצם האחראי הישיר על חיי האדם המנותח.

רופא מרדים
רופא מרדים

לפני, תוך כדי ואחרי

"יש מי שחושב בטעות כי תפקידו העיקרי של הרופא המרדים בזמן הניתוח מסתכם במתן תרופות הרדמה שיסייעו למטופל להישאר במצב רדום ולרופא המנתח לנתח ביתר קלות, אולם זוהי כמובן טעות גדולה", מסבירה ד"ר ילנה ריסין מנהלת חדרי הניתוח ומערך ההרדמה מהמרכז הרפואי רמת אביב. "לרופא המרדים יש תפקיד מכריע בזמן הניתוח והוא למעשה אחראי על חייו של האדם המנותח בזמן הניתוח.

"לאחר מתן תרופות ההרדמה על הרופא המרדים לדאוג שכל סימני החיים ומערכות החיים החיוניות - לחץ הדם, חום הגוף, פעילות הלב, הנשימה, תפקוד הכליות והפעילות המוחית - יהיו תקינים ויציבים. בהתבסס על הנתונים, שאותם הוא מקבל ממגוון המכשירים בהם הוא נעזר, הוא יכול לאמוד את מצבו של המנותח בכל שלב ושלב מהניתוח, לווסת את מינוני תרופות ההרדמה - ובזמן חירום גם לבצע פעולות מהירות להצלת חייו של המנותח. חשוב לציין כי הרופא המרדים מלווה את המטופל החל משלב ההכנה לניתוח, בניתוח עצמו וגם בשלב ההתאוששות".

רופא מרדים הוא רופא מומחה, שבנוסף להכשרתו הרגילה עובר התמחות נוספת של חמש שנים בתחום ההרדמה. "לרופא המרדים יש ידע רחב בכל הקשור לחומרי הרדמה ותרופות, ולצידו גם מומחיות במגוון רחב של תחומים הקשורים לרפואה ולניתוחים", אומרת ד"ר ריסין, "הוא אמור להתאים את תרופת ההרדמה הספציפית למצבו של המנותח, לדעת לשנות את התרופות במצבים משתנים, לדעת אילו תרופות לשלב ובאילו אמצעים לתת אותן על מנת לאפשר תהליך ניתוחי יעיל. על הרופא המרדים להיות דרוך וקשוב לצורכי המנותח לכל אורכו של הניתוח, ולהתאים את הטיפול למצב בזמן אמת.

מפגש הכנה לפני ניתוח

לדברי ד"ר ריסין, ניתן לערוך מפגש הכנה מקדים בין המטופל שעומד לעבור את הניתוח לבין המרדים. במטופלים מסוימים להם מחלות רקע חובה לערוך מפגש הכנה לפני הניתוח. היא אומרת, "ישנה חשיבות רבה למפגש הזה וחשוב שלא לדלג עליו. מטרת המפגש היא מצד אחד לאפשר למרדים לקבל מידע לגבי מצבו הרפואי של המטופל, ומצד שני לתת למטופל מידע על התהליך הניתוחי אותו הוא עתיד לעבור, על כל נושא ההרדמה, הסיכונים וחשיבות של פעולה זו ועוד.

"בפגישה המרדים יקבל לידיו את האנמנזה הרפואית של המטופל, יברר האם יש לו רגישות כלשהי לתרופות, האם הוא אלרגי לחומרים מסוימים, האם עבר ניתוחים בעבר, האם הוא סובל ממחלות כרוניות כלשהן כגון סוכרת, אסתמה, לחץ דם גבוה וכו'. רק לאחר שהרופא המרדים מקבל את התמונה המדויקת ביותר לגבי המנותח העתידי, הוא יכול להתחיל לתכנן את תהליך ההרדמה ביחס לתוכנית הניתוח ואת התרופות השונות, שאותן יקבל המנותח במהלך הניתוח על פי הנתונים שמסר".

כמו בכל תחומי הרפואה, גם רפואת ההרדמה מתפתחת ומתקדמת כל הזמן. "רפואת ההרדמה מתחדשת במהירות רבה", אומרת ד"ר ריסין, "בניגוד לעבר, התרופות וחומרי ההרדמה שבהם משתמשים המרדימים כיום הם בטוחים יותר ופועלים לטווח זמן קצר יותר, דבר המקצר את זמן ההתעוררות ההתאוששות לאחר הניתוח. כמו כן, בידי רופאי ההרדמה טכניקות שונות המסייעות לנטרול ממוקד של כאב באזורים ספציפיים, דבר שמונע את הצורך בהרדמה מלאה, שיכולה לעיתים להיות בעייתית בעבור מטופלים כאלה או אחרים.

לסיכום, תהליך ההרדמה כיום הינו בטוח יותר ומאפשר טיפול מלא ומקצועי של המטופל במהלך הניתוח, דבר שעושה את תחום ותהליך ההרדמה לבטיחותי הן למטופל והן לרופא המנתח.

בואו לדבר על זה בפורום הרדמה, רפואה סב-ניתוחית ורפואת כאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום