"לבטל קביעת מוות ע"י פרמדיק"

(0)
לדרג

ההסתדרות הרפואית עתרה לבג"ץ, בדרישה להשיב את האחריות לידי הרופאים; "הליך סיום החיים שאינו מאושר על-ידי רופא שבחן את הגופה עלול לגרום לטעויות"

מאת: מערכת zap doctors

ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) עתרה אתמול (ג') לבג"ץ נגד משרד הבריאות ומגן דוד אדום בדרישה לבטל נוהל המאפשר לפרמדיקים לקבוע מוות.

"נוהל הכרזה על מוות על-ידי פרמדיק ללא נוכחות רופא והוצאת הודעת פטירה" שפורסם על ידי משרד הבריאות ומד"א, באפריל האחרון קובע לראשונה, כי תהליך סיום חייו של אדם על חלקיו השונים (הפסקת פעולות החייאה, קביעת מוות וקביעת סיבות המוות), ינוהל על-ידי פרמדיק, ללא מעורבות פיזית של רופא. זאת, טוענים בהר"י, למרות העובדה כי פרמדיקים אינם עוברים את ההכשרה הדרושה כדי לקבוע מוות או כדי לקבוע את סיבת המוות, בניגוד לחוק במדינת ישראל.

לפי הנוהל החדש, מסבירים בהר"י, לאחר שהגיעו מאמצי ההחייאה של הפרמדיק למבוי סתום, הוא פונה טלפונית למוקד הטלפוני של מד"א, המאויש על-ידי רופאים. הרופא במוקד הטלפוני מברר מול הפרמדיק את מצבו הרפואי של המטופל ומנחה אותו בהמשך הפעולות. אם השתכנע הרופא כי אפסו הסיכויים להציל את המטופל ומבלי שהרופא רואה את הגופה, הוא מאשר לו להפסיק פעולות החייאה ולמעשה קובע את מותו של המטופל בטלפון.

הרופא קובע מוות בלי לראות את המת

לאחר מכן, מסבירים בהר"י, בודק הפרמדיק את גופת המטופל ומעלה את מסקנותיו בדו"ח המועבר לרופא בלשכת הבריאות המחוזית. רופא הלשכה, שלא רואה בשום שלב את הגופה, את זירת האירוע או את קרובי המשפחה של המטופל, מאשר בחתימתו את "קביעת" סיבת המוות.

יצוין כי טופס הודעת הפטירה וטופס ההכרזה על המוות, עוד בטרם החתמתו של רופא לשכת הבריאות המחוזית, מהווים אסמכתא לקבלת המת לחדר קירור. "כך, הפרמדיק, שאינו בעל הידע הרפואי מקצועי המתחייב, הופך בפועל לגורם הקובע את מותו של המטופל ואת סיבת המוות.

"הליך סיום החיים אינו נעשה ישירות על-ידי רופא, שנכח בזירת האירוע ובחן את הנסיבות ואת הגופה, עלול לגרום לטעויות ולמחדלים קשים ביותר, בעלי משמעויות והשלכות הרות גורל", מדגישים הרופאים בעתירתם. "נוכח כל האמור, נוהל משרד הבריאות נגוע בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני ולכן יש לבטלו".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום