סוכרת: יותר מ-5 תרופות ביום

(0)
לדרג

מחקר: יותר מ-50% מחולי הסוכרת המבוגרים נוטלים יותר מ-5 תרופות ביום; הסיבות לחוסר איזון בסוכרת הן אי היענות לטיפול התרופתי או לשינויים באורח החיים

מאת: מערכת zap doctors

כמחצית מחולי הסוכרת בני 65 ומעלה נוטלים יותר מחמש תרופות ביום. כך עולה מסקר שבוצע לאחרונה בקרב 160 רופאים, בהם אנדוקרינולוגים ורופאי משפחה מומחי סוכרת.

עוד עולה מהממצאים כי 75% מכלל הרופאים הנשאלים דיווחו כי מעל 25% מהסוכרתיים המבוגרים בהם הם מטפלים נוטלים יותר מחמש תרופות מדי יום. מרבית הרופאים (67%) ציינו כי הבעיה העיקרית באיזון הסוכרת בקרב סוכרתיים היא חוסר היענות לטיפול התרופתי; הגורם העיקרי לחוסר איזון בסוכרת טמון בכך שהמטופלים אינם משנים את אורח חייהם - 65% מכלל הרופאים ציינו זאת. גורם נוסף המקשה על שליטה ואיזון הסוכרת הוא עודף משקל, שהזכירו 36% מכלל המשיבים. 31% מהרופאים ציינו גם חוסר הרצון לטיפול בהזרקה, ו-29% ציינו את חוסר המודעות של המטופל לסיבוכי וסיכוני הסוכרת, כגורם נוסף המקשה על איזון המחלה. נתון מעניין הוא כי 17% בלבד מהנשאלים ציינו את משך המחלה ו-6% בלבד ציינו אבחון מאוחר של המחלה כגורמים המשפיעים על השליטה בסוכרת.

הסקר נערך על ידי חברת הסקרים Pharma Quest במטרה להעלות את מודעות הרופאים לטיפול בסוכרת בקרב מבוגרים, ולייחודיות המחלה וצרכי הטיפול בה, לעומת סוכרתיים צעירים.

סוכרת היא אחת המחלות שקיבלו את התואר "מגפה", בשל העלייה הגדולה בשכיחותה בשנים האחרונות. למבוגרים הסובלים מסוכרת צרכים שונים מאלו הצעירים. התפקוד הפיזיולוגי של אוכלוסייה זו הוא שונה, תפקודי כליות והכבד פחות טובים מאשר אצל צעירים, כך שלא תמיד קל למצוא תרופה וטיפול מתאים שהוכחו כבטוחים לשימוש בגילאים אלה.

ד"ר עופרי מוסינזון, מומחית ברפואה פנימית ואנדוקרינולוגיה, היחידה לסוכרת, בית החולים האוניברסיטאי הדסה עין כרם וקופ"ח מאוחדת: "תוצאות הסקר מדגימות את הבעייתיות הרבה הכרוכה בטיפול בחולה הסוכרתי בכלל ובחולה המבוגר בפרט. מדובר ברוב המקרים בחולים שמחלת הסוכרת היא רק אחת ממגוון בעיות בריאותיות מהן הם סובלים ובגינן הם מטופלים תרופתית. ללא ספק הצורך ליטול מספר תרופות רב מקשה מאוד על היענות החולים לטיפול וזאת עוד לפני שנתייחס לתגובות אפשריות בין התרופות השונות. כרופאים, מוטלת עלינו האחריות לא רק להוסיף ולרשום מרשמים לחולה, אלא לוודא כי אנו מתייחסים לבעיית ריבוי התרופות וההיענות של המטופלים. נסה לברר עם הרופא האם אפשר להשתמש בכדורים משולבים הכוללים יותר מתרופה אחת (כגון תרופות ליתר ל"ד הכוללות שלוב של ACEI או ARB עם חוסם תעלות סידן או משתן ותרופות לסוכרת הכוללות מטפורמין עם DPP 4 INH)".

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום