טיפול הורמונלי מעלה לחץ דם

(0)
לדרג

במחקר מקיף בהשתתפות של יותר מ-40 אלף נשים בגיל המעבר, נמצא כי טיפול הורמונלי חליפי מעלה את לחץ הדם; ההשפעה גדלה ככל שהטיפול ממושך יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

טיפול הורמונלי חליפי מלווה בסיכון מוגבר ללחץ דם גבוה בנשים בגיל המעבר, כך על פי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת PLoS ONE. מהתוצאות עולה עוד כי הסיכון ליתר לחץ דם עולה ככל שהטיפול ממושך יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מרבית המחקרים עד כה התמקדו בסיכון לאוטם לבבי ואירועים מוחיים עקב טיפול הורמונלי חליפי, וכי נבחן הקשר בין הטיפול ללחץ הדם, אבל הממצאים לא היו עקביים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין טיפול הורמונלי חליפי ליתר לחץ דם, ואם מספר השנים שנטלו טיפול היה קשור בסיכון הנ"ל.

המדגם כלל כ-43 אלף נשים לאחר-מנופאוזה, בנות 63 בממוצע, שלא החלו בטיפול הורמונלי חליפי ולא סבלו מיתר לחץ דם לפני המנופאוזה. מבין כ-12 אלף נשים שנטלו טיפול הורמונלי חליפי (בעבר או בהווה), 20% דיווחו על לחץ דם גבוה, זאת בהשוואה ל-17% מבין כ-30 אלף נשים שמעולם לא נטלו טיפול זה.

לאחר התחשבות בגורמים דמוגרפיים ואורחות חיים שונים, נמצא כי הסיכון ליתר לחץ דם היה גבוה כמעט ב-60% בנשים מתחת לגיל 60 ובבנות 56-61 וכן גבוה בכ-25% בנשים בנות 62-70. נשים שנטלו טיפול הורמונלי חליפי בשלב כלשהו אובחנו לראשונה עם יתר לחץ דם 2.8 שנים לפני נשים שמעולם לא נטלו טיפול זה.

באותה קבוצת גיל צעירה זיהו החוקרים קשר בין משך הטיפול ההורמונלי לעלייה בסיכון ליתר לחץ דם, ממצא עליו לא דווח בעבר. עם זאת, כאשר הנשים הגיעו לגיל מבוגר יותר, הקשר בין טיפול הורמונלי חליפי ויתר לחץ דם קטן ולכן הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום