"אין שינוי במדיניות מתן אופטלגין"

(0)
לדרג

משרד הבריאות בדק ומצא כי אין קשר בין מקרי האשפוז האחרונים לנטילת אופטלגין. לפיכך, אין שינוי במדיניות מתן התרופה ומכירתה, אך על חולים כרוניים להיוועץ ברופא

מאת: מערכת zap doctors

מקרי האשפוז בעקבות נטילת אופטלגין שדווחו לאחרונה לא היו קשורים באופן בלעדי לנטילת התרופה. כך לפי מסקנות דיון בנושא שנערך אתמול (ד') במשרד הבריאות. ממסקנות הדיון עולה כי לפי הודעה שפרסם המשרד, מדובר במקרים מורכבים, בחולים עם מחלות רקע שנטלו מספר תרופות, כך שאין קשר ודאי בין נטילת התרופה לעצם הסיבוך.

בכל מקרה, בשלב זה, הוסכם כי אין לאסור את השימוש בתרופה וכי אין בסיס לשנות את מדיניות המשרד בנוגע לתרופה. באופן כללי, ממליץ משרד הבריאות כי חולים כרוניים יוועצו ברופא המטפל בטרם נטילת תרופות לשיכוך כאבים. במקביל, הוא קורא לעודד רופאים לדווח על תופעות לוואי מנטילת תרופות ולהנחות את בתי החולים על חובת דיווח למשרד הבריאות על כל מקרה של חשד לתופעות לוואי של פגיעה בספירת כדוריות הדם, עקב נטילת תרופות, לרבות אופטלגין.

כזכור, לפני כשבוע, אושפזו שלושה בני אדם בבית החולים "מאיר", בעקבות סיבוך נדיר שפיתחו לפי החשד בעקבות נטילת כדור האופטלגין. הסיבוך התבטא בירידה בספירות כדוריות לבנות ובמאפייני זיהום.

בבחינת הספרות בנושא מתגלה כי קיים שוני גבוה מאוד בהגדרת שכיחות תופעות הלוואי המסוכנות. יש הסבורים שמדובר בשכיחות של כ-1:20,000 משתמשים, ויש עדות על שכיחויות נמוכות מ-1:1000,000. מכל מקום, הרושם של מיטב המומחים הוא שבארץ מדובר על מספר מקרים בודדים בשנה לכל האוכלוסייה.

בכל מקרה, מדובר בתופעת לוואי נדירה אך מוכרת, עם זאת גם לתרופות האחרות לשיכוך כאבים קיימות תופעות לוואי. בדיון עלתה גם ההערכה כי הוצאת האופטלגין מקטגוריית התרופות הנמכרות ללא מרשם, תיצור נהירה לתרופות אחרות, שיש להן תופעות לוואי אחרות כמו חשש לפגיעה בכבד או דימומים, לעתים בשכיחות גבוהה יותר. ולכן, בשלב זה אין שינוי במדיניות אך יימשך המעקב הצמוד.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום