אודישן לריאליטי? הרופא יקבע

(2)
לדרג

מועמדים לתוכניות המציאות יחתמו כי הם מודעים לסיכון הנפשי, רופא יקבע את כשירותם וההפקה תדאג להם לאורך הדרך. עקרונות משרד הבריאות לתוכניות הריאליטי

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

על זכייני ומפיקי תוכניות הריאליטי לעשות הכל כדי להגן על המשתתפים, בעוד שעל הרופאים ואנשי המקצוע להתייחס אליהם כאילו היו מטופלים רגילים ולא "שחקנים", שבהם צופים מיליוני בני אדם. אלו הן רק חלק מההנחיות שגובשו לאחרונה על ידי משרד הבריאות, בעקבות החשד, לפיו למשתתפי תוכנית הריאליטי "האח הגדול", ששודרה בערוץ 2, ניתן טיפול פסיכיאטרי.

לפי הנחיות משרד הבריאות, ההבנה שלא מדובר בתוכנית טלוויזיה רגילה בולטת כבר בתהליך ליהוק המשתתפים. כך למשל בסעיף המתייחס להליכי המיון, מצוין כי יש לקיים מיון וסינון קפדני של המשתתפים, בהיבט של כשירותם הנפשית לתוכנית, ללא קשר למניעי הפקה או לשיקולי רייטינג. ההחלטה הסופית תהיה של הצוות המקצועי.

בנוסף, יידרשו המשתתפים לחתום על חוזה המתריע בפניהם על הסכנות הצפויות להם, כלשון הסעיף, "ההשתתפות בתוכנית זו מהווה שינוי קיצוני באורחות חייך, ניתוק מלא או חלקי ממקורות התמיכה הטבעיים שלך (משפחה וחברים). כל אלו, בנוסף על אווירה תחרותית ועל חשיפה תקשורתית, עלולים להיות גורמי דחק משמעותיים. ככאלה, הם עלולים להוות רקע להתפתחות משברים נפשיים משמעותיים, ולעתים אף פיזיים. בהחלטתך להשתתף בתוכנית אתה מבטא בחירה אישית שמשמעותה הסכמה מודעת לחשיפה לסיכון זה".

ההנחייה לצוותי ההפקה ולזכיינים היא "לוודא שהמועמד להשתתפות בהן מודע לסיכונים למצבו הנפשי, ולעתים הפיזי. על הזכיין והמפיק לעשות כמיטב יכולתם לשמור על רווחתם הגופנית והנפשית של המשתתפים". כמו-כן על הזכיין למנות אחראי מקצועי ובלתי תלוי על צוות מקצועי מטעמו, שתפקידו יתרכז ברווחתם של משתתפי התכנית.

עוד לפי משרד הבריאות, במהלך הפקת התוכנית ושידורה יתקיימו מפגשים שוטפים להערכת מצבי משבר ומתן סיוע, לרבות החלטה מקצועית על הפסקת השתתפותו של משתתף זה או אחר בתוכנית. צוות התוכנית ישמור על סודיות רפואית, על כבודו ופרטיות של המשתתף; לפי משרד הבריאות, אחריות ההפקה והזכיינים לא תמה בפרסומת הגמר - עם סיום התוכנית, במידת הצורך, ילוו המשתתפים באפיקי טיפול נפשי או גופני ככל שיידרש.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכיאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום