אם לא תאכל, יבוא רופא

(0)
לדרג

קשישים רבים סובלים מתת תזונה המובילה לירידה במשקל. חשוב לבצע מעקב אחרי הרגלי התזונה של הקשיש, בעיקר אם הוא חי בגפו, ולהעשיר מזונו בעצת דיאטנית

מאת: מערכת zap doctors

בעולם המערבי קיימת אמנם בעיה קשה של השמנת יתר, אולם בגיל השלישי המצב מתהפך ואנו עדים דווקא לריבוי מקרים של ירידה במשקל, הגוררת לעתים תחלואה ואף תמותה. תהליך הירידה במשקל, אשר מאפיין את גילאי 70 ומעלה, נובע , בין היתר, מהפחתה בצריכה התזונתית ומשינויים החלים בהרכב הגוף כגון ירידה במסת השריר ובכמות המים ועלייה בכמות השומן.

"אצל קשישים ישנם גם גורמים פיזיולוגיים, נפשיים וחברתיים המביאים לתת תזונה", אומרת ד"ר לאה אהרוני, מנהלת השירות הגריאטרי בקהילה של שירותי בריאות כללית במחוז חיפה וגליל מערבי. "בפן הפיזיולוגי אנחנו רואים בעיות בליעה ולעיסה, לעתים בעקבות מצב לקוי של השיניים; שינויים בחוש הטעם והריח; תופעות לוואי של תרופות כרוניות, כגון יובש בפה או אי נוחות בקיבה. בנוסף קיים גם קושי פיזי לערוך קניות, לבשל או להכין ארוחות מגוונות.

"בהיבט הרגשי והחברתי, לעתים מדובר בירידה במצב הכלכלי שאינה מאפשרת רכישת מזון מגוון, ולפעמים יש אובדן תיאבון בשל בדידות, דיכאון וירידה בתפקוד, ובכלל זה גם מצב של אלצהיימר".

מנתונים של "בית גיל הזהב" עולה כי כ-25% מהקשישים בקהילה נמצאים בסיכון תזונתי, וכ-10% מתוכם נמצאים בתת תזונה. "קשישים המאושפזים בבתי חולים עקב מחלה או כאלה הדרים במוסדות המיועדים לגיל השלישי, נמצאים בסיכון גובר למצב של תת תזונה", מזהירה ד"ר אהרוני. "ביניהם, הנשים פגיעות עוד יותר. עוד אוכלוסייה הנמצאת בסיכון גבוה היא אוכלוסיית הקשישים הגרים בגפם, ועל אלה יש להשגיח במיוחד".

תת תזונה בקשישים
תת תזונה בקשישים

מה צריך לעשות כאשר נראה כי הקשיש יורד במשקל?

"חשוב מאוד לשלוח אותו לרופא המשפחה שיבצע בדיקות דם ולעתים בדיקות נוספות שיוכלו להסביר ממה נובעת הירידה במשקל ומה רמת החסרים הקיימים. ייתכנו מחלות כגון גידולים, הפרעות בבלוטת התריס, מחלת אלצהיימר או מחלות אחרות עם פגיעה בזיכרון כסיבה לירידה במשקל. אבל חשוב לזכור שתת תזונה מופיעה בזקנה גם ללא מחלה ברורה אלא על רקע כל הסיבות המגוונות שפורטו, והיא מחלה מסוכנת בפני עצמה הדורשת אבחון והתערבות למניעת סיבוכים".

אילו סיבוכים יכולים להיגרם ממצב של תת תזונה?

"תת התזונה עלולה לגרום לפגיעה במערכת החיסון, שבעקבותיה עלול הקשיש ללקות בזיהומים שונים. מהניסיון שלנו קשישים הנמצאים במצב של תת תזונה מבקרים יותר אצל רופאים, וגם מתאשפזים יותר או לתקופות יותר ארוכות. כשהגוף נמצא בתת תזונה פצעים נרפאים באופן איטי יותר והצלחה של שיקום, למשל אחרי שבר ירך או שבץ, תהיה פחותה יותר".

כאשר מדובר על טיפול בתת תזונה, המסר החשוב ביותר הוא העשרה קלורית וחלבונית. אם יש בעיה רפואית הדורשת דיאטה מסוימת, יש לפנות לדיאטנית שתדע להתאים תזונה הלוקחת בחשבון את הצרכים המיוחדים בגיל מתקדם. "קשישים רבים 'סוחבים' איתם דיאטה משנים קודמות, בעקבות כולסטרול, סוכרת או כל סיבה אחרת", אומרת ד"ר אהרוני, "אבל לעיתים בשלב זה בחייהם משקל גופם נמוך יותר מאשר בעבר, לחץ הדם, רמת הסוכר ורמת השומנים מאוזנים, והדיאטה שהומלצה להם בעבר אינה מתאימה עוד".

איך עוזרים לקשיש לחזור למשקל תקין?

"קודם כל צריך לדאוג שהוא יאכל יותר. לשם כך יש לעשות הערכה תזונתית, לבדוק כמויות וסוגי מזון שהקשיש אוכל בדרך כלל, ובהמשך לעלות בהדרגה את כמות הקלוריות היומית שלו, תוך שימוש במזון בעל ערך קלורי גבוה.

"ניתן להשתמש גם במזון רפואי, מוצרים שלמעשה מיועדים להעשרה תזונתית וקלורית, כדוגמת אנשור פלוס. מזון זה מגיע בצורת נוזל ניתן לשילוב בין הארוחות. יתרונם של מוצרים אלה הוא בהרכבם המאוזן המכיל את כל רכיבי המזון הדרושים, אולם חשוב לצרוך אותם בכפוף להמלצה של דיאטנית ולא כתחליף למזון אלא כתוספת. צריך כמובן גם להתאימם, במידת הצורך, למחלות מיוחדות שמהן סובל הקשיש".

כאשר מאובחן מצב של תת תזונה, על בני המשפחה להתגייס ולהיות שותפים פעילים בטיפול בקשיש. זה כולל, בין היתר, הקפדה על כך שהקשיש יאכל לפחות שלוש ארוחות מלאות ביום. "יתרה מזאת", אומרת ד"ר אהרוני, "לעיתים מספיק שאחד מבני המשפחה ידאג, מעבר לבישול האוכל, גם לחברה עבורו בעת הארוחה. הגשת הארוחה בצורה צבעונית, בכלי נאה או כל הגשה יצירתית אחרת ישפרו גם הן את התיאבון.

"עבור קשישים שירדו במשקל או אוכלים מעט מהרצוי חשוב מאוד לא להתחיל במרק ולא לשלב שתייה במהלך האוכל, לפחות לא בהתחלה, שכן אלה ממלאים את הקיבה וגורמים לתחושת שובע". בנוסף, כדאי לפזר את כמות האוכל הנדרשת לכחמש או שש ארוחות קטנות ביום במקום שלוש ארוחות גדולות. לקשישים עם בעיות בליעה או קשיים באכילת מזון מוצק או מזון נוזלי ושתייה יש פתרונות נוספים הדורשים בדיקה והתאמה אישית".

בדקו: האם אתם או בן משפחתכם נמצאים במצב תזונתי לקוי?

קראו את השאלות המצורפות. במידה שהתשובה חיובית סמנו "וי" בתיבה הרלוונטית. עם סיום השאלון יש לחשב את הציון המסכם בהתאם למספר שכתוב בסוגריים.

1. האם אתה סובל ממחלה או ממצב הגורמים לשינוי בסוג או בכמות המזון שאתה אוכל? ___(2)

2. האם אתה אוכל פחות משתי ארוחות ליום? ______(3)

3. האם אתה אוכל מעט פירות, ירקות או מוצרי חלב? ____(2)

4. האם אתה צורך 3 או יותר משקאות בירה, ליקר או יין בכל יום? ______(2)

5. האם אתה סובל מבעיות בשיניים או בפה המקשות עליך לאכול? _________(2)

6. האם אינך קונה את המזון שאתה צריך בגלל קושי כלכלי? ____(4)

7. האם ברוב הפעמים אתה אוכל לבד? _______(1)

8. האם אתה צורך 3 או יותר תרופות ביום? ________(1)

9. האם איבדת או הוספת למשקלך, באופן בלתי רצוני, 4.5 ק"ג בחצי השנה האחרונה? ____(2)

10. האם בגלל מגבלות פיזיות קשה לך לקנות מזון, לבשל או לאכול בעצמך? _____(2)

תוצאות:

ציון של 0-2: מצוין! מומלץ לבצע בדיקה חוזרת בעוד שישה חודשים

ציון של 3-5: מורה על סיכון תזונתי בינוני. בדוק מה עליך לעשות כדי לשפר את הרגלי האכילה. מומלץ לפנות לאיש מקצוע לקבלת ייעוץ ולבצע בדיקה חוזרת בעוד שלושה חודשים

ציון של 6+: מורה על סיכון תזונתי גבוה: יש לפנות לאיש מקצוע: רופא/ מטפל/דיאטנית וכד' לקבל ייעוץ וטיפול מתאים

השאלון פותח על ידי אנשי מקצוע משלושה ארגונים בינלאומיים מובילים: האקדמיה האמריקאית של רופאי משפחה, איגוד הדיאטנים האמריקאי, המועצה האמריקאית הלאומית לזקנה

בואו לדבר על זה בפורום גריאטריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום