סטרס, פריון והמסע להריון

(0)
לדרג

ברפואה הסינית מתייחסים בטיפולי הפריון גם למערכת הרגשית, ולמתח ממושך: תזונה נכונה, מדיטציה וספורט, המפחיתים את הסטרס, ישפיעו לטובה גם על השחלות

מאת: נועה קרן

כשבני זוג המנסים להרות מתחילים בטיפולי פוריות, לרוב הם מאמינים שתוך כמה ניסיונות הם יזכו בהריון המיוחל. אלא שלא פעם הם וסביבתם מאוכזבים לגלות שמדובר בתהליך ארוך וממושך. זאת מכיוון ששני גורמים חשובים מאוד בתהליך לא ידועים מספיק: האחד הוא שהיווצרות הזקיק היא תהליך האורך יותר מחצי-שנה, והשני הוא שמצב השחלות תלוי במערכת שלמה בגופנו, שמושפעת מהמצב הפיזיולוגי ומהמצב הרגשי.

מערכת ההתעברות היא חלק ממערכת ענפה ומורכבת של מסרים כימיים ורגשיים בגופנו. על מנת להבין את פעילותה יש להכיר את ההיפותלמוס. זהו האזור במוח ששולט במערכת האנדוקרינית (המערכת ההורמונלית) והאחראי בין השאר על הפריון. בנשים הוא שולט על המחזור החודשי, על הכנת הרחם להריון, על הבשלת הזקיקים ועל הביוץ.

הדרך הארוכה לביצית בשלה

אשה נולדת עם מאגר ביציות מסוים (כ-2-4 מיליון). במהלך החיים הבוגרים, ולמעשה מיום קבלת הווסת הראשונה, בכל מחזור חודשי יגיעו מספר זקיקים לבשלות (20 בממוצע). מהם ייבחר זקיק אחד שיהפוך לזקיק המוביל, זה שבהמשך יעבור ביוץ וממנו תצא הביצית הבשלה להפריה.

באופן טבעי, גדילת זקיקים עד למצב המתאים להפריה נמשכת כשנה. זהו תהליך ארוך ומורכב שמתחיל ממאגר של זקיקים ראשוניים וביציות זעירות, שמהווים את הפוטנציאל, "המאגר הבסיסי". הביציות בשלב זה מצויות במצב של "חיות מושהית": הביציות יתפתחו ויגדלו והזקיק "יתעורר" רק כאשר ייווצר שינוי מסוים בתוך הזקיק, שינוי שמשופעל על ידי השינויים ההורמונליים בגוף האשה. השינוי הדרוש לגדילת הזקיקים, תלוי בהפרשת הורמונים מההיפותלמוס.

להיפותלמוס תפקיד נוסף, של שליטה במערך הדחק (Stress) של גופנו. כאשר ההיפותלמוס מזהה מצב דחק הוא מפנה את המשאבים הגופניים ומגייס אותם לטיפול בפעילויות חיוניות לדחק (כמו העלאת הדופק ורמת-הסוכר, הזרמת דם לשלד ולשרירים ועוד). מצב דחק יכול לפגוע בפריון כיוון שההיפותלמוס מנתב את פעילות הגוף לטיפול ב"סכנה" שהוא מזהה, וזאת על חשבון התחדשות תאים ותחזוקה שוטפת שלהם, דבר שהכרחי לפריון. נוצר מצב הפוך לרצוי - של הידלדלות משאבי הגוף והדגשה של פעילויות חירום, במקום שגשוג בריא של תאים, צמיחת זקיקים והכנה של הרחם להריון.

במצב של לחץ פוחתת זרימת הדם אל האיברים הפנימיים, ובמקרים קיצוניים אף תיתכן הפסקה של הביוץ בנשים. בגברים תיתכן פגיעה בתפקוד המיני עקב פעילות יתר של המערכת הסימפתטית עד למצב קיצוני של אין אונות. חשוב להבין שמבחינה גופנית אין הבדל אם מדובר במצב דחק ממשי (כגון צורך לברוח מסכנה) למצב שבו המוח נתון לשליטה של מחשבות דחק, שאינן מבוססות על איום ממשי אלא על מצב רגשי - בשני המצבים ההיפותלמוס מגיב למצב באופן פעיל העלול לפגום בפריון.

מה מצב הרזרבות שלך?

בטיפולי הפריון הקונבנציונליים מתייחסים למערכת המסרים הכימית, היא המערכת ההורמונלית, ואין התייחסות למערכת המסרים הרגשית. זאת בעוד זוגות המנסים להרות נכנסים לתהליך מתיש ומחליש נפשית שמקשה גם הוא על התהליך.

הכלי המוביל המשמש בעולם הרפואה להערכת מצב הפריון ומצב "הרזרבה השחלתית" (תפקוד השחלות של האישה ויכולת שגשוג הזקיקים) הוא בדיקה של רמת הורמון ה-FSH לצד בדיקות נוספות. מכיוון שההפרשה של FSH מקורה בציר ההורמונלי במוח, היא מושפעת מגורמים רבים: מתח, תרופות הורמונליות, חומרים בסביבה (ריסוס, כימיקלים, אריזות מזון מפלסטיק) ואפילו צילומים וסריקות מעבדה לחלקי גוף. כך קורה שתוצאות בדיקות FSH של נשים יכולות להשתנות תוך זמן קצר ואפילו בתוך חודש בודד ולהראות ערכים הנחשבים לא תקינים.

נכון להיום, כל המבחנים לבדיקת מצב השחלות אינם מוחלטים, ומומחי הפוריות ישלבו לרוב מספר בדיקות, על מנת לקבל הערכה טובה של פוטנציאל הפריון. המדידות של רמות ההורמונים אמנם מהוות סמן לכמות הביציות, אך הרפואה טוענת שהערכים אינם בהכרח משקפים את איכות הביציות שבזקיקים. צריך לזכור גם שתוצאות הבדיקות שמתקבלות הן בערכים בדידים, אך הפעילות הנמדדת של השחלות מתנהלת ברצף כלשהו, ולעתים הבדל בין ערכים גבוליים יכול להעמיד אתכם במקום "לא טוב" בטבלה.

יש מה לעשות

הרפואה הסינית מטפלת ברמה הפיזיולוגית והנפשית במקביל. כחלק מההערכה הראשונית של מצב המטופלת נבדקים הערכים של הבדיקות הרפואיות, אך ההתייחסות אליהם מסויגת מכיוון שלא ניתן לחרוץ גורלות על פי בדיקה בודדת וערך מספרי מוחלט. אין ספק שעם העלייה בגיל ההורות, ישנה הידלדלות טבעית של המשאבים בגוף, אך ניתן לשפר את המצב באמצעות טיפול בדיקור, נטילה של צמחי מרפא והנחיות לשינוי אורחות חיים. יש לזכור שערכים של בדיקות דם משקפים את תוצאה של מה שמתרחש בגוף ולא את הגורם. ובמקרים שבהם אנו משפרים את פעולת הגוף, ניתן לראות גם שינויים בערכי הבדיקות.

באמצעות הרפואה הסינית ניתן לשפר את מצב השחלות ואת קצב גדילת הזקיקים, מכיוון שמספר המחזורים של גדילת הזקיקים תלוי בגורמים רבים: זרימת הדם לשחלות, התגובה הרגשית שלנו לסביבה היכולת שלנו לשקם ולגשת למאגר הזקיקים, וקיום של סביבה פנימית בריאה המאפשרת לזקיקים לפעול בצורה האופטימלית.

שינויים באורח החיים הכוללים תזונה נכונה, פעילות גופנית סדירה ושיטות הרפיה שונות (כגון מדיטציה ודמיון מודרך) יכולים לשפר את המצב הפיזיולוגי. תזונה נכונה מספקת לגוף את הדרוש לגדילה תקינה של תאים, וביניהם התאים במערכת הרבייה. פעילות גופנית סדירה מעודדת זרימה טובה של דם לאיברי הגוף, עוזרת באיזון החומרים ופינוי רעלים. כל אלה הם חלק בלתי נפרד מהטיפול בקליניקה.

הכותבת היא מומחית ברפואה סינית בנשים, בפריון האישה ובגניקולוגיה (Lic.Ac Dip T.C.M)

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גניקולוגיה ופריון
פורום רפואה סינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום