קדחת חום: עקיצת יתוש הטיגריס

(0)
לדרג

היתוש האסייתי שוכן גם בישראל ולעיתים עלול להעביר מחלות כמו קדחת הדנגה והצ'יקונגוניה. מעבר להדברה חשוב לנקוט אמצעי זהירות למניעת עקיצות, בייחוד בילדים

מאת: מערכת zap doctors

בדיוק עכשיו, בקיץ, זוהי העונה של יתוש הטיגריס האסיאתי (Aedes albopictus), המוכר בישראל משנת 2002. הנקבות של יתוש זה נושאות נגיפים שונים, העלולים לגרום למחלה בבני אדם. המחלות הקשות ביותר שיתוש הטיגריס עלול להעביר לבני אדם הן הדנגה והצ'יקונגוניה. מחלות אלה הן מחלות טרופיות וכיום אין העברה מקומית שלהן בארץ. עם זאת בשנים האחרונות נרשמו העברות מקומיות של מחלות אלה באירופה, ובכפר הגלובלי שבו אנו חיים לא ניתן להתעלם מהסיכון.

מניעת עקיצות של יתוש הטיגריס (אילוסטרציה)
מניעת עקיצות של יתוש הטיגריס (אילוסטרציה)

כך לדוגמה דווח לאחרונה מקרה של צ'יקונגוניה בצפון מזרח איטליה ואילו הדבקה בדנגה דווחה בצרפת ובקרואטיה. לפי משרד הבריאות, אנשים ששהו בארצות שבהן קיים היתוש חזרו כשהם נושאים את הנגיף. גם בארץ הסיכון להעברה מקומית של מחלות אלה קיים. המעביר יתוש הטיגריס האסייתי מצוי באזורים רבים בארץ, ומטיילים החוזרים כשהם נושאים נגיפי דנגה או צ'יקונגוניה עלולים להדביק את היתושים המקומיים ולהתחיל מעגל העברה חדש.

השפעת הפכה לקדחת חום

קדחת דנגה (Dengue Fever) קיימת בארצות טרופיות וסוב-טרופיות, במיוחד במזרח הרחוק ובדרום אמריקה. לנגיף הדנגה יש 4 תת סוגים, שהדבקה באחד מהם אינה מגנה מפני הדבקה בזנים האחרים, והדבקה חוזרת מאופיינת במחלה חמורה יותר. ולצ'יקונגוניה סוג נגיף אחד. במקרי התפרצויות קיימת לעיתים הדבקה כפולה של שני הנגיפים.

שתי המחלות מתחילות בסימנים למחלה נגיפית דמוית שפעת, המאופיינת לרוב בחום, פריחה, כאבי ראש, כאבי עיניים, פרקים ושרירים. זאת בעוד שנגיף הציקונגוניה גורם בעיקר לדלקות פרקים ולכאבים ראומטיים חזקים. הדבקה חוזרת בדנגה הנגרמת מזן שונה מעלה את הסיכון למחלות קשות יותר דוגמת Dengue Shock Syndrome, הגורמת להלם מפאת ירידה בנפח הדם, ודנגה המלווה בדימומים: Dengue Hemorrhagic Fever. ילדים הם קבוצת הגיל הרגישה ביותר לסיבוכים קשים מדנגה. נגיף הצ'יקונגוניה לא גורם לסיבוכים האופיניים לדנגה חוזר.

טיפול ומניעה

לרוב המחלות חולפות מעצמן כמו מרבית המחלות הנגיפיות דמויות השפעת. בהדבקה חוזרת בדנגה, כאשר יש צורך באשפוז, ניתן טיפול תומך בעיקר בעירוי נוזלים. בציקונגוניה מטפלים בדרך כלל בתרופות נוגדות דלקת.

לשתי המחלות אין עדיין חיסון, ולכן הדרך הטובה ביותר למניעת תחלואה בארץ, היא הדברת היתושים ומניעת עקיצות מיתושים, בייחוד בתקופת הקיץ. ההדברה נעשית בפיקוח המשרד להגנת הסביבה. אולם למניעת עקיצות יש לטפל בסביבת המגורים הקרובה, כולל בתוך הבית. יש לייבש כל ממקווה מים ולו הקטן ביותר, אין לשים תחתיות לעציצים. להחליף מים תכופות: בצנצנות השרשת צמחים, בצמחי מים (לדוגמה: לאקי במבוק) וצלוחיות המים של חיות מחמד. בבריכות בגינה חובה לגדל דגים אוכלי ביצי יתושים (דוגמת גמבוזיות ורוזיברים), לתקן מקורות נזילה, לייבש מים עומדים, שלוליות או כל מים נקווים, למנוע עזובה עם מיכלים פתוחים, שקיות פלסטיק או צמיגים.

בנוסף, יש לדאוג לחומרים דוחי יתושים הנמכרים בחנויות המוכרות. קיימים חומרים הניתנים למריחה על הגוף, להתזה, או שמנים אתריים למיניהם הדוחים יתושים, כילות למיטות תינוק, רשתות על פתחי הבית, שינה עם מאווררים מועילה להרחקת היתושים, שרוולים ומכנסיים ארוכים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת מטיילים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום