טווינא לילדים: ריפוי בעיסוי ומגע

(0)
לדרג

טווינא היא טכניקה סינית עתיקה, המותאמת לתינוקות וילדים המתקשים לעתים להסביר מה מציק להם. השיטה מסייעת בפתרון בעיות עיכול, נשימה, סטרס ועוד

מאת: בני מרמור

המגע הוא הדרך הקדומה והראשונית ביותר באמצעותה שרדו בני האדם וטיפלו זה בזה לאורך מאות בשנים. מתוך המגע והעיסוי הפשוט התפתחו שיטות טיפול שונות, כמו גם הטווינא, המוזכרת בכתבי הקיסרויות בסין מלפני מאות שנים, כדרך הטובה ביותר לשמור על בריאותם של מבוגרים, ילדים ואף תינוקות בני יומם.

טווינא לתינוקות וילדים (אילוסטרציה)
טווינא לתינוקות וילדים (אילוסטרציה)

פירוש השם טווינא הוא "דחיפה ומשיכה", אולם בטווינא לא עושים שימוש רק בשתי טכניקות אלה, אלא בלא פחות מאשר 24 טכניקות טיפול המותאמות למטופל על פי מבנהו והבעיה ממנה הוא סובל. מתוך הבנה כי הטיפול והעיסוי מיטיבים עם כל בני האדם בכל גיל, ומתוך חוסר היכולת לתקשר עם תינוקות וילדים קטנים ולהבין מה מציק להם צמחה שיטת טיפול ייחודית בטווינא גם לילדים, המצריכה הכשרה משל עצמה והשונה באופיה מזו של המבוגרים.

למה טווינא לילדים?

מהרגע שבו הם נולדים, תינוקות זקוקים למזון ולמגע על מנת לתקשר עם הסביבה ולחוש מוגנים ונאהבים. בגופם הרגיש והשונה פיזיולוגית מגופם של מבוגרים יש אזורים נוספים המשפיעים על תחושתם בנוסף למרידיאנים (ערוצי האנרגיה) הקיימים אצל מבוגרים. אזורים אלה מאבדים מרגישותם ככל שהתינוקות הופכים לאנשים מבוגרים, אבל כשהם קטנים אפשר בהחלט לרפא ולהקל על בעיות רפואיות ביתר קלות ללא התערבות פולשנית, דיקור, תרופות וכדומה.

הסינים מצאו כי רוב הנקודות המתאימות לטיפול בילדים ממוקמות אצלם בגפיים העליונות, בגב התחתון ובאזור הראש. מסיבה זו, אפשרות הדיוק רבה יותר. נקודות אלה מצויות על מפה שהציור המופיע בה הוא של ילד ולא של מבוגר. המטפל מתייחס באבחנה הראשונית ומתוך שיחה עם ההורים למבנה התינוק או הילד, לחיוניותו הכללית, לתנועתו והתפתחותו, ואף לגורמים כמו גוון פניו, הריח והקול שהוא משמיע ועוד. הטיפול מתבצע על פי חלוקה לגילאים: עד גיל 3, עד גיל 6, עד גיל 12 ומגיל 12 ואילך.

בהמשך לאבחון, המגע והעיסוי (לעתים בצורה של משחק על השטיח, על כיסא או על ברכי ההורים), מסייעים בפתרון בעיות שלד ומפרקים, בהורדת חום, בהקלה על כאבי בטן, עצירויות, "קוליק" וגזים, בדלקות אוזניים ובעיות נשימה, ובפתרון בעיות רגשיות וחסימות אנרגטיות. העיסוי משחרר, מזרים אנרגיה תפוסה ותקועה, מנקה ומאפשר לגוף להתמודד טוב יותר עם בעיות רפואיות ורגשיות. בסיטואציה כזו, של רגיעה ושחרור, אפשר ללמד את הילדים ביתר קלות ויעילות כיצד להתנהל ולתחזק את גופם בעתיד.

ואנקדוטה מעניינת - הטווינא, כך נמצא, יעילה לאיזון תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי. מחקרים (גם של הרפואה המערבית) מצאו כי תינוקות שלא חוו את המעבר בתעלת הלידה רגישים יותר וחסר להם את ההתפתחות הפיזית והרגשית של תינוקות שנולדו בלידה רגילה. באמצעות העיסוי, הטווינא מאזנת את החוסרים האלו.

באילו תחומים מסייעת השיטה?

- בעיות פנימיות כמו קוליק וגזים, שלשולים או עצירויות, נפיחויות, חוסר או עודף תיאבון. לדוגמה, הסינים מצאו כי בכף היד יש נקודות היכולות להקל על בעיות עיכול או נשימה באמצעות עיסוי עדין.

- בעיות נשימה - כמו ברונכיט, צינון ונזלת, אסתמה.

- מחלות ומוקדים דלקתיים - חום, דלקות אוזניים, עיניים וכדומה.

- בעיות אורתופדיות כמו טונוס שרירים חזק או חלש מדי, שרירים תפוסים ובעיות מוטוריות שונות.

- בעיות התפתחות ניתן לטפל בילד בן 10 או 12 שהתפתחותו נעצרה, או שהיא איטית או מהירה מדי, לווסת פעילות הורמונאלית באמצעות סדרת טיפולי מגע בנוסף לטיפול קונבנציונאלי או כל טיפול ברפואה משלימה (הרבולוגיה, דיקור), ואף לסייע בתוך כך גם במישור הרגשי והנפשי ולהקל על פחדים ומצוקות.

- בעיות רגשיות/ בעיות במערכת העצבים - היפראקטיביות, בעיות קשב וריכוז, סטרס וחרדה, בכי לילה, הרטבה וכדומה. במקרים אלה, אצל ילד הסובל מבעיות רגשיות עלול מצב זה להתבטא גם באופנים פיזיים שונים כמו שרירים תפוסים או אפילו בעיות במתן שתן. איך זה מתקשר לעניין? ילדים שחוששים ללכת לשירותים בגן או בבית הספר נקלעים למצב של עצירויות או כאבי בטן שגורמים כאבים במישור הפיזי וללחץ במישור הנפשי והרגשי. שחרור חסימות בעזרת עיסוי מסייע בהפגת המתחים ויביא גם לשיפור במצבם הבריאותי והפיזי.

ילדים עם עודף תזוזה או אובססיות אפשר להרגיעם בעזרת טווינא; לעומתם - ילדים ללא ביטחון עצמי, שקועים או מופנמים יתר על המידה או כאלה הסובלים מעצב או פחד אפשר להעיר ולכוון למצב התנהגותי תקין.

הכותב הוא מרכז תחום רפואה סינית ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה"

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה לתינוקות, ילדים ונוער.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום