לחיצות אצבע להקלת הלחץ

(0)
לדרג

"שיאצו", טכניקת מגע יפנית המשלבת לחיצות והנעת מפרקים, מסייעת בשחרור שרירים תפוסים, מלמדת את הגוף לחזור לפעילות תקינה ותורמת לשלווה, רוגע ובריאות טובה

מאת: בני חיון

כאבי שרירים עלולים לגרום סבל רב ולפגום בשגרת יומם של הלוקים בהם. מדובר בקשת רחבה של כאבים - מכאב חד ומשתק של שריר תפוס ועד כאב עמום, פנימי, מתפשט, כזה שיוצר "הילה של כאב" סביבו ולא תמיד אפשר להניח את האצבע ולמצוא את המקום המדויק שממנו הוא מתחיל. לגוף יש מידה מסוימת של סבילות, ולא כל תנועה לא נכונה תגרור אי נוחות, אולם יש מקרים שבהם מעל גבול מסוים יורגש כאב.

שיאצו היא שיטת טיפול באמצעות מגע, שמשתמשת בהפעלת לחץ מתון והנעת מפרקים כדי להרפות שרירים תפוסים או מכווצים, לשחרר ולהניע את זרימת האנרגיה בגוף. מדובר בשיטת טיפול יפנית, המתבססת על הרפואה הסינית שהתפתחה בתחילת המאה ה-20. פירוש המילה "שיאצו" הוא לחיצה של אצבע (שי - אצבע, אצו - לחץ), ואמנם, הטיפול בשיטה החל בשימוש באצבעות להפעלת לחץ מקומי, וכיום משתמשים גם בטכניקות נוספות שכוללות הפעלת לחץ תומך ומתיחה. שיאצו מרפה את הלחץ והכיווץ בשרירים, מביא לרגיעה, ובדרך זו חוזר האיזון לגוף ולנפש. המטופל חש הקלה, שלווה ושחרור, והרגשתו הכללית משתפרת.

שיאצו
שיאצו

מה מקור כאבי השרירים?

כאבי שרירים עשויים לנבוע מכמה סיבות. כדי לדעת כיצד להתייחס לכאב שממנו סובל המטופל, יש לאבחן תחילה מה הסיבה לכאב - כאב יכול לנבוע ממתח או משימוש לקוי ו"ארגונומיה לא נכונה" של הגוף כמו יציבה או ישיבה לא נכונה שיביאו לעייפות השרירים. למשל, אנשים שנוטים לישון על הבטן, עלולים להתעורר עם כאבי צוואר. האזור מתכווץ כדי להגן על הגוף מנזק ומשום שהוא מקובע זמן רב בתנוחה סטטית, התוצאה היא כאב כרוני בשרירים.

חוסר בפעילות ספורטיבית עלול לגרום לאנשים שיושבים רוב היום מול מחשב להתכווץ ולהתקשות. המפרקים והשרירים מאבדים מגמישותם והדבר עלול להתבטא בכאב. לעומת זאת, גם עודף פעילות עלול למתוח שריר או לגרום לעייפות קיצונית.

ילדים בעת גדילה עלולים לחוש כאבי שרירים ואפשר להקל עליהם באמצעות טיפול מקומי. נשים הרות חשות לעיתים קרובות עומס בגב, באגן וברגליים, וקשישים חווים כאבים בגלל חוסר תנועה ותהליכי הזדקנות שונים.

יש הסובלים מבעיות שרירים על רקע נוירולוגי בשל פגיעה במערכת העצבים, הנובעת ממחלה או מחסר תזונתי, למשל בוויטמינים ומינרלים כמו 12B או מגנזיום. מכאן, שגם תזונה לקויה עלולה לגרור כאבי שרירים.

דלקת עשויה להיות מקור לכאב, בין אם זו "דלקת מכאנית", המתרחשת בעקבות מתיחה או קריעה של שריר או גיד ובין אם בגלל זיהום. גם המחלה הכרונית פיברומיאלגיה שאובחנה בשנים האחרונות מתבטאת בין היתר בכאבי שרירים. ולבסוף - חולים במחלת חום נוטים לחוש כאבי שרירים עמומים בכל חלקי הגוף כחלק מהשפעת שבה לקו.

איך מטפלים?

טיפול עמוק: הטיפול בשיאצו מתבסס על לחיצות עמוקות בנקודות מסוימות שמעבירות מידע לגוף. העיסוי והלחיצות מעוררים זרימת דם טובה, מורידים את רמת הורמוני הדחק והסטרס ומעלים את רמת האנדורפינים המרגיעים. הטיפול, אם תרצו, "עושה סדר" בגוף, סוג של הדלקה מחדש של המחשב הפנימי שלנו. הגוף נזכר בתנועות הנכונות משוללות המתחים, שב למצב ראשוני ו"מתחיל לעבוד" טוב יותר. המגע בנקודות מסוימות מעודד את הגוף לרפא את עצמו, ממש כמו פעילות גופנית שמעוררת בניית שרירים.

שחרור הפסולת: שרירים תפוסים מעידים לא פעם על הצטברות של חומרי פסולת ברקמת החיבור של איבר מסוים. הלחץ על אותו איזור והעיסוי הנעים יעזרו לפסולת להשתחרר, המוח יקלוט את האותות ויחזיר את האיבר לתפקוד תקין.

שילוב בדיקה מערבית: במקרים של כאב מתמשך שהסיבה לו אינה ברורה, או במקרי כאב חד ופתאומי, מומלץ לפנות לרופא משפחה (רפואה מערבית). כדאי לזכור שבמקרים רבים מנוחה ושתייה יפתרו את הבעיה ושלא כל בעיה גופנית דורשת בדיקות מתקדמות.

יציבה: במקרים של יציבה לקויה, יש ללמוד במקביל לטיפול בשיאצו כיצד להשתמש בגוף בצורה תקינה ונכונה ולדאוג לסביבת מחיה, עבודה ומגורים שמתאימה לנו וטובה לגוף שלנו. למשל, בטן מכווצת מדי בגלל ישיבה לא נכונה מול מחשב תגרום להפרעה בתנועת הסרעפת בזמן הנשימה ויכולה לגרור כאבים בגב האמצעי או העליון. שיאצו מאפשר לשחרר את המתח המיותר ועוזר לשרירים לחזור לפעילות תקינה.

טיפ:

בהתאם לרוח הרפואה הסינית, שיאצו הוא טיפול מתחזק מצוין ומונע גם לאנשים בריאים. אם תקפידו על טיפול מעת לעת, גם כשאתם במיטבכם וחשים מצוין, יש סיכוי גדול שכאבי שרירים מהם סבלתם, יישארו כזיכרון עמום שלא יטרידכם לאורך שנים.

בני חיון הוא מרכז תחום שיאצו במרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום