תהיה לי בריא

(0)
לדרג

על התעלומה הגדולה ביותר בתולדות הרפואה, כיצד מרפאים הצטננות? ומהי הסיבה הנפוצה ביותר לביקור אצל רופא, לבריאות

מאת: לראשונה ברפואה, חוקרים פיתחו תרופה המזרזת את ההחלמה מההצטננות הרגילה, פריצת דרך חשובה עבור מדענים שחיפשו פתרון כבר עשרות שנים. התרופה לא מעלימה את ההתעטשויות והנזלת מייד, ועוד לא ברור אם מדענים זו באמת התשובה.

לראשונה ברפואה, חוקרים פיתחו תרופה המזרזת את ההחלמה מההצטננות הרגילה, פריצת דרך חשובה עבור מדענים שחיפשו פתרון כבר עשרות שנים.
הרפואה לא מעלימה את ההתעטשויות והנזלת מייד, ועוד לא ברור אם מדענים באמת גילו את התרופה המבוקשת. ואולם המומחים מסכימים על חשיבותה.
התרופה, עדין במרחק חודשים מבתי המרקחת, מקלה על תופעות ההצטננות בטווח של יום, ומביאה את האף למצב של יובש, יום אחד מוקדם יותר.
מומחים טוענים שזוהי התפתחות משמעותית בהתחשב בכך שהפחתה של יום אחד במחלה וויראלית בת כמה ימים בלבד מהווה שיפור משמעותי.
חברת התרופות ביקשה אישור ממועצת המזון והתרופות האמריקאית, וההחלטה תתקבל רק בעוד כמה חודשים.
המומחים מצפים שההחלטה תישקל במשנה זהירות, שכן כל תרופה לטיפול במחלה לא קטלנית בקרב אנשים בריאים חייבת להיות בטוחה לחלוטין.
"סוגיית הבטיחות דרמטית מאוד" אומר ד"ר סקוט האמר, מומחה לוירוסים מאוניברסיטת קולומביה. "הם ייבחנו מאוד מאוד בזהירות".
ד"ר פרדריק היידן מאוניברסיטת וירג'יניה, שהציג את המחקר, אומר שלא ראה תופעות לוואי משמעותיות כתוצאה מהתרופה, הנקראת פלקונאריל. מספר מתנדבים הראו עלייה קטנה וזמנית ברמת הכולסטרול, שלדבריו היתה "לא משמעותית מבחינה קלינית".
החברה לא ציינה כמה תדרוש עבור התרופה, שתירשם רק בהמלצת רופא תחת המותג פיקוביר, אבל גורמים רשמיים מעריכים שתעלה כמו אנטיביוטיקה, כלומר למעלה מ 40$ לתקופת הטיפול.
שלא כמו תרופות רבות ללא מרשם המקלות על סימני ההצטננות באמצעות ייבוש אף נוזל או הקלה על כאבים, פלקונאריל תוקפת קבוצה גדולה של וירוסים הנקראים פיקורנוירוסים. ביניהם נמצא הריינווירוס, שגורם למחצית מכלל ההצטננויות.
"הוא באמת מייצג את הטיפול היעיל הראשון למחלות ריינווירוסיות" אומר היידן.
התרופה מפסיקה את פעולת הוירוס על ידי התאמתה לחריצים על שטח פני הפנים שלו. כך נתקע המנגנון לו הוירוס נזקק על מנת להיכנס ולזהם את תאי הגוף.
המחקר האחרון הוא הניסיון השני של חברת וירו-פרמה להוכיח שהתרופה מזרזת את ההחלמה מההצטננות הרגילה. המחקר הקודם לא הצליח להראות יתרונות משמעותיים מבחינה סטטיסטית.
במחקר האחרון, שנערך לפני שנה, אנשים שהרגישו את ההצטננות מגיעה שוייכו לקבוצות בצורה אקראית, קבוצה אחת קיבלה גלולות פלקונאריל, והשנייה גלולות דמה. בסך הכל 2096 אנשים התחילו את המחקר בטווח של יום אחד מתחילת הסימפטומים.
בדיקות הראו ששני שלישים מהמתנדבים אכן נדבקו בריינווירוס. אצל אנשים אלה אף נוזל וסימפטומים אחרים נעלמו לחלוטין בטווח של שישה ימים, בהשוואה לשבעה ימים בקבוצת הביקורת.
המתנדבים הורשו לקחת גם את התרופות ללא מרשם רופא. יחד עם זאת, אלה שלקחו פלקונריל התחילו להרגיש טוב יותר יום אחד לאחר תחילת הטיפול. מחצית מהסימפטומים נעלמו בטווח של שלושה ימים בהשוואה לארבעה ימים בקבוצת הביקורת.
מחקרים חדשים נערכים לבדיקת התרופה אצל ילדים, כמו גם אצל תלמידי אוניברסיטה, על מנת לבדוק אם היא יכולה למנוע הצטננות.
אלה הסובלים מחום הוצאו מהמחקר, שכן ההצטננות שלהם לא נבעה ככל הנראה מריינווירוס.
ככלל, היידן אומר שהתרופה תהיה יעילה יותר באביב, בקיץ ובסתיו, בהם הריינוירוס מהווה את הגורם העיקרי להצטננות. הצטננויות בסוף הסתיו ובחורף נובעות בדרך כלל מוירוסים אחרים.
רופאים מניחים שככל שאנשים יתחילו להשתמש בתרופה מוקדם יותר, יגדלו הסיכויים לקצר את משך ההצטננות. היידן אומר שפלקונאריל יעבוד טוב יותר אם יילקח מיד עם הופעת הסימנים הראושים.
הצטננות מהווה את הגורם מספר אחד לביקור אצל הרופא. אנטיביוטיקה אינה יעילה כנגד הצטננות, אם כי רופאים נוטים לרשום אותה בכל מקרה.
מועצת התרופות והמזון אמורה לבדוק את התרופה באביב הקרוב. היידן נמנע מלצפות את ההחלטה. ואולם הוא אומר "אני בהחלט אשתמש בזה, ואתן גם לבני משפחתי".
פלקונאריל יכולה לעבוד גם נגד סוגים אחרים של מחלות ויראליות, כמו דלקת קרום המוח ודלקת אוזניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום