"חיסון נגד הפפילומה: מגיל 12"

(0)
לדרג

לדברי רופאת נשים בכירה, יש לחסן ילדים בגיל 12, גם בנים וגם בנות. בוועידת ישראל לרפואה נדונו נושאים כמו סרבנות חיסונים והתפתחויות חדשות: ירק במקום חיסון

מאת: מערכת zap doctors

אף שחיסונים נחשבים לפריצת דרך רפואית, שהובילה להפחתה דרמטית של מחלות ומגפות קשות כגון אבעבועות שחורות ועגבת, חלק מההורים עדיין מעדיפים לא לחסן מסיבות אידיאולוגיות שונות. למזלם הרב, שיעור ההתחסנות הגבוה (כ-95%) מגן בצורה עקיפה גם על ילדים שלא חוסנו. אולם לאחרונה אנו שומעים על התפרצות של מחלות כגון חצבת, באזורים שבהם מתגוררות אוכלוסיות שלא מחסנות את ילדיהן, לדוגמה עובדים זרים בדרום תל אביב.

נושא זה עלה לדיון בוועידת ישראל לרפואה 2012, שנערכה בשבוע שעבר, במסגרת פאנל על מחלות הכפר הגלובלי. לדברי פרופ' דני אנגלהרד, מנהל מחלקת ילדים בהדסה, "זכותם של הילדים להתחסן ולהיות בריאים. ניתן ללמוד על כך ממקרה שבו טיפלתי לאחרונה. תינוקת אושפזה בגיל שישה שבועות בשל שעלת וכמעט מתה בשל סיבוכי המחלה. למזלנו הצלחנו להציל אותה. אם הסביבה שלה הייתה מחוסנת כנגד המחלה היא לא הייתה חולה כלל". התופעה כמובן לא ייחודית רק לישראל. פרופ' אנגלהרד מזכיר את התפרצות החצבת אנטוורפן בקרב חרדים יהודים שלא התחסנו.

גם סרבנות חיסונים אינה נושא חדש, ותמיד היו אנשים שהתנגדו לחסן את ילדיהם בשל החשש הלא מבוסס מתופעות לוואי. "הטענה כי יש קשר בין אוטיזם לחיסונים הוכחה באופן חד משמעי כלא נכונה", אומר פרופ' אנגלהרד ומזכיר כי גם בעידן האבעבועות השחורות אנשים התנגדו לחיסונים, אך בסופו של דבר החיסונים הם שהכחידו את המחלה הקשה מעל פני האדמה. תודות לשגרת החיסונים המצוינת בישראל גם הדיפטריה נעלמה והחיסון נגד צהבת A ביילודים הפסיק את התחלואה גם במבוגרים.

בשנים האחרונות הוכנסו לשגרת החיסונים "פרבנר" נגד דלקת קרום המוח וחיסון "הרוטה וירוס" נגד שלשולים. שני החיסונים הללו הפחיתו משמעותית את התחלואה בדלקת קרום המוח מזנים קשים (פנאומוקוק) ומשלשולים קשים שדורשים אשפוז.

"לכלול את החיסון נגד פפילומה בסל הבריאות"

החיסון כנגד וירוס פפילומה עדיין אינו בסל למרות חשיבותו, שעליה מסכימים פה אחד כל מומחי הפאנל. מדי שנה 70 נשים מתות מסרטן צוואר הרחם וכל שנה מדווחים 20 אלף מקרים של יבלות באיברי המין.

ד"ר שגית ארבל-אלון, רופאה בכירה במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי "הדסה עין כרם" אמרה בכנס כי "חלה עלייה בעולם בתחלואה כתוצאה מווירוס הפפילומה, וזו צרה בעיקר של צעירים שמתחילים את פעילותם המינית". לפיכך, היא ממליצה לכל ההורים שילדיהם מגיעים לגיל מצוות לתת להם במתנה חיסון כנגד וירוס הפפילומה, כן, גם עבור בנים; "יש מעל 100 זנים של וירוס פפילומה ורבים נדבקים בו, אך מצליחים להתמודד איתו בהצלחה", מסבירה ארבל-אלון, "ישנם שני זנים אלימים - זנים 16 ו-18 שאחראים על 70% ממקרי סרטן צוואר הרחם. וירוס הפפילומה חודר דרך העור לצוואר הרחם ועלול לגרום לסרטן צוואר הרחם גם אחרי 20 שנה. זנים 6 ו-11 של הווירוס גורמים ליבלות וירליות. בנוסף מדי שנה כ-2,000 מטופלות נדרשות להליכים פולשניים של אבחון וביופסיה בשל הווירוס, שעלול לפגוע בצוואר הרחם ולהוביל ללידה מוקדמת של פגים". ד"ר ארבל-אלון מדגישה כי אין מדובר בבעיה של נשים בלבד, כי וירוס הפפילומה עלול לגרום לסרטן של הלוע, פי הטבעת והפין ולכן חשוב לחסן גם גברים.

כיום קיימים שני חיסונים יעילים מאוד נגד וירוס הפפילומה. חיסון "הסרוריקס" שיעיל נגד זנים 16 ו-18 וחיסון "הגרדסיל" שיעיל כנגד ארבעה זנים 16,18,6,11. ממשלת אוסטרליה אף הגדילה לעשות והחליטה שהחיסון יהיה במימון מלא של מערכת הבריאות. החלטה זו הובילה לירידה דרמטית בתחלואה ביבלות וירליות מ-19% ל-2%. בישראל החיסונים טרם הוכנסו לסל הבריאות.

ירקות במקום חיסון

הצעקה האחרונה היא כיווני מחקר חדשים בתחום החיסונים וניסיון לעשות הכלאה בין האנטיגן כנגדו רוצים לחסן לבין ירקות. מי יודע, אולי בעתיד הקרוב נוכל לאכול תפוח אדמה ולהיות בריאים.

ולמרות ההצלחות הכבירות בתחום החיסונים, עדיין עומדים בפני עולם הרפואה אתגרים שלא הצליח להתמודד איתם: פיתוח חיסון כנגד מלריה, איידס ואבולה. בשורה מעודדת היא כי בשנים הקרובות יהיה בנמצא חיסון נגד מחלת הפוליו.

בואו לדבר על זה בפורום HPV - וירוס הפפילומה, קונדילומה, צוואר הרחם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום