אל תגזימו עם הוויטמינים

(0)
לדרג

עם כל הכבוד לוויטמינים ולתוספי תזונה, מינון מופרז עלול לגרום נזק החל בסחרחורות ובכאבי ראש וכלה במצבים חמורים כמו דימומים פנימיים ופגיעה במערכת העצבים

מאת: מערכת zap doctors

רבים מאיתנו חושבים שוויטמינים הם סגולה לבריאות טובה ולכן כל המרבה, הרי זה משובח. עם זאת, זה לא תמיד נכון ורובנו לא יודעים על כך ששימוש מופרז או לא נכון בוויטמינים עלול לגרום נזק במקום תועלת, ולכן יש לנקוט משנה זהירות כאשר צורכים אותם.

לא להגזים עם תוספי תזונה וויטמינים (אילוסטרציה)
לא להגזים עם תוספי תזונה וויטמינים (אילוסטרציה)

"לוויטמינים תפקיד מרכזי כמעט בכל הפעילויות המתרחשות בגוף האדם", אומרת פרופ' בטי שוורץ מהפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה באוניברסיטה העברית. "רוב הוויטמינים מצויים במזון, אך למרבה הצער מרביתנו לא זוכים לקבלם בשל הרגלי תזונה לקויים.

זו הסיבה שבגללה התפתחה תעשייה שלמה של תוספי תזונה. בשוק קיימים תוספים רבים המכילים ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה ספציפיים כגון חומצות שומן, אנטיאוקסידנטיים (נוגדי חמצון) וכדומה, שנטילתם מסייעת בהשלמת חסרים שנוצרו בגופנו בעקבות תזונה לקויה".

ההיצע הגדול של תוספים אלה, לצד המודעות הגוברת לחשיבות הוויטמינים והצורך בהשלמת צריכתם, הביאו לכך שכיום ניתן למצוא תוספי תזונה כמעט בכל בית. הבעיות מתעוררות כאשר נוטלים את הוויטמינים ללא הנחיה של רופא או תזונאי, מבלי לוודא שהם אכן נחוצים, או כאשר נוטלים מינונים מופרזים.

הרעלת ויטמינים - יש דבר כזה

פרופ' שוורץ, מי שניהלה עד לא מזמן את בית הספר למדעי התזונה של האוניברסיטה העברית, קובעת כי "בהחלט ייתכן מצב של נטילת יתר של ויטמינים. חשוב שאנשים יידעו כי קיימת כמות מומלצת של ויטמינים שיש ומומלץ לצרוך, ומעבר לכך עלולה להתפתח 'הרעלת ויטמינים', כלומר תחלואה הקשורה למינון יתר. כפי שיש כמות מינימלית של ויטמינים שהגוף צריך לשם תפקוד אופטימלי, כך גם יש כמות מקסימלית, שצריכה גבוהה ממנה עלולה להזיק למטופל.

"הכמויות המומלצות של הוויטמינים מתעדכנות באופן סדיר בהתאם לידע ומחקרים עדכניים, ומפורסמות בטבלאות שמופיעות באתר של מרכז ההסברה של המזון והתזונה ממשרד החקלאות האמריקאי (USDA). כולם יודעים שחסר בוויטמינים עלול להזיק לבריאות, אך העובדה כי צריכה מוגברת של ויטמינים ו/או תוספי תזונה עלולה להזיק לבריאות האדם היא בבחינת חדשות עבורם. לא ברור לי מדוע, וכל חברה עושה זאת משיקוליה שלה, אולם רוב החברות המייצרות את תוספי התזונה כוללות בהם כמות מוגברת ביותר של הוויטמינים שלא לצורך".

"תחום שאין עליו פיקוח"

לדברי פרופ' שוורץ, העומדת בראש צוות היועצים בחברת Prana Essentials תוספי תזונה בהתאמה אישית, הסיכונים הנובעים מצריכת יתר של ויטמינים רבים ומגוונים. כך, לדבריה, ויטמינים יכולים לסתור זה את פעולתו של זה ועלולים אף לפגוע בהשפעות תרופות שנוטל המטופל, בדיוק כפי שהתרופות עלולות למנוע את ספיגת הוויטמינים. זאת ועוד, עודף של ויטמין מסוים עלול לגרום לנזק, שאופיו והיקפו תלוי בכמות העודפת ובסוג הוויטמין.

"לוויטמינים מסיסים בשומן כגון D ,E ,K ו-A יש נטייה להיות רעילים יותר בנטילה עודפת יחסית לוויטמינים מסיסים במים כמו B ו-C. כך, למשל, עודף של ויטמין A ממקור חי עלול לגרום בין היתר לבעיות בכבד, לפגיעה במערכת העצבים, להיחלשות העצמות ועוד. עודף של ויטמין E ברמה המובילה לרעילות עלול לגרום לבחילות, סחרחורות ושלשולים. כמו כן, מי שנוטל תרופות נוגדות קרישה, רצוי שיימנע מצריכה מוגברת של ויטמין זה. עודף של ויטמין K עלול לגרום לפגיעה מוחית ולצהבת. עודף של ויטמינים רבים עלול להוביל לתחושה כללית רעה, בחילות, הקאות, סחרחורות, כאבי ראש, טשטוש ראייה ועוד".

נוכח כל זאת, קשה להבין מדוע רכישת הוויטמינים נותרת קלה להפליא ומדוע אין פיקוח והדרכה מתאימים. פרופ' שוורץ: "למרבה הצער, בארץ ובעולם אין גוף המפקח על יצרניות תוספי התזונה ואין מי שיספק מענה לציבור בדבר השאלה אילו ויטמינים מומלץ ליטול, מתי וכיצד.

אני הייתי ממליצה, במקרה של שאלות ותהיות בנושא, לפנות לתזונאי/ת קליני/ת שישפוך אור על הדברים ויעניק הדרכה אישית במקרה הצורך. חשוב מאוד לקבל הדרכה אישית בהתאם למאפייני המטופל ומטרותיו, כגון גיל, מצב הבריאות, תרופות קבועות, תוצאות בדיקות, מחלות וכדומה, ולא להסתפק בהמלצות כלליות גורפות".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תוספי תזונה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום