נפלאות הדבש לפעוטות

(0)
לדרג

לא עוד תרופת סבתא: מחקר ישראלי חדש מוכיח כי הדבש יעיל להקלה על שיעול לילי טורדני בילדים בני שנה ומעלה. בנוסף, יש ביכולתו לשפר את איכות השינה שלהם

מאת: מערכת zap doctors

סבתא שלכם צודקת - דבש עוזר נגד שיעול. לפי מחקר ישראלי חדש, מדובר בפתרון של ממש נגד שיעול לילי טורדני בפעוטות וילדים קטנים.

במחקר, שנערך על ידי שירותי הבריאות "כללית", השתתפו 300 ילדים בגילאי שנה עד שש; הילדים סבלו משיעול לילי טורדני על רקע זיהום בדרכי הנשימה העליונות. המשתתפים במחקר טופלו בקהילה במסגרת מרכזי בריאות הילד ברחבי הארץ וחולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. בראשונה קיבלו הילדים דבש ללילה אחד ובשנייה, קבוצת פלסבו שבה הילדים הוזנו בתמצית תמרים (סילאן).

במסגרת המחקר התבקשו הורי הילדים לתת לילדים 10 גרם של דבש (כפית גדושה) כחצי שעה לפני שנת הלילה. הילדים קיבלו דבש הדרים, דבש אקליפטוס או דבש מפרחים שפתניים. הילדים בקבוצת הפלסבו הוזנו בתמצית התמרים. למחרת היום התבקשו ההורים לדרג את חומרת השיעול ואיכות השינה של הילד בסקאלה שבין 0 ל-6.

בקבוצה שקיבלה דבש נרשמה הקלה משמעותית בשיעול. בקבוצה שטופלה בדבש הדרים ניתן הציון 2 לחומרת השיעול, בעוד שלפני מתן הדבש הציון עמד על 3.59 נקודות; בקבוצה שטופלה בדבש אקליפטוס חומרת השיעול דורגה 2.25 לאחר מתן הדבש, לעומת 3.75 נקודות לפני כן; בקבוצה שטופלה בדבש פרחים היתה ירידה בחומרת השיעול מ-3.61 נקודות ל-1.46 נקודות.

לדברי פרופ' הרמן-אבנר כהן, מנהל מרכז בריאות הילד, שירותי בריאות כללית במחוז דן פ"ת, "שיעול הנובע מבעיות בדרכי הנשימה העליונות שכיח בקרב ילדים ומטריד הורים רבים. המחקר הוכיח כי מגיל שנה עשוי הדבש לשמש כטיפול יעיל נגד שיעול לילי. המחקר לא כלל פעוטות עד גיל שנה כי לא מומלץ לתת דבש עד גיל שנה בשל חשש מהידבקות ברעלן הבוטולינום".

הדבש - תחליף לסירופ נגד שיעול

סגולות הריפוי המיוחסות לדבש קשורות בין השאר בנוגדי חמצון שהוא מכיל. ככל שהדבש כהה יותר, כך הוא מכיל יותר נוגדי חמצון המטפלים בתהליך הדלקתי הגורם לשיעול. תכשירים מתוקים כמו הדבש מגרים בפה סיבי מתיקות הסמוכים לסיבי העצב הקשורים לשיעול, ומפעילים חומרים ממשפחת ה'אופיואידים' המשפיעים על מערכת העצבים המרכזית ומביאים לדיכוי השיעול".

לתוצאות המחקר, שפורסם בכתב העת Pediatrics, חשיבות נוספת על רקע הגבלות של משרד הבריאות בנוגע למכירת תרופות נגד צינון ושיעול. על פי ההנחיות, ניתן לספק תרופות אלה במרשם בלבד, לתינוקות מעל גיל שנה בלבד ובפעוטות וילדים עד גיל שש. מסיבה זו לרופאים אין אפשרויות תרופתיות רבות להציע לילדים, ולכן הדבש עשוי להוות תחלופה יעילה ובטוחה.

בואו לדבר על זה בפורום אף, אוזן גרון ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום