CT בילדות - סיכון לסרטן בבגרות

(0)
לדרג

מחקר: חשיפה לקרינה בבדיקות CT בילדות מעלה את הסיכון ללוקמיה ולגידולים מוחיים כמעט פי שלושה; מנגד במכשירי ההדמיה החדשים יש פחות קרינה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חשיפה לבדיקות CT בילדות עלולה להגביר את הסיכון לגידולים סרטניים בעתיד, כך לפי מחקר בריטי חדש. מהממצאים שפורסמו לאחרונה בכתב העת Lancet עולה כי חשיפת ילדים לקרינה בעקבות הבדיקה עלולה להביא לעלייה של כמעט פי שלושה בסיכון ללוקמיה ולגידולים מוחיים.

בספרות הרפואית ובעיתונות פורסמו מאמרים רבים במהלך חמש השנים האחרונות בנוגע לסיכון האפשרי לממאירויות בעקבות בדיקות CT. במסגרת המחקר התבססו החוקרים על רשומות רפואיות של 170,000 ילדים בריטים שעברו בדיקת CT בין השנים 1985-2002. בשני שליש מהמקרים מדובר היה בבדיקות CT של הראש וכל הילדים היו מתחת לגיל 22 בעת החשיפה.

באמצעות מאגרי נתונים אלקטרוניים, החוקרים בחנו את המשתנים הדמוגרפיים ופרטי בדיקות ההדמיה והשוו אותם מול נתונים ממאגר הממאירויות ארצי. מאחר שחלק מהילדים עברו את הבדיקות כחלק מההערכה לממאירויות, החוקרים לא כללו ילדים שפיתחו לוקמיה לפני גיל שנתיים או גידולים מוחיים לפני גיל חמש.

בסך הכל זוהו 74 מקרים של לוקמיה ו-135 מקרים של גידולים מוחיים. החוקרים זיהו קשר חיובי בין הסיכון לאחד מסוגי הממאירויות ובין מינון הקרינה המשוער בבדיקת CT. החוקרים מעריכים כי 5-10 בדיקות CT מובילה לעלייה של פי שלושה בסיכון ללוקמיה. בדומה, לכך 2-3 בדיקות CT של הראש מלווה בעלייה של למעלה מפי שלושה בסיכון לגידולים מוחיים.

החוקרים ניסו להתייחס לדרגת החשיפה לקרינה במספר דרכים. ראשית, הם העריכו את החשיפה עם כל בדיקה על-בסיס אזורי הגוף שנסרקו והעריכו את החשיפה לקרינה של מח העצם והמוח. הם גם התייחסו לשנת הסקירה, מאחר שהסורקים החדשים דורשים כמות קרינה קטנה יותר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום