שנה להסכם הרופאים: מה נשתנה?

(0)
לדרג

אמנם לא כל היעדים הושגו, אך בהסתדרות הרופאים מרוצים מההישגים בשנה שעברה מאז החתימה: כ-400 תקנים נוספו בבתי החולים ונרשמה תוספת שכר של כ-12%

מאת: מערכת zap doctors

בהסתדרות הרופאים (הר"י) מסכמים שנה לחתימה על הסכם הרופאים עם האוצר בשביעות רצון. מעיקרי הנתונים שפרסמה הר"י החודש עולה כי כמחצית מהתקנים (416 מתוך 1,000) ניתנו תוך שנה ובשנה הראשונה הרופאים קיבלו תוספת שכר של 12.1% לפחות.

באשר לסוגיית הרפואה בפריפריה והמחסור ברופאים בהתמחויות נדרשות, דווח כי 184 רופאים בחרו לעבוד לפריפריה ו-430 רופאים בחרו בהתמחויות של מקצועות במצוקה. עם זאת באשר לתנאי העבודה, עדיין אין גמישות מספקת בתנאי העבודה של הרופאים והמעבר לשבוע עבודה בן 5 ימים לא הושלם.

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, התייחס לנתונים ואמר כי "בהסכם הרופאים האחרון הובלנו שינוי בנושא תנאי העבודה והשתכרות הרופאים, הצבנו מספר יעדים שכולם קבלו ביטוי בהסכם שנחתם... לצערנו, על רקע הזנחה רבת שנים במערכת הבריאות, עדיין קיימים חוסרים הבאים לידי ביטוי בתשתיות חסרות, במחסור במיטות ובכוח אדם. הסכם אחד לא יכול לתקן את כל מערכת הבריאות, ושנה ראשונה להסכם לא יכולה לתקן הכל. אין ספק, שהצדק עם מנהלי בתי החולים המתריעים על מצוקה גדולה, גם אנחנו בהר"י התרענו על כך בפני ראש הממשלה והזדעקנו נגד הקיצוץ האחרון בתקציב משרד הבריאות".

תוספת שכר של 3,500 שקל בחודש

עליית השכר שלה זכו הרופאים בעקבות ההסכם, עומדת כאמור על לפחות 12.1% (כ-38% מהתוספות של ההסכם הכולל), ונעה בין כ-3,518 שקל לחודש לאור תוספות רוחביות ופקטור תורנויות מומחים במחלקות האורטופדיה לכ-5,359 שקל במחלקות הכירורגיות. יש לציין שנתוני השכר לאוגוסט 2012 היו גבוהים יותר בפריפריה לעומת המרכז, וגבוהים יותר בשתי הקטיגוריות לעומת המצב ערב ההסכם.

בנוסף, הושגה התחייבות לגבי מענקי 2012 לכל מי שהתחיל התמחות במקצוע במצוקה או בפריפריה, לאחר שמענקי 2011 שולמו במלואם. "היה קושי מול המעסיקים", מודים בהר"י, "אך אנו פועלים ומקווים שבהתאם להתחייבות המדינה כבר בימים הקרובים יוענקו המענקים לרופאים ובחודש ספטמבר יפורסמו הקריטריונים לגבי 2013".

לגבי תנאי העבודה וחובת הדיווח שהסעירו את הרופאים, מהר"י נמסר כי דיווח הנוכחות נכנס לתוקף בפברואר 2012 ובפועל הופעל בצורה מלאה רק במרץ-אפריל. השעות הנוספות משולמות שעות נוספות על פי ביצוע וצורכי המחלקה. בנוסף בימים אלה, מיושמות משרות הורים, כך שמכסת שעות העבודה השבועיות של רופאה שהיא אם, לילד אחד עד גיל 8 או שני ילדים עד גיל 14, לצורך קבלת שכר מלא הינה בהיקף 36.5 שעות.

יש לציין כי על אף התקנים עדיין חסרים מתמחים ברפואת משפחה וטרם יושם תהליך מתן מענקים ושעות נוספות בקהילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום