פירות וירקות: לשטוף ולאכול

(0)
לדרג

הם עתירים בוויטמינים, במינרלים וגם בסיבים תזונתיים, ואת שאריות חומרי ההדברה שעליהם אפשר לשטוף בעזרת הרבה מים. איך ליהנות מפירות וירקות בלי להסתכן?

מאת: מערכת zap doctors

הקיץ בשיאו, החום משנה את הרגלי האכילה, ודווקא הפירות והירקות הצוננים והמרעננים חוזרים לקדמת הבמה ותופסים מקום יותר משמעותי בתפריט דבר מבורך לכל הדעות. עם זאת, יש לתת את הדעת על אופן הגידול של הפירות והירקות שאנו צורכים, המערב הרבה כימיקלים וחומרי הדברה המזיקים לבריאות.

"משרד הבריאות הישראלי ממליץ על אכילה של לפחות 5 מנות של ירקות ופירות ביום", אומרת הדיאטנית הקלינית המוסמכת מירב רבר. מנת ירק היא עגבנייה אחת, מלפפון אחד, כוס סלט ירקות מעורב או חצי כוס ירק מבושל. מנת פרי היא תפוח אחד, אפרסק אחד, 12 ענבים, 2 שזיפים, 2 משמשים, כוס קוביות אבטיח או כוס קוביות מלון. החלוקה צריכה להיות לפחות שלוש מנות של ירק ביום ושתי מנות של פרי ביום".

החסרונות מתגמדים מול היתרונות

"פירות וירקות מכילים ויטמינים ומינרלים חיוניים - יסודות שהגוף אינו יכול לייצרם וחייב לקבל אותם מהמזון כדי לשמור על בריאות, תפקוד וגדילה תקינים. הם גם מכילים סיבים תזונתיים החשובים לפעילות מעיים סדירה ולסילוק פסולת מהגוף, וגם פיטוכימיכלים, אותם חומרים הנותנים את הצבע לפירות וירקות ותורמים לצמח הגנה מפני מזיקים, שמש ועוד, ולגוף האדם הם מספקים הגנה מפני מחלות לב, סרטן והזדקנות של התאים. לאור כל זאת, אותם 'נזקים' שמייחסים לפירות ולירקות מתגמדים מול יתרונם הרבים ותועלתם המובהקת. כמו כן ניתן 'להילחם' בחסרונות של הפירות והירקות בדרכים מגוונות וכך למזער את השפעתם השלילית אם קיימת".

אורגני או שטוף היטב?

באופן עקרוני, עדיף לרכוש פירות וירקות מגידול אורגני. מאחר שהמחיר של אלה לא תמיד שווה לכל כיס, ורובנו צורכים פירות וירקות "רגילים", יש להקפיד לשטוף אותם היטב במים לפני האכילה. בין הפירות והירקות יש כאלה הידועים כספוגים יותר בחומרי הדברה וכאלה הנחשבים פחות "מסוכנים". בין הפירות ה"מסוכנים" יותר - שאותם יש לשטוף היטב בהרבה מים לפני האכילה או לאכול אותם כשהם אורגניים, ניתן למצוא את הנקטרינות, אגסים, תותים, תפוחים, דובדבנים, ענבים ופטל. מבין הירקות מומלץ לצרוך אורגני או לשטוף היטב את האספרגוס, הסלרי, תפוחי האדמה והפלפלים. ירקות ופירות שסופחים פחות חומרי הדברה הם אלה בעלי קליפה עבה ובלתי אכילה שמגינה על הפרי עצמו: אבוקדו, בננות, קיווי, מנגו, אננס, פפאיה, בצל, אפונה, ברוקולי, כרובית ותירס.

מלבד שטיפה יסודית, יש הממליצים על קילוף הפירות והירקות טרם אכילתם, אולם רבר מתנגדת לכך וממליצה דווקא לא לקלוף מאחר שלדבריה, רוב הסיבים התזונתיים מצויים בקליפה. "מומלץ לשטוף את הקליפות היטב במים ובמידת האפשר לאכול גם את הקליפה", היא אומרת.

רק לא להגזים

"צריכה מוגזמת של פירות או ירקות עלולה לגרום לפעילות מעיים מוגברת מאוד, בגלל עודף הסיבים התזונתיים, אבל רוב האנשים אפילו לא מגיעים לאכילת הכמות המומלצת של 5 מנות ביום, כך שלא הייתי דואגת. עם זאת, ישנם מצבים מיוחדים שבהם פירות וירקות מסוימים לא מומלצים לאנשים שעברו ניתוחים במערכת העיכול, מכיוון שאז עולה הסיכון ליצירת פיטובזוארים - גושי סיבים לא מעוכלים שעלולים לגרום לחסימת מעיים. פירות מסוכנים לאנשים אלה הם בעיקר אפרסמון וציפת פרי הדר. כמו כן, נבטים אינם מומלצים לאכילה לנשים בהריון היות שהם קשים לניקוי ועלולים להסתיר בנבט מחוללי מחלה. צריך לצרוך במתינות גם פירות המכילים גרעינים שלא מתעכלים בגופנו וצריכה מוגזמת שלהם עלולה לגרום לעצירות קשה. פירות אלה כוללים רימונים, פסיפלורה, גויאבה וסברס".

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום