תקווה: להשיב את יכולת הדיבור

(0)
לדרג

חוקרים מהטכניון הצליחו לפענח הברות ישירות מתוך הפעילות העצבית להגייתן - ממצא שעשוי לאפשר למשותקים "לדבר" באמצעות ממשק ישיר בין המוח למחשב

מאת: מערכת zap doctors

חוקרי הטכניון זיהו קוד מובנה שבאמצעותו תאי-עצב במוח האנושי מייצגים תנועות דיבור. במחקר שערכו הצליחו לפענח הברות ישירות מתוך הפעילות העצבית הגורמת להגייה שלהן. ממצא זה עשוי לאפשר לחולים המשותקים בכל חלקי גופם "לדבר" עם הסובבים אותם באמצעות ממשק ישיר בין המוח למחשב.

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העתNature Communications מתארים פרופסור שי שהם וד"ר אריאל טנקוס מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית, בשיתוף עם פרופ' יצחק פריד מאוניברסיטת קליפורניה (UCLA), את הדרך שבה מקודדים תאי-עצב באזורים שונים במוח האנושי מקטעי-דיבור שונים (תנועות) במהלך הגייתם. הגילוי אפשר, בעקיפין, לפענח את תוכן הדיבור של הנבדקים על סמך פעילות-מוחית בלבד. אחד היישומים האפשריים של פענוח דיבור מתוך פעילות מוחית הוא ביצירת ממשק מוח-מחשב, שיוכל להחזיר יכולת דיבור למשותקים שאיבדו אותה.

"יש מחלות שבהן החולה משותק ואינו יכול לתקשר עם הסביבה, אך מוחו עדיין מתפקד", מסביר פרופ' שהם. "מטרתנו ארוכת הטווח היא להשיב את יכולת הדיבור לחולים אלו באמצעות מערכות שיכללו השתלת אלקטרודות במוחם, פענוח הפעילות העצבית המקודדת דיבור, והשמעת קולות הדיבור באופן מלאכותי. לצורך כך, רצינו קודם כל להבין כיצד מקודד המידע על ההברה הנהגית בפעילות החשמלית של תא עצב בודד במוח ושל אוכלוסיית תאים. בניסויים שערכנו הצלחנו לגלות אוכלוסיות תאים שמשתתפות בייצוג. למשל, תאים שרשמנו באזור במרכז האונה הקדמית מאוד הפתיעו אותנו באופן שבה ייצגו תנועות מסוימות ולא אחרות, אף על פי שהאזור אינו מוכר דווקא כבעל תפקיד מרכזי בתהליך יצירת הדיבור".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום