גמגום: טייק איט איזי

(1)
לדרג

דיבור לא שוטף אצל ילדים חולף לרוב מעצמו, אך אצל אחוז אחד מהם הבעיה הופכת לכרונית. הפתרון המקובל הוא הדרכת הורים, ולעתים נדרשת התערבות קלינאי תקשורת

מאת: מערכת zap doctors

כ-20% מהילדים בגילאי שנתיים עד שש עוברים תקופה של חוסר שטף בדיבור, שיכולה להימשך אפילו יותר משישה חודשים מבלי להיחשב לבעיה. ברוב המקרים התקופה הזו חולפת מאליה, ללא כל התערבות, אבל אצל אחוז אחד מאותם הילדים הופך חוסר השטף לבעיה כרונית - גמגום.

"הסיבה לגמגום עדיין לא ידועה, אך ככל הנראה מדובר בשילוב של מספר גורמים שונים", מסבירה נחמה בכר, קלינאית תקשורת ומנהלת סניף "הדים" בירושלים. "מדובר בגורמים גנטיים - אצל 60% מהמגמגמים נמצא קרוב משפחה נוסף שמגמגם גורמים התפתחותיים וגורמים סביבתיים".

גמגום
גמגום

למה הכוונה בגורמים התפתחותיים?

"מקובל לחשוב שחוסר השטף נובע מכך שהילדים רוצים להביע את דעתם, לספר חוויות ולהשתמש במילים ארוכות ומורכבות כמו המבוגרים סביבם, אולם מערכת ההיגוי ויכולת ההתארגנות השפתית שלהם עדיין לא בשלים לכך, והתוצאה היא חוסר שטף. זה מצב שיכול להיגרם גם במשפחה בה ההורים מדברים בקצב מהיר, והילדים מנסים לחקות אותם. לצד אלה ניתן למצוא ילדים עם קשיי שפה, קושי בשליפת מילה או קושי בהתארגנות להבעה, אשר הפועל היוצא של זה הוא דיבור הנשמע כחסר שטף".

גם מצבים רגשיים שונים עלולים לגרום לגמגום לצאת מהכוח אל הפועל, בין אם מדובר במוות של קרוב, או ילד שהלך לאיבוד, "במקרים כאלה", מסבירה בכר, "חשוב לעקוב אחרי עיתוי תחילת הגמגום, כדי לפנות, במידת הצורך, לטיפול המתאים".

לדברי בכר, רוב הילדים חסרי השטף אינם מודעים לבעיה, ולכן לא נמנעים מדיבור. "לרוב הילדים הללו דיברו באופן תקין ושוטף, ופתאום או באופן הדרגתי החלו להיות חסרי שטף", היא אומרת. "במקרים כאלה הדבר הכי חשוב הוא התייחסות נכונה, שיכולה להעלים לחלוטין את הבעיה.

"בגיל הרך מטרת הטיפול היא למנוע מחוסר השטף להפוך לבעיה כרונית. השיטה הרווחת היא עקיפה, דהיינו הדרכת ההורים. הטיפול כולל הסברת התופעה והגורמים המשפיעים עליה להורים; הדרכתם למתן מודל נכון על-ידי דיבור בקצב איטי ורגוע; הנחיות ליצירת סביבה ביתית תומכת שטף, הכוללת שינויים תקשורתיים, שינוי בהתנהגות וביחס לחוסר השטף, שינויים בסדר היום של המשפחה ושינויים באווירה בבית".

מתי בכל זאת מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת?

"במקרים בהם חוסר השטף מחמיר, תדירותו או מספר החזרות על הברה גובר או שמתחילות תופעות לוואי כמו הימנעות מדיבור, תסכול, פחד ממצבי דיבור. גם במקרים בהם ההורים מודאגים מאוד ולא בטוחים איך להתמודד עם חוסר השטף מומלץ לפנות עם הילד לטיפול ישיר אצל קלינאית תקשורת".

ברגע שהילד יתחיל טיפול, תנסה הקלינאית לראות איזו שיטה או שיטות יעזרו לו לשמור את השטף בדיבור. מכיוון שמדובר בילד הטיפול יעשה בעזרת בובות, משחקים ועזרים נוספים.

אצל מבוגרים הטיפול יהיה הרבה יותר ישיר. "יש כמה שיטות לטיפול בגמגום", מסבירה בכר, "וכולן מכוונות ללמד את המגמגם לשנות את צורת דיבורו כדי שיצליח לשלוט בדיבור ולהשיג שטף:

שירה. ידוע שבשירה לא מגמגמים, לכן בטיפול ננסה להכניס את הדיבור למקצב קבוע.

דיבור רך. דיבור רך, הארכת הברות, התחלות רכות. בשיטה זו אנחנו מלמדים את המגמגם לשמור על קצב דיבור איטי, דבר שנותן לו שליטה על הדיבור, ומפחית את הגמגום, יתרונה הוא בכך שהמגמגם יכול להשתמש בה ברגע אמת.

נשימות. שליטה על נשימה ותיאום טוב בין הנשימה לתחילת הדיבור, ולמעשה, התחלת דיבור אחרי הוצאת אוויר קצרה, דבר שמפחית את 'התחלת הדיבור' שהיא לרוב הרגע הקשה בו מופיע הגמגום, והדיבור נישא על האוויר שיוצא.

הרפיות שונות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי. התיאוריה יוצאת מתוך הנחה שאנחנו מונחים על-ידי מחשבות, וברגע שנצליח לשנות אותן ההתנהגות גם תשתנה.

שיטות אלה מצריכות אימון ותרגול, וכן ריכוז רב בשעת הדיבור."

יש עוד דרכים לעזור למי שסובל מגמגום?

"ניתן להתאים לאדם שמגמגם מכשיר שנקרא Speech Easy. המכשיר מהווה אלטרנטיבה לטיפולים השונים, ודורש מספר פגישות מצומצם לצורך התאמתו ואינו מצריך תרגול ואימון מתמיד. המכשיר אינו דורש מהמגמגם לשנות את אופן דיבורו, אלא מייצר את השטף עבורו. על המגמגם להגיע לפגישת התאמה אישית ואבחון שאורכת כשלוש שעות, במהלכה הוא יתנסה בשימוש במכשיר עצמו.

"הרעיון שעומד מאחורי המכשיר הוא דיבור במקהלה - דיבור סימולטני, אשר מפחית גמגום. כאשר אנשים מגמגמים אומרים טקסט בקול רם, ביחד עם קבוצה, הגמגום מופחת והדיבור נשמע שוטף. המכשיר מורכב על אוזן אחת, והמשתמש שומע את עצמו יחד עם עוד קול, המקביל לדיבורו, אך נשמע בתדר שונה ובדיליי מסוים, המתעתע במוח כאילו אדם אחר מדבר, וכך נוצר האפקט של דיבור במקהלה והגמגום פוחת.

"ישנה תקופת הסתגלות קצרה הגוברת לבסוף על הציפייה לגמגום, עד שהמגמגם צובר מספיק ביטחון ומצבי הגמגום נעשים נדירים יותר, וקל יותר להתמודד איתם. האפקטיביות היא לאורך זמן, אולם מומלץ להישאר בקשר עם קלינאי התקשורת המטפל בתקופת ההסתגלות.

"מדובר במכשיר קטן שנראה כמו מכשיר שמיעה, הוא יכול להגיע עם גלגל עוצמה כך שיוכל להתאים גם לאנשים עם ליקוי שמיעתי. יתרונות נוספים שלו הוא שבעת השימוש ניכרת לרוב גם הטבה בתופעות גופניות המתלוות לעתים לגמגום כמצמוץ בעיניים, הורדת הראש, רקיעה ברגלים ורעד בשפתיים".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות בתקשורת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום