סוד הקקאו לשיפור הזיכרון

(0)
לדרג

ממחקר בקשישים בעלי ליקוי קוגנטיבי קל עולה כי צריכת קקאו בכמות גבוהה שיפרה את מצבם; בנוסף, לפולים השפעה טובה על מערכת הלב וכלי הדם

מאת: ד"ר עמית עקירוב

צריכה קבועה של קקאו עשויה להביא לשיפור התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל, וגם להועיל למערכת הלב וכלי הדם. כך עולה ממחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Hypertension.

לדברי החוקרים, נוכח העלייה הגלובלית בהפרעות הקוגניטיביות במדינות מערביות, הממצאים מספקים עדויות מעודדות לפיהן צריכת קקאו, המכיל פלבנולים, עשויה לשמש ככלי לשיפור או לשימור התפקוד הקוגניטיבי במבוגרים.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים גייסו למחקר 90 קשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל. המשתתפים חולקו באקראי לשלוש קבוצות: האחת צרכה 990 מ"ג (מינון גבוה של פלבנולים) במשך חודשיים, השנייה 520 מ"ג (מינון בינוני) והשלישית 45 מ"ג (מינון נמוך). ההיענות הייתה טובה בסך הכל, עם 99.6% מהמשתתפים לאחר חודש ו-99.4% מהמשתתפים לאחר חודשיים, ללא הבדלים בין הקבוצות. החוקרים העריכו את התפקוד המנטלי על בסיס מבחנים מקובלים לכך בתחום וכן מבחנים להערכת שטף דיבור.

במהלך תקופת המחקר, הזמן שנדרש עד להשלמת המבחן השתנה משמעותית, עם ירידה בקבוצת המטופלים שצרכו קקאו במינון גבוה ובינוני. הקשישים שצרכו כמות גבוהה או בינונית של קקאו השלימו מהר יותר מבחן נוסף מאשר חבריהם שצרכו מעט קקאו. ציוני שני המבחנים בתום המעקב היו טובים עם מינון גבוה או בינוני של קקאו, בהשוואה לאלו שצרכו מינון נמוך. בנוסף, חל שיפור ניכר בציונים במבחני שטף דיבור במהלך המחקר, עם שיפור שתואר עם מינון גבוה ובינוני של קקאו ובהיקף קטן יותר, עם צריכת קקאו במינון נמוך.

השיפור במבחנים להערכת שטף הדיבור היה גדול יותר משמעותית באלו שצרכו קקאו בכמות גבוהה, בהשוואה לאלו שצרכו כמות קטנה. החוקרים מדווחים כי הרושם הוא שהגורם המרכזי המשחק תפקיד בהשפעה של קקאו על התפקוד הקוגניטיבי הינה השפעה על מאזן הסוכר והאינסולין בגוף.

מהנתונים עולה כי צריכת קקאו קבועה, בליווי דיאטה מאוזנת היטב, עשויה לשמש כגישה יעילה להגנה על המוח והבריאות והתפקוד של מערכת הלב וכלי הדם. החוקרים מזהירים כי ההתערבות ארכה חודשיים בלבד וכי המשתתפים במחקר היו במצב בריאותי טוב וללא מחלות לב וכלי דם ולכן קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום